Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite snabb utmaning till alla synth-entusiaster:

Hur rattade Marvin moog-sounden i "T Plays it Cool" från 1972's fantastiska moogdränkta blaxploitation-OST "Trouble Man"?

I denna låt hörs två fantastiska ljud;

1. En varm och lite blåsaktig lead dränkt i vibrato.

2. En argare och aggressivare repetitiv basgång.

Okej, så det jag vet är detta:

Marvin hade precis köpt en minimoog och hunnit bli smågalen i den. Så vilken synth det faktiskt är behöver vi alltså inte lista ut. Men hur ställde han den?

I ett annat forum skrev någon:

"It's just a saw tooth wave (24db low pass filter) with not too much cut off and resonance, plenty of vibrato, soft attacks on both envolopes and just a touch of distortion.

It's quite possible that on the original track they used some kind of outboard a guitar distortion pedal on the synth or maybe a wah wah pedal to add 'effect' (but only very, very slightly.)

Oh yeah, the second synth line that comes in has a bit more of an 'aggressive' sound. It just sounds like the same synth with the resonance and cut off turned up to add extra 'bite'."

Vad tror ni? Låten hör ni här:

http://www.youtube.com/watch?v=mmgrI7q6ZyA

(önskar att jag hade bättre kvalitet än så här, men men)

Annons
Postat

Tycker engelska killen beskriver det rätt på. Plus att filter envelop har hög sustain i andra exemplet.

Men verkligen standardljud 1A om jag får säga min mening.

Postat
Tycker engelska killen beskriver det rätt på. Plus att filter envelop har hög sustain i andra exemplet.

Men verkligen standardljud 1A om jag får säga min mening.

Det är så jag gillar det! Har ett annat ljud jag ska posta här så fort jag hittar det... Simpelt också, men asfett!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.