Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har väll säkert samma problem som många andra på detta forumet (mixen)

har sysslat med musik länge och gör Dance musik och jag får inte det trycket jag vill ha

och som är så viktigt i just denna musikstilen.och då kommer min fråga finns det någon

grundinställning på eq o kompressor att utgå ifrån

Jag Har mina låtar Typ så här

Kick

DrumLopp

OpenHat

Snare

SynthLead

SynthPad

SynthChords

Vad bör dom olika ligga på?

Någon som har lust att hjälpa mej ??

Jag överväger snart att skicka in Låtarna och låta proffsen få ta över

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej

har sysslat med musik länge och gör Dance musik och jag får inte det trycket jag vill ha

och som är så viktigt i just denna musikstilen.och då kommer min fråga finns det någon

Kick

DrumLopp

OpenHat

Snare

SynthLead

SynthPad

SynthChords

Nej det finns inget som någon grundinställning. Allt beror på materialet man använder. Du kan börja med att köpa mixologin där bra tips finns. Sen finns det annan litteratur och videos som internal mixing för cubase, om du nu använder det. Tror annars det finn andra för andra sequensers. Kan även rekommendera recordingschool.biz/homerecording/

Redigerat av DieHard
Postat
Hej

Kick

DrumLopp

OpenHat

Snare

SynthLead

SynthPad

SynthChords

Hur ser din masterkanal ut? Jag menar, man måste inte alltid mastra de olika kanalerna (Snare, Hihat, Kick osv). Eftersom du gör Dance musik så gissar jag att du har typ Club kicks? Eller nåt liknande? 😄

Hur som helst, de du behöver är en EQ, Kompressor, Limiter & Reverb. Sen kan du även lägga till Enhancer, Exciter och en Maximizer om du vill.

Kan inte hjälpa dig så mycket med inställningarna, det bästa är väl att du provar dig fram. Jag kan väl ge dig några inställningar som jag brukar använda i mina låtar.

Kompressor: Ratio: 2 - Release: Valfritt, beror helt på låten. - Threshold: +10

Limiter: Threshold: 2,3 - Out Ceiling: 1,3

EQ: Höj Treble-delen en aning. Höj även Mid-delen en aning. Sänk Lowbass-delen en bit.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej

Kick

DrumLopp

OpenHat

Snare

SynthLead

SynthPad

SynthChords

Hur ser din masterkanal ut? Jag menar, man måste inte alltid mastra de olika kanalerna (Snare, Hihat, Kick osv). Eftersom du gör Dance musik så gissar jag att du har typ Club kicks? Eller nåt liknande? 😎

Hur som helst, de du behöver är en EQ, Kompressor, Limiter & Reverb. Sen kan du även lägga till Enhancer, Exciter och en Maximizer om du vill.

Kan inte hjälpa dig så mycket med inställningarna, det bästa är väl att du provar dig fram. Jag kan väl ge dig några inställningar som jag brukar använda i mina låtar.

Kompressor: Ratio: 2 - Release: Valfritt, beror helt på låten. - Threshold: +10

Limiter: Threshold: 2,3 - Out Ceiling: 1,3

EQ: Höj Treble-delen en aning. Höj även Mid-delen en aning. Sänk Lowbass-delen en bit.

😄 Så du menar att du skippar mixa i varje kanal och istället på masterkanalen?

Postat (redigerat)
😄 Så du menar att du skippar mixa i varje kanal och istället på masterkanalen?

....masterkanal ut? Jag menar, man måste inte alltid mastra de olika kanalerna (Sna....

Det har hänt att jag ibland inte behövt mixa ett lead eller dylikt.

Kan även passa på att tipsa om den här Mastring guiden: http://www.kvraudio.com/forum/archive/effe...03-01/14148.php. Bra guide för dem som är nya med masteringen!

Redigerat av Taner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.