Jump to content
Annons

Micka gitarrstärkare med Rode NT1k?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Jag kan lite om sånt här men jag har hört att en kondensatormick är känslig för höga volymer, stämmer det? Att den kan paja om man t.ex. skulle micka en baskagge med en sån. Om det nu stämmer, då kanske det inte är så lämpligt att micka en fet 4x12"-låda med en sån? (spelar ganska högt)

Anledningen till att jag vill prova den är för att jag tänkte blanda den med en 57:a. Roden ger ju lite rundare ljud.

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

Jag har aldrig lyckats förstöra en mikrofon på grund av för höga volymer. Dock så kan lufttryck från t.ex baskagge vara värre än själva volymen. Jag har mickat upp gitarrförstärkare med både kondensator, rörmikrofon, dynamisk och bandmikrofon utan att någon har gått sönder. Dock så har jag inte de andra mikrofonerna lika nära skinnet som med den dynamiska och så vinklar jag dem lite så att inte luften ska träffa rakt på membranet. Men jag har INTE testat just den mikorfonen du nämner, men skulle ha svårt att tro att den skulle gå sönder på grund av för hög volym.

MVH

Anders

creel (oregistrerad)
Postat

Okej, ahh, det var nog lufttryck och inte volym killen pratade om som sa detta för mig förut nån gång.

Det här är ingen specialmick direkt, en vanlig kondensatormick så den beter sig väl som alla andra.

Postat

Jag har börjat gilla kondensatormikrofon på hi-gain stärkare som bara den på senaste. Jag tycker det fångar mycket mer detalj då än mina SM57:or. Dock tycker jag SM57 funkar mycket bra på mellanmycket distortion och mindre. Två SM57or kanske funkar mycket bra med mycket distortion men om jag klarar mig med en av en sort så struntar jag att använda två av en annan. MvH

creel (oregistrerad)
Postat
Jag har börjat gilla kondensatormikrofon på hi-gain stärkare som bara den på senaste. Jag tycker det fångar mycket mer detalj då än mina SM57:or. Dock tycker jag SM57 funkar mycket bra på mellanmycket distortion och mindre. Två SM57or kanske funkar mycket bra med mycket distortion men om jag klarar mig med en av en sort så struntar jag att använda två av en annan. MvH

Okej, intressant att höra. Ja, det är ju ett riktigt higain-monster jag har. Kör dock inte vrålmycket gain, haha.

Om man vill köra både kondensatormick och SM57, ska man hålla sig till samma element på 412:an eller kan det bli bra om man mickar två olika element?

(det här med fasfel känner jag till såklart)

Postat

Okej, intressant att höra. Ja, det är ju ett riktigt higain-monster jag har. Kör dock inte vrålmycket gain, haha.

Om man vill köra både kondensatormick och SM57, ska man hålla sig till samma element på 412:an eller kan det bli bra om man mickar två olika element?

(det här med fasfel känner jag till såklart)

Du kan testa dig fram. Jag har sett kabinetter som mickats upp med en mikrofon på var högtalare och medo lika mikrofoner på varje.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.