Jump to content
Annons

Att välja trumstockar


PeterF

Recommended Posts

Annons

utgå från vilken genre du lirar mest inom, sen hur hårt du slår, sen vad du är ute efter för ljud, sen hur du stämt trummorna..

lirar du mjuk pop eller jazz kan det vara till fördel ed tunnare stockar!

lirar du hård jädrans rock kan det vara till fördel att ha grövre stockar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har IDF rätt men jag har spelat mycket tung musik men har ändå föredragit lite tunnare stockar, just för att det fyskiskt inte är lika tungt att spela med och därför är lättare att spela snabbt med. Har därför köpt hållbara stockar som Pro-mark. Storlekar brukar bli 5A eller 5B. Men det är ganska så indeviduellt det där så mitt tips är att köpa ett par olika stockar och pröva dig fram. Tunnare, tjockare, med och utan nylonknopp osv. Lycka till. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har IDF rätt men jag har spelat mycket tung musik men har ändå föredragit lite tunnare stockar, just för att det fyskiskt inte är lika tungt att spela med och därför är lättare att spela snabbt med. Har därför köpt hållbara stockar som Pro-mark. Storlekar brukar bli 5A eller 5B. Men det är ganska så indeviduellt det där så mitt tips är att köpa ett par olika stockar och pröva dig fram. Tunnare, tjockare, med och utan nylonknopp osv. Lycka till. 🙂

Mvh

Memphis

visst är det smaken som gäller, jag gav bara exempel på vad som används överlag och grundramarna för hur andra trummisar ser på stockar!

själv kör jag med 7A när jag lirar.. och jag lirar mycket blandad musik. ex stoner, jazz, dub osv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har IDF rätt men jag har spelat mycket tung musik men har ändå föredragit lite tunnare stockar, just för att det fyskiskt inte är lika tungt att spela med och därför är lättare att spela snabbt med. Har därför köpt hållbara stockar som Pro-mark. Storlekar brukar bli 5A eller 5B. Men det är ganska så indeviduellt det där så mitt tips är att köpa ett par olika stockar och pröva dig fram. Tunnare, tjockare, med och utan nylonknopp osv. Lycka till. 😄

Mvh

Memphis

visst är det smaken som gäller, jag gav bara exempel på vad som används överlag och grundramarna för hur andra trummisar ser på stockar!

själv kör jag med 7A när jag lirar.. och jag lirar mycket blandad musik. ex stoner, jazz, dub osv. 😛

Andra saker värda at fundera på är "druvan", det blir faktiskt rätt olika sound på t.ex. en ride beroende på hur den ser ut. Särskilt om du t.ex. väljer plasttopp. Sedan tycker jag det blir stor skillnad i känslan beroende på vilket träslag man använder, personligen hatar jag t.ex. stenhårda stockar men de mjukare flisar sig å andra sidan bra mycket lättare. Det ger också effekt på ljudet om du t.ex. lirar kantslag.

Plaststockar har jag aldrig blivit kompis med, men de där "flex" stockarna med gummi verkar funka bra om man lirar mycket på pads eller övningsplattor. Annars får man lätt ont.

Tjocklekens effekt säger sig väl lite själv, men det handlar väl lite om känsla också. Sedan var det där med längden också... Riktigt långa tycker jag är plågsamt att lira med.

Det slutar alltid med att man hittar ett par trestycken storleker/fabrikat som man gillar och sedan kör man på det, när man väl vant sig vill man inte byta. Men ibland kan ett byte kännas som ett kreativt lyft också, t.ex. om man går ifrån tjocka till riktigt tunna - det känns som man flyger fram.....

Nördigt värre, men faktum är att det där med stockar är allvarliga saker och inget man skojar om :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar ju på riktigt en grymt lång tid att hitta rätt stockar!

Efter att ha spelat trummor i typ 25 år, har jag nu i några år spelat på Wincent 55F.

Wincent för att de håller väldigt mycket bättre än nåt annat jag provat, och jag har provat allt!

55F för att de var en perfekt blandning av 5A och 5B!

Bäst för mig. Men prova dig fram, helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har IDF rätt men jag har spelat mycket tung musik men har ändå föredragit lite tunnare stockar, just för att det fyskiskt inte är lika tungt att spela med och därför är lättare att spela snabbt med. Har därför köpt hållbara stockar som Pro-mark. Storlekar brukar bli 5A eller 5B. Men det är ganska så indeviduellt det där så mitt tips är att köpa ett par olika stockar och pröva dig fram. Tunnare, tjockare, med och utan nylonknopp osv. Lycka till. 😄

Mvh

Memphis

visst är det smaken som gäller, jag gav bara exempel på vad som används överlag och grundramarna för hur andra trummisar ser på stockar!

själv kör jag med 7A när jag lirar.. och jag lirar mycket blandad musik. ex stoner, jazz, dub osv. 🙂

Lugna puckar, ville bara tillägga lite ju! 🙂

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Vic Firth Dave Weckl signatur stockar är jättesköna att spela med! lagom tjocka, extremt lätta och håller till vilken sorts musik som helst, har spelat med samma par av dessa i ett år nu och självklart så har den röda färgen gått bort längst upp på stockarna men dom håller och jag är säker på att jag kommer att ha dem ett bra tag till! Visserligen är dom lite dyra, mellan 100-200kr men det är det värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har lirat trummor i ca tre år nu och har använt samma sorts stockar från börjar till idag.

Men kommer inte ihåg vad de heter (jag använder de väldigt mycket 🙂 , färgen försvinner).

Och jag har ett tips till som funkar ganska bra, om du vill dämpa chrash-ljudet lite grand...

... Att sätta silvertejp, eller ja, vilken gaffa som helst borde funka lika bra, och det hjälper även stockarna hålla längre...

Men som många säger; ska du testa olika stockar tills du är helt nöjd!

Vem vet, du kanske tycker bättre om glas/plast -fiberstockar än trästockar...

Allt är möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En till här som spelat innan han lärde sig gå. Stockar blir till slut en hel vetenskap som allt annat, där alla detaljr och utbud snart gör jakten på det perfekta till en hårdnackad kompromiss av "det minst dåliga". Ekstockar, björk, syntetiska, hickory, lönn, sandade, lackade, druvform, druvmaterial, balanspunkt, tyngd, diameter, längd, täthet, tonhöjd, kostnad .. bara sätta igång och testa och jämföra 🙂

Går man dessutom in på den reguljära musikaffären och frågar, så brukar dom ta fram ett slupmässigt valt par, och säga "tja, dom här är väl sjysta" 🙂

Druvans form har väldigt stor inverkan på klangen du får ur cymbalerna. Runda druvor ger en ganska kall, neutral och aningen dov ton. En mer triangelformad druva är nog den vanligaste och ger en ganska träig ton med betydligt mer briljans än de runda, men dom är väldigt känsliga för vilken vinkel du slår an cymbalen från. Två slag, där anslagsvinkel skiftar 3-4 mm, ger helt olika klang i samma cymbal. De jag trivs bäst med är s.k. barreltip (formade som tunnor), för de ger mig bäst kompromiss mellan att inte behöva vara hyperkontrollerande över vinkel men samtidigt får mest söt briljans och övertoner ur cymbalen.

Träslag, där håller syntetiska längst, följt av ek och sen björk. Men dom är så enormt hårda, det är som att slå på en sten med en metallstav, vibrationen går upp in i armen nästan. Jag gillar hickory, för det är elastiskt. Nackdelen är att druvan chippar lätt, att det lossnar en liten flisa. Lossnar det minsta flisa ifrån druvan så är det bara kasta stocken. Inte en chans att man ska slå ett delikat "ting" ljud i en cymbal och träffar precis där druvan är chippad, så man får ett flunkigt "pmmm" ljud istället. No way.

Hickorystockar går aldrig av (så gott som). Dom nöts ner till oanvändbarhet istället. Ek, lönn och björk däremot, dom har den där tendensen att bara "krack" gå av på mitten i ett slag - eftersom dom saknar lite av segheten, elasticiteten. Och får du lätt handsvett när du spelar, använd inte lackade stockar utan sandade.

Vad beträffar längd så är 16 tum klassikern och de använder flest trummisar. Steve Smith däremot gillar 16½ tum, och Buddy Rich gillade 5½ .. så det kan variera. Längre stockar är något tyngre.

Vikten ... för mig är vikten det lättaste. Ta stocken i handan och väg in den lite, sen rappar du iväg några slag i luften och känner om det känns som stocken svarar precis så hårt som du avsåg att slå. Testa även på övningsplattor eller nån trumma om du kan. Känns den tung, så du får ta i aningens? känns den lätt, så det är lite fladdigt och du får ingen kraft? känns den kort, lång? Man känner när den funkar rätt. Men man ska inte glömma att två par av exakt samma märke och modell väger olika. Alla stocktillverkare säger att så är inte fallet och att dom har special avdelningar som vetenskapligt mäter, väger och har sig, så man får ett perfekt par som är så gott som identiska med ett annat par av samma märke och modell. Det är bullshit, fullkomligt. Jag är Vic firth 5A person, och jag har handlar såna som är tyngre än 5B och lättare än 8A .. så .. känns dom bra, men lätt/tung? så *kan* du testa ett annat par av samma modell. Det funkar oftare än man skulle kunna tro. Det är känslominnet man måste använda här.

Det här kan man snacka om hela natten, men överlag är känslan det som räknas. När man inte känner av att man har en stock i handen, utan det bara går av sig självt, då är det rätt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Har lirat trummor i ca tre år nu och har använt samma sorts stockar från börjar till idag.

Men kommer inte ihåg vad de heter (jag använder de väldigt mycket :rolleyes: , färgen försvinner).

Och jag har ett tips till som funkar ganska bra, om du vill dämpa chrash-ljudet lite grand...

... Att sätta silvertejp, eller ja, vilken gaffa som helst borde funka lika bra, och det hjälper även stockarna hålla längre...

Men som många säger; ska du testa olika stockar tills du är helt nöjd!

Vem vet, du kanske tycker bättre om glas/plast -fiberstockar än trästockar...

Allt är möjligt!

Vänta lite... tejpar du på stockarna? Det dödar ju dina sympaler :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
yrmff (oregistrerad)

hmm!!

jag själv är nybörjare på trummor har spelat gitarr sen jag var 13år (från å till) blev coverbandsbasist som 30åring å trummis i punkband som 42åring!! å jag måste säga att trummor har gett mig en fantastisk kick!!

jag köpte mig ett dtxplorer för att kunna repa hemma utan att hitta kalsongerna i en ica kasse utanför dörren när jag en dag kommer hem!! lol.

märkte att dessa gummiplattor lämnar över mycket vibrationer i fingerlederna = ONT

har provat olika stockar både med o utan nylondruva 7a 5b...

köpte lindning till innebandyklubba å lindade stockarna= succe´ det onda försvann å nu tappar jg inte stockarna lika lätt osv...

nu till min eg fråga.

vad är det för skillnad mellan 5a å 5b ?

mvh Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för skillnad mellan 5a å 5b ?

mvh Heikki

Regeln är att det är samma stock, medan 5A är lite av en standard så är 5B precis likadan, bara biffigare. Lite tyngre, aningen tjockare, men längd, balanspunkt, druva och allt annat är samma. Kan variera något mellan olika tillverkare.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!!

jag själv är nybörjare på trummor har spelat gitarr sen jag var 13år (från å till) blev coverbandsbasist som 30åring å trummis i punkband som 42åring!! å jag måste säga att trummor har gett mig en fantastisk kick!!

jag köpte mig ett dtxplorer för att kunna repa hemma utan att hitta kalsongerna i en ica kasse utanför dörren när jag en dag kommer hem!! lol.

märkte att dessa gummiplattor lämnar över mycket vibrationer i fingerlederna = ONT

har provat olika stockar både med o utan nylondruva 7a 5b...

köpte lindning till innebandyklubba å lindade stockarna= succe´ det onda försvann å nu tappar jg inte stockarna lika lätt osv...

nu till min eg fråga.

vad är det för skillnad mellan 5a å 5b ?

mvh Heikki

Hej Kul att du blivit trummis på gamla dar. Anyway, det finns ett par tillverkare som tillverkar stockar just för e-drums, har du testat dom? Konceptet är att det finns en gummistav inuti vilket gör dem lite mjukare. Annars rekommenderar jag e-trummor med nätskinn istället, det är mycket mjukare.

Sedan är det delvis en fråga om träning också, många nybörjare håller krampaktigt i stockarna och har ganska stela axlar o.s.v. Relax.

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

yrmff (oregistrerad)

mixtur skrev

Annars rekommenderar jag e-trummor med nätskinn istället, det är mycket mjukare.

Är det sådana som de kallar meshskinn?

Ja det verkar va bra grejjer

Iden ´´ är att på sikt kunna byta ut virveln mot något slagvänligare så det får bli när ekonomin tillåter!!!

mvh Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...