Lost Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Som titeln lyder så är jag nyfiken på vad ni andra dels tycker om samples och hur ni använder dom? givetvis i musiksammanhang men ni förstår. Jag tycker att samplingar är någon annans musik, thats it. För det är någon som har setat och gjort dom här musikfilerna .. och då menar jag främst loopar av alla dess slag. Däremot tycker jag det är okej att använda sig utav loopar om man choppar ner dom, ändrar lite på dom för att få till sitt eget sound .. på nått sätt. Att köpa samplingar med t.ex 100st loopar och bara så att säga "drag-and-drop-göra-musik" inte är att göra musik, utan mer att lägga ihop producenternas loopar till ett musikstycke, eller hur ser ni på det hela? tycker ni att det är helt okej att göra så? När jag själv använder samplingar så brukar jag först lyssna igenom t.ex en loop för att kanske hitta något/några ljud man tycker om, för att sedan slica upp, ta ut ljud och eventuellt göra om ljudet "till mitt eget". Samma sak gäller percussions, rims, hi-hats osv osv .. Hur använder ni samplingar?
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Det du pratar om är väl egentligen samplade loopar - och något som brukar kallas för "kollage", på samma sätt som konstnärer kan sätta ihop en massa bilder och urklipp till ett nytt konstverk där alla småbitarna ingår? Jag använder aldrig samplade loopar, men samplingar använder jag ofta, eftersom jag har flera stora samplingsbibliotek, so t ex EWQLSO Gold, flera Scarbee-bibliotek etc... Om man klipper ihop loopar på ett kreativt sätt, så är det väl ändå musik? Man sätter ju ihop det på sitt eget sätt - och förhoppningsvis på ett sätt som andra inte har tänkt på. Det är inte lika avancerat hantverk som att skapa rubbet från scratch, men likväl så är det musik. Det är ju egentligen resultatet som räknas - och inte vad som har gjorts eller inte gjorts på vägen dit. Själv skulle jag nog inte bli nöjd med en låt om jag inte hade gjort allt själv - men det är ju olika vilken inställning olika människor har till sitt skapande.
Anders F Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Hur andra gör angående färdiga loopar bryr jag mig inte om. Om det kommer något bra av att klistra och klippa i andras loopar så är det väll bara bra för då har vi fått en till bra låt i vår värld 😄 Själv jobbar jag mest med att göra allt själv, dock så brukar jag använda kanske en eller två percussion loopar i bakgrunden för att ge lite krydda till produktionen. När det gäller ljudval så är det väldigt olika, ibland hittar jag det där ljudet jag vill ha i en plugg, ibland i en sampling och ibland spelar jag in egna samplingar om jag inte finner det jag söker, så där är det nog väldigt blandat för min del, men då pratar jag om enskilda ljud som t.ex en kick. Sedan så finns det musik som jag inte använder samplingar alls, men jag antar frågan gäller de tillfällen då man använder dem. MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 De enda loopar jag använder är midiloopar till AD. Vad annat än ska man kalla dem? Eftersom jag inte är någon trummis och inget vidare på göra egna använder jag de från groovemonkee. Men allt annat skapar jag själv. Finns inget rätt eller fel, man gör bara det som känns rätt för en själv. Det är det enda som räknas. Sen vad alla andra tycker är mindre intressant. Det finns som sagt var alltid de som gör något och de som kommer efteråt och kritiserar.
chrisB Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Det finns inget rätt eller fel. Bara bra och dålig musik.
Lost Postat 14 augusti 2008 Trådstartare Postat 14 augusti 2008 (redigerat) Det finns inget rätt eller fel.Bara bra och dålig musik. Kanske inte finns rätt eller fel när det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt själv, undrar jag då. 🙂 Ser man på personen lika professionellt? Det gör inte jag .. men det handlar helt om vad man tycker är okej och inte okej, vi är ju alla olika! EDIT; Och nu menar jag inte att använda t.ex En loop i bakgrunden utan att göra musik till 100% Enbart med färdiga loopar, hoppas ni förstår. Redigerat 14 augusti 2008 av Lost
kron Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Jag brukar kalla dessa DJs, eftersom det mer ligger närmare deras sätt att jobba med musik. Personligen använder jag inga producerade samplingar, förutom dom som redan finns i syntarna. Tack för tipset om groove monkee förresten!
chrisB Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Det finns inget rätt eller fel.Bara bra och dålig musik. Kanske inte finns rätt eller fel när det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt själv, undrar jag då. 😄 Ser man på personen lika professionellt? Det gör inte jag .. men det handlar helt om vad man tycker är okej och inte okej, vi är ju alla olika! EDIT; Och nu menar jag inte att använda t.ex En loop i bakgrunden utan att göra musik till 100% Enbart med färdiga loopar, hoppas ni förstår. Jag har aldrig hört någon kommentera om en låt, fan vad den är dålig för att den är gjord på loopar. Däremot har jag hört och själv yttrat, fy fan vad dålig låt. Jag är själv musiker, jag gillar när musiker spelar på låtar. MEn en låt kan vara dålig dvs jag gillar den inte även om det spelas live eller loopar.
Piccazzo Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Kanske inte finns rätt eller fel när det handlar om att göra musik med loopar, men uppskattas det lika mycket som om man hade gjort dom helt själv, undrar jag då. Uppskatta av vilka , Komsumenten som köper/lyssnar på låten eller LjudBö**r som ska hitta något att anmärka på. Personligen skiter jag i ifall folk använder sig av loopar eller inte , Rhianna´s Umbrella är ett klockrent exempel. Visst att Trumloopen är en Apple Loops som medföljer Logic , Men UTAN Henne och låtskrivarna/producenten hade det inte blivit en hit.
DieHard (oregistrerad) Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Att använda loopar i sin låt är väl inte värre än att göra en cover? Verkar som folk mer anmärker på om man använt loopar än gör en cover. Det är ju också något någon annan redan gjort. Finns usla covers likväl som briljanta som överglänser orginalet. Blir man bättre och mer äkta för att man spelar själv allt? Loopar har funnits så kort tid i musikhistorien. I framtiden kommer nog inte sådana debatter knappt existera? Allt handlar om att folk vänjer sig vid saker. Skulle covers inte börja existera förrän nu skulle det vara en väldans debatt om covers var äkta, rätt eller fel etc. Hmm undrar om bara sisådär 10 år vad man debatterar när det gäller musik?
Lost Postat 14 augusti 2008 Trådstartare Postat 14 augusti 2008 Hehehe, helt klart starka reaktioner 😑
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.