Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Kanske låter som en dum fråga, kanske inte..

Men frågar är iaf, går det att spela in trummor så att varje mick går till varsin kanal utan att behöva ta en tagning för varje mick? Alltså spela trumm-kompet 1 gång (om det blir bra såklart) där man spelar in varsin mick på varsin kanal i inspelningsprogramet?

//Tom

Annons
Postat

Du behöver förstås ett ljudkort med tillräckligt många separata ingångar och dessutom micpreamps för att kunna lösa det, men med ett sådant ljudkort så är det inga problem att spela in alla kanalerna på varsitt audiospår - åtminstone inte i riktiga DAW-program, som Cubase, Logic, Samplitude, Protools etc...

Postat
ok, tack något sådant ljudkort att rekommendera?

Det beror på hur många kanaler du behöver och hur rik du är.

Jag har inte använt det själv, men jag har hört att Motu 8pre ska fungera bra och det ligger i en ganska låg prisklass också.

På det har du 8 mickingångar och möjlighet att expandera med ytterligare ingångar via adat om du vill göra det.

Postat

ok, tack.. men om jag inte köper ett nytt ljudkort nu då, kan man spela in trummorna på ett spår o mixa de? så att det blir bra såklart.. Eller måste jag ta det i tagningar där jag bara använder en mick i taget?

Postat
ok, tack.. men om jag inte köper ett nytt ljudkort nu då, kan man spela in trummorna på ett spår o mixa de? så att det blir bra såklart.. Eller måste jag ta det i tagningar där jag bara använder en mick i taget?

Vad har du för utrustning idag? Vill du spela in varje trumma separat behöver du lika många mikrofoner som du har trummor. För att det ska låta bra behöver du antagligen komplettera med en eller två mikrofoner som plockar upp hela trumsetet, åtminstone cymbalerna.

Sedan behöver du en mikrofonförstärkare till varje mikrofon och en analog ingång på ditt ljudkort till varje mikrofonförstärkare. Slutligen behöver du ett inspelningsprogram som klarar av att spela in så många kanaler som du nu tänker spela in samtidigt.

Postat

Att ta det i flera tagningar är inte att rekommendera, det kommer bli en enda röra. Men visst går det att få bra inspelningar med två mikrofoner, det kräver dock mycket mer av både dig och rummet du spelar in i för att det ska bli bra. Och nej, du kan inte mixa trummorna i efterhand, du kan få spåren att låta bättre men du kan inte höja eller sänka nivån på enstaka trummor.

Men det finns fyra alternativ som jag ser det.

1. Hyr en studio för att spela in trummor. Det kostar ju givetvis en slant, men fördelen är att du förhoppningsvis får tillgång till ett bra rum och bra utrustning.

2. Köper ett ljudkort med fler kanaler och ett gäng mikrofoner. Kostar dig i runda slängar 5000kr för ett startkit.

3. Köper ett triggerset och en triggermodul, två OH-mickar och en bra trumplugg (exempelvis EZDrummer). Går i runda slängar på 4-5000kr och ger ofta bättre ljud än alternativ 2.

4. Köper en trumplugg och programmerar trummorna. Tar lång tid och svårt att få det att låta naturligt, men det billigaste alternativet.

Postat (redigerat)

Vad har du för utrustning idag? Vill du spela in varje trumma separat behöver du lika många mikrofoner som du har trummor. För att det ska låta bra behöver du antagligen komplettera med en eller två mikrofoner som plockar upp hela trumsetet, åtminstone cymbalerna.

Sedan behöver du en mikrofonförstärkare till varje mikrofon och en analog ingång på ditt ljudkort till varje mikrofonförstärkare. Slutligen behöver du ett inspelningsprogram som klarar av att spela in så många kanaler som du nu tänker spela in samtidigt.

Idag har jag inte mycket mer än ett mixerbord med 4 mickingångar, några mickar, ett trumm-set.. Ska dock köpa cubase snart, nytt mixerbord och nått set med trummickar... o

Redigerat av MrMentrish
Postat
ok, tack något sådant ljudkort att rekommendera?

Det beror på hur många kanaler du behöver och hur rik du är.

Jag har inte använt det själv, men jag har hört att Motu 8pre ska fungera bra och det ligger i en ganska låg prisklass också.

På det har du 8 mickingångar och möjlighet att expandera med ytterligare ingångar via adat om du vill göra det.

Jag behöver väl typ 8, jadu rik finns inte på kartan men om det behövs lite cash så får man väl ta o vaska fram det...

Men helst så billigt som möjligt (självklart inte nått skit bara för att det är billigt)...

Postat

Det beror på vad du har nu. Har du två mickingångar på ljudkortet och två kondensatormickar så kan du sätta upp en till vänster och en till höger och sedan spela in hela trumsetet. Risken finns att du inte får det sound du vill ha om du gör så, men det går att göra så. Du kan till och med sätta upp bara en mick och spela in hela trumsetet med den.

Ska dock köpa cubase snart, nytt mixerbord och nått set med trummickar... o

Varför ska du köpa nytt mixerbord?

Postat
Jag behöver väl typ 8, jadu rik finns inte på kartan men om det behövs lite cash så får man väl ta o vaska fram det...

Men helst så billigt som möjligt (självklart inte nått skit bara för att det är billigt)...

Du kommer inte så mycket billigare med bra kvalitet om du vill ha 8 mickingångar. Jag har tittat runt efter ljudkort av samma anledning som du och Motu 8pre är det billigaste jag har tittat på som har 8 mickingångar och bra kvalitet. Nu köpte jag ändå inte det, jag hittade ett bättre kort begagnat till ungefär samma pris.

Postat

Det beror på vad du har nu. Har du två mickingångar på ljudkortet och två kondensatormickar så kan du sätta upp en till vänster och en till höger och sedan spela in hela trumsetet. Risken finns att du inte får det sound du vill ha om du gör så, men det går att göra så. Du kan till och med sätta upp bara en mick och spela in hela trumsetet med den.

Ska dock köpa cubase snart, nytt mixerbord och nått set med trummickar... o

Varför ska du köpa nytt mixerbord?

För att få plats med mickarna, eller hur ska jag annars göra? Köpa ett ljudkort med tillräckligt många mickingångar?

Postat
För att få plats med mickarna, eller hur ska jag annars göra? Köpa ett ljudkort med tillräckligt många mickingångar?

Ja lägg pengarna på ett ljudkort med många micförstärkare istället. Presonus Firepod har 8st av bra kvalité. Går på 3800kr.

En mixer är helt onödig i detta fallet.

Postat

Ja lägg pengarna på ett ljudkort med många micförstärkare istället. Presonus Firepod har 8st av bra kvalité. Går på 3800kr.

En mixer är helt onödig i detta fallet.

Ok, även fast jag ska spela in gitarr, bas, sång osv?

Postat (redigerat)

Ja. Mixar gör du ju i datorn. Vill du ha reglar och rattar så kan du köpa en controller. Men det är knappast något du behöver inledningsvis.

Redigerat av rainydays
Postat

Ja. Mixar gör du ju i datorn. Vill du ha reglar och rattar så kan du köpa en controller. Men det är knappast något du behöver inledningsvis.

Ok, men hur gör jag då med monitirerna? Dom är ju kopplade via mixerbordet....

Postat
Ok, men hur gör jag då med monitirerna? Dom är ju kopplade via mixerbordet....

Vanligtvis kopplar man dem direkt till ljudkortet. Det förutsätter att det sitter en "analog" volymkontroll på kortet. Men det gör det på de allra flesta i den prisklassen.

Du kan ju givetvis koppla via mixern också men det finns egentligen ingen anledning till det.

Postat

Om du haft ett elektroniskt trumset och ljudfiler/ trum VSTor som du är nöjd med hade ju biffen vart enklare.

Men går ju att lösa med micklar också.

Jag tänker bara på att om man spelar in ett trumkomp med var ljud för sig, kanske mickarna fångar upp de andra trumljuden också.

Postat (redigerat)
Jag tänker bara på att om man spelar in ett trumkomp med var ljud för sig, kanske mickarna fångar upp de andra trumljuden också.

Inte bara det. Eftersom man varierar i tempo och groove så kommer ju inte slagen att hamna rätt relativt till varandra heller. Det blir en enda röra.

Men ja, som lonian nämde, ett eltrumset och en bra trumplugg är ju också ett alternativ. Ganska dyrt om du vill ha vettiga grejer bara. Så ett billigare alternativ är ju att trigga befintliga trummor och spela in mässingen med micar.

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.