Jump to content
Annons

Framhäva cymbal i en av OH-kanalerna i efterhand?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Mitt band har spelat in trummor och nu när jag sitter och mixar så har jag märkt att en cymbal ligger för mycket åt ena sidan. Den låter på tok för mycket i vänstra, vilket gör att den hamnar långt till vänster i ljudbilden om man kör typ L90/R90-panorering.

Just nu kör jag L75 och R75 för att det ska vara okej.

Går det att filtrera på nåt vis så man kan öka högra OH-kanalen och bara cymbalen hörs mer utan att virvel och bas ökar?

Jag vill öka volym på cymbalen i högra OH-kanalen alltså, i efterhand. Omöjligt? Om det inte går att göra snyggt så får det vara.

Jag har sett kompressor och andra effekter som lyckats filtrera bas och virvel på nåt vis, så jag tänkte att det kanske inte är omöjligt.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Dubblera kanalen och eq:a bort så mycket som möjligt av det ljud du vill få bort och panna in den mer mot mitten sen. Bara att prova dig fram tills du får det att låta bra/okej.

Postat
Dubblera kanalen och eq:a bort så mycket som möjligt av det ljud du vill få bort och panna in den mer mot mitten sen. Bara att prova dig fram tills du får det att låta bra/okej.

Nja det lär ge knasigt ljud!!!

Det låter som att det varit olika mycket gain på kanalerna när du spelade in eller?

Lyssna på enbart överhänget.

Lyssna efter virveln!

Sänk eller höj kanalerna så att virveln hamnar i mitten.

Skicka sedan de bägge kanalerna till en grupp så att du får en stereoregel att joba med med de nya nivåerna.

Om det redan är ett stereospår så får du splitta kanalerna för att sedan kunna göra åvanstående.

För att minska läckage så kan du prova att använda en expander.

Med andra ord en kompressor som jobbar åt fel håll förenklat!

Lycka till!

PS. Trumludet sitter i överhängsmickarna. Var försiktig med EQ:a för konstigt där då det sannolikt kommer ta död på ditt trumljud!

/Cruncharn'

Postat

Ops!

Läste att det mest var ett panoreringsproblem!!!

Ujujuj vad man läser fort ibland!

Automatisera bort den stickande cymbalen. Antingen genom att sänka dess volym eller med automatisering på panorering då den blir jobbig för dig i lyssningen!

/Crucnh'

• 2 månader senare...
creel (oregistrerad)
Postat

Jag har motsatta problemet nu, att jag vill sänka cymbalen. Hur kan man göra det snyggt?

Tack på förhand för alla tips.

• 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat

Ingen som vet?

creel (oregistrerad)
Postat

Crash. Kan lägga upp ljudklipp.

creel (oregistrerad)
Postat

Här:

Det är alltså bara ett kort klipp, inte hela låten (som behöver "behandlas").

• 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat
Ops!

Läste att det mest var ett panoreringsproblem!!!

Ujujuj vad man läser fort ibland!

Automatisera bort den stickande cymbalen. Antingen genom att sänka dess volym eller med automatisering på panorering då den blir jobbig för dig i lyssningen!

/Crucnh'

Tack för ditt svar men så enkelt är det ju inte. Sänker jag högra OH-kanalen (där den stickande cymbalen ligger) så försvinner ju allt annat trumljud från den OH-kanalen, vilket resulterar i ett konstigt ljud (hela OH flyttas ju till vänster då).

Cymbalen spelas samtidigt som virvel och baskagge. Är det omöjligt att "fixa" detta då? (fixa helt förstår jag att det inte går, men om det går att förbättra)

Jag vill ta död på denna cymbal och sampla den med en annan, den är åt helvete för ljus denna. :rolleyes: Låter som rena bjällerklangen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.