Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Då var det dags att bygga studio.

En vägg ska upp och skärma av ett större rum. Dock vet jag inte vilket materialval som behövs.

Ska jag använda glasull/roxull? Vilken typ av skiva behöver jag? Är gipsskivor ett måste? Reglar?

Den gråmarkerade väggen ska byggas.

Lokalen.jpg

Bästa hälsningar, Ken

Annons
Postat

Är det en lägenhet eller hus? Om lägenhet: kommer grannarna att störas och är det lyhört? Hur långt måste du gå med lösningen? Vad har du råd med? Hur högt tänker du spela? Många frågor blir det...

För att få en sluten liten låda där du kan köra din Marshall hyfsat högt, så måste du dessutom fixa tak och golv. Är det en lägenhet så krävs det ytterligare förbättringar etc. Ville bara ge lite vinkar om att väggen kanske inte räcker.

Säg att du bara skall bygga en vägg så hade jag satt dubbla skenor i golv, tak och väggar (helst med gummiinfästning och sedan sedan dubbla stålreglar. Utanpå detta hade jag satt tre lager gips på vardera sidan. Varje regelsida skall då också fyllas med stenull för bästa dämpning. Dubbla dörrar blir då givetvis en nödvändighet, där de skall ha en dämpning på minst 35db styck. Sedan skall man vara otroligt noga med fogning och att man inte låter reglar eller väggskivor vidröra omgivande fasta konstruktion utan använder tillräckligt med mjukfog där. Om du kollar i Europrofils Byggnadsguide på sidan 49 och framåt så har du en bild hur man gör. Byggnadsguide (PDF)

Postat

Tjenare Lee!

Tackar för lite nyttig info!

Inga grannar, det är en företagslokal helt enkelt, och vi har ingen att störa.

Vi vill gärna komma undan så billigt som möjligt då startkapitalet är relativt begränsat och ska räcka till mycket. Väggen vill vi i princip använda som avskärmning. Dels för att det blir billigare att värma upp pga el-element, och dels för att storleken var för radikal tidigare.

Bästa hälsningar, Ken

Postat

Nu har jag iaf vart iväg och gjort lite mått.

Nu är checklistan kvar till inköp. Har jag missat något?

Isolering

Renoveringsgips

Reglar

Lister

Innedörr

Tröskel

Karmsidor

Överstycke

Mitt första väggbygge, så hjälp mig gärna med era förslag och synpunkter. 😏

Bästa hälsningar, Ken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.