Jump to content
Annons

Mastering/limiterproblem

Mentalboy

Recommended Posts

Hej!

Jag har vänt å vridit och får det fortfarande inte att fungera, ber om hjälp!

Jag har cubase SX och när mitt spår är färdigt vill jag pumpa upp volymen.

Jag lägger på lite smask i masteringkanalen men problemet är

att limitern inte fungerar. Visst man ska lägga på limitern sist men vad

är felet?

tack på förhand!

mentalboy

Dela på andra sajter

Annons

Är det SX3? Alltså limitern sätter en övre gräns för nivån. När den indikerar limitering så sänker den nivån genom att kapa topparna. För att få upp genomsnittsnivån (RMS) får du dra i regeln för att "trycka" upp signalen mot "nollan!

/Jocke

Dela på andra sajter

Är det SX3? Alltså limitern sätter en övre gräns för nivån. När den indikerar limitering så sänker den nivån genom att kapa topparna. För att få upp genomsnittsnivån (RMS) får du dra i regeln för att "trycka" upp signalen mot "nollan!

/Jocke

Tjena J!

Det jag har gjort hittils är att jag maxat volymen och passerat rött och nollor hehe

ok det har funkat då mitt sound är skitigt och ruffigt ändå,men det är ju fel.

Jo jag måste alltså få upp genomsnittsnivån (RMS) ...exakt hur?

var ska jag dra upp allt utan att passera nollan?

tack för svaret Jocke!!!

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Multibandskompressor är grejen.

Nu var det frågan om limiter och inte multibandskompressor. Det är en helt annan sak.

Dela på andra sajter

Nu var det frågan om limiter och inte multibandskompressor. Det är en helt annan sak.

Det är väl inte så där jättestor skillnad egentligen, limitern är ju en slags kompressorn. Anyway, du måste ju styra ingångsvolymen för att få limitern att jobba. Tyvärr är den i SX ingen höjdare så du lär inte kunna pressa den särskilt hårt innan det börjar låta dåligt.

Sedan kanske du har mycket energi i låten (d.v.s mycket bas eller någon frekvens som är överrepresenterad) och då börjar limitern så att säga arbeta för tidigt. Då får du först åtgärda problemet vid källan (t.ex. skära bort allt under 50hz eller så om det gäller bas).

Fördelen med en multibandskompressor är ju att du kan komma runt det problemet genom att komprimera varje band för sig.

Jag skulle satsa på en något bättre limiter än den som finns i sx3, för att få det riktigt högt bör du nog ha någon som kan "dista" lite snyggt när man pressar den också, istället för att börja pumpa och ha sig. Prova t.ex. Vintage Warmer eller liknande.

Dela på andra sajter

Ett tips är att ladda ner Voxengo Elephant demon. Den har ett antal olika algoritmer som alla låter olika. Vissa pumpar medans vissa är jätte transparenta (t.ex. dess CLIP mode som funkar bra att få mycket hög volym även om jag inte är ett fan av det men se upp så att det inte distar på ett fult vis). Ett gratisalternativ kan vara BuzMaxi. MvH

Dela på andra sajter

Limitern i 3:an är utmärkt som peaklimiter. Om du vill ha det lite skränigt och ruffligt tror jag inte att du ska göra det genom att överstyra kanalerna och inte heller nedmixen. Om du enkelt vill få till soundet så tycker jag att du ska lägga in 3:ans limiter sist i varje kanal som ligger högt. Vrid ner ned så att den precis börjar jobba på de starkaste partierna. Sedan kan du säkert dra ner -3dB till kanske mer utan att soundet försämras nämnvärt. Sedan gör du likadant på mastern och vinner några dB till. Är det tillräckligt högt? Om inte kan du prova att ladda ner och installera Endorphine som är lätt att lära sig, ger bra kontrollmöjligheter och är gratis. Lägg på den på de kanaler som "frontar" så kan du trycka upp hela paketet lite mer på mastern. Är du fortfarande inte nöjd kan du leta reda på och ladda ner C3 Multibandkompressor och installera på mastern. Kör Mastering 2,4 eller Mastering 6dB så blir det bra tryck. De här grejerna är gratis och när du lärt dig kan du prova andra tills du vet vad det är du är ute efter. Då kan man lägga några kronor!

/Jocke

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill man ha upp RMS så tror jag att en Multibandskompressor är grejen och inte en limiter, om du läser hela tråden kompis.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill du färga ljudet och ha tryck i grejerna så kan du testa att köra tapekompressionplugg. Finns en tapeplugg i SX3.

Men för att få upp RMS så skall du använda Multibandskompressor samt limiter.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Vill du färga ljudet och ha tryck i grejerna så kan du testa att köra tapekompressionplugg. Finns en tapeplugg i SX3.

Tjenare!

Jag har en multibandskompressor och limiter men det är just det

som är problemet, jag pumpar upp med m-komp och sedan sätter jag limitern

varför funkar detta inte? va gör jag för fel?

tackar:)

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tjenare!

Jag har en multibandskompressor och limiter men det är just det

som är problemet, jag pumpar upp med m-komp och sedan sätter jag limitern

varför funkar detta inte? va gör jag för fel?

tackar:)

Vissa multibandkompressorpluggar har redan en limiter inbyggd i sig.

Vad är det som inte funkar?

Har du komprimerat så mycket som du tycker är ok och limitern inte behöver jobba så är det ju bara bra.

Eller vad har du för förväntningar på limitern, vad skall den åstakomma?

Dela på andra sajter

Uppskattar hjälpen här!

Tack för det.

Jo allt jag vill är att höja nivån på volymen!

Och detta gör jag då med att fläska på med en tex en multibandskompressor

och då lägger jag denna på masterkanalen.

Och när denna ligger där så klipper den och passerar nollan såklart.

Då kommer vi dit att jag vill att den inte ska göra detta och då lägger

jag på en limiter då tanken är att den ska se till att jag inte passerar 0

men problemet är att limitern inte funkar. Det händer inget?

vad är felet?

Dela på andra sajter

Får du ingen signal i limitern? Är den satt i bypassläge? Är den påslagen ?

Vilken limiter är det du använder? VST Dynamics? om det är VST Dynamics måste du aktivera själva limiterblocket.. pluggen är aktiv men de olika kedjorna går att slå på och av separat.

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

• 5 veckor senare...
TheKnut (oregistrerad)

Jag håller med punkrockdude om Voxengo Elephant. Testa demon till denna om du inte redan gjort det, jag garanterar att den kan lösa ditt problem. Nivåindikatorn ser ut att gå in i en tegelvägg samtidigt som soundet passerar näst intill opåverkat.

Dela på andra sajter

Kan vi få provlyssna. lite??? Problemet med att du inte får till så hög volym som du vill kan ha skett tidigare..Tex i mixningen.. En limiter är ingen slutgiltig lösning alltid (snarare en kompromiss) 😆

Dela på andra sajter

Jo jag måste alltså få upp genomsnittsnivån (RMS) ...exakt hur?

var ska jag dra upp allt utan att passera nollan?

Limitern ser till att du inte passerar nollan hur du än bär dig åt. Om du har en limiter på master så spelar det ingen roll vad du ställer volymen på, för ljudnivån kommer aldrig över nollan.

Vill du ha upp RMSen på mixen så höj utvolymen bara. Om din master regel redan står på +6 db (vilket är max i cubase) så höj alla spår i mixen med 2 db istället - eller hitta en separat volymbooster i plug-in form som du sätter före limitern i master kanalen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.