Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey folks!

Nu är det snart dags för en ny datorskärm och hade då tänkt mig en 22" TFT skärm 🙂 Min budget är Ca 3000kr och får inte gå över den summan. Jag har än så länge bara kunnat testa en 22" skärm från HP, men den var inte så jättebra precis.

Bilden på den HP'n jag testade var ju som sagt inte bra, iallafall inte interfacet i Reason .. alla rattar var i princip fyrkantiga! 🙂 Usch ne!

Det jag skulle behöva ha hjälp med är att hitta en bra skärm som inte ger fyrkantiga rattar i reason 😛 Ni kan gärna få tipsa mig om skärmar som Ni har och använder!

Tack!

Annons
friend (oregistrerad)
Postat

Denna verkar bra, tycker jag. 🙂

Funderar att ha den som komplement till min iMac 24".

Eizo Flex Scan 22"

Postat
Denna verkar bra, tycker jag. 🙂

Funderar att ha den som komplement till min iMac 24".

Eizo Flex Scan 22"

Tack för tipset!

Men vad är det man ska kolla efter egentligen? pixlar? .. annars så har den Punktmellanrum/pixelstorlek 0.282 mm 😛

Ljusstyrka för bild: 300 cd/m2.

Postat
Kolla först att du har ett grafik kort som pallar högre upplösning innan du köper större skärm.

mm ... 🙂

Kollade precis, och en 22" skärm behöver 1680 x 1050 och jag kommer bara upp i 1600 x 1200.

Tong (oregistrerad)
Postat

jag köpte alldeles precis två st 22 tummare från netonnet, fujitsu skärmar för 1990 styck, de fungerar skitbra, och de har en kontrast på 5000:1 vilket är skitbra, de svarta punkerna på skärmen är i princip lika svart som de är när den är svart, jag är riktigt nöjd, den har både utgång för VGA opch Dvi.

ett tips alltså!

Postat (redigerat)

Just ja, hittade en Samsung skärm på Netonnet.se

- 22-tum Wide

- 1680x1050 i upplösning

- 2ms i responstid

- 20 000:1 i kontrast

- Matt skärmyta

- Touch of Color-design

Pris: 2 990:-

Den verkar vara bättre?

116610-x1.jpg

Redigerat av Lost
Postat
Kolla först att du har ett grafik kort som pallar högre upplösning innan du köper större skärm.

mm ... 😄

Kollade precis, och en 22" skärm behöver 1680 x 1050 och jag kommer bara upp i 1600 x 1200.

Då borde du klara 1680 * 1200. Standardinställningen i grafikkortshanteringen är ju att upplösningar göms som inte stöds av den skärmen du har ikopplad. 1680 x 1050 är ju en widescreen upplösning medan 1600 x 1200 inte är det. Och den upplösningen är faktiskt större än 1680 x 1050.

Detta gäller dock PC och du har inte nämnt vad du kör för dator. Men jag gissar på PC =P

Postat
Men kan jag använda 22" fast att jag som Max kommer upp i 1600 x 1200?

Kolla min post innan.....

Aha! där ser man! 😄 lär sig nya saker varje dag! hehe .. tack!

Postat

Skärmar med tn-paneler (har skärmen en responstid på 2 ms så har den en tn-panel) är i regel helt ok skärmar för de flesta användningsområden, men de har oftast en ganska usel färgåtergivning och dålig betraktningsvinkel vilket gör dem mindre lämpade för alla typer av grafiskt arbete där en viss färgkvalitet är önskvärd.

Postat

Nah bryr mig inte så mycket om det grafiska, bilder osv. Men bara själva musikprogramet ger ifrån sig bra färg/kontrast så duger det.

Tong (oregistrerad)
Postat

Du kan utan tvekan köpa en 22" skärm, det finns ingen lag på att man måste använda den högsta upplösningen, du kan använda en lägre, och anledningen till at jag föreslår 22 är för att du får en 19" för samma pris.

Och om du inte bryr dig skitmycket om spelprestanda och visning av bilder så är de två som jag köpte att rekommendera, de rekommenderas till och med i pc tidningar i tester har jag faktiskt sett. men om du har pengar ver och tycker den rödaktiga skärmen var het så kan du ju köpa den med, men principen är att du skulle kunna köra 640*320 (eller vad det nu är) på skärmen även om den är jättestor. så visst funkar det.

Allt gott!

/Joakim

Postat

Innan du bestämmer från var du skall köpa - använd prisjakt.nu och kolla så att priset inte skiljer sig katastrofalt från vad du tänker ge... de kan skilja väldigt mycket. Bara ett tips.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.