Jump to content
Annons

Beyer Soundstar

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

beyer.jpg

Hittade en Beyer Soundstar på en auktion för en hundring, men har inte lyckats använda den än. Har inte lyckats hitta någon kontakt som passar i uttaget, trots tappra försök i secondhand- och musikaffärer.

Så här ser det ut på mikrofonen:

output.jpg

Mindre än en vanlig mikrofoningång.

Någon som kan ge tips på var man kan hitta en sådan kabel? Någon som kan ge synpunkt på vilken typ av mikrofon det är jag har köpt?

Och om någon har en kabel att sälja så tar jag gärna kontakt.

Dela på andra sajter

Annons

Kan vara en DIN mikrofonkontakt med bajonett. Dvs samma storlek som en Midi-kontakt (Midi använder 5 polig kontakt).

Om det stämmer kan du kolla upp ett kontaktdon hos ELFA som heter 42-220-06.

1) gå till www.elfa.se (du kanske måste välja svenska flaggan)

2) Kontaktdon

3) Audio/Videokontaktdon

4) Mikrofonkontaktdon DIN

5) Kontaktdon med bajonettlåsning

DIN = Deutsche Industri Norm = "tyska industristandarden"

Ingen koll på hur den är kopplad dock.

Trombonisten

Dela på andra sajter

Om jag inte ser helt fel så måste det vara en sån kontakt som sitter på försvarets radioapparater.

Om du får tag på en gammal radio kan du ju alltid testa att på nåt sätt koppla in den och få ett trevligt Lo-Fi sound... 🙂

Hehe...

Dela på andra sajter

Var inne på Elfa och kollade. Tyvärr fanns inte exakt den kontakt du behöver men med lite modifiering så passar 42-223-03.

Tänk på att det är en hona du ska ha. Om jag inte missminner mig så är det skruvlåsning på mikrofonen...

Dela på andra sajter

Sorry,

jag gav fel nummer. Det är ju en hylspropp du skall ha, nr 42-223-03.

Miken är troligen en dynamisk kardoid, men jag är ingen stjärna på sånt där. Har ett svagt minne av en galen ljudtkekniker som hade just en sådan som favorit på bastrumma.

Det bör vara ganska enkelt att hitta signalen. Koppla in i en mikförstärkare och leta fram den genom att flytta runt sladdarna. Jag skulle gissa att stiftet i mitten är jord, men det var hundra år sedan jag sist såg en sådan här kabel.

Trombonisten

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.