Jump to content
Annons

Förbättra akustiken vid inspelning av sång

nyqa

Recommended Posts

Just nu har jag datorn och alla musikgrejor i sovrummet men troligtvis ska vi snart flytta till ett lite större place så jag får ha grejorna i ett eget rum istället. Detta är något både jag och min sambo tycker låter en bra idé. 🙂

Men hursomhelst...

Jag har inget sångbås och just nu inte heller något som hjälper att få en så bra inspelning som möjligt så därför tänkte jag fråga er på detta förum vad man kan göra för att förbättra akustiken vid sånginspelning.

Jag har själv förut testat sjunga under ett täcke och det (tycker jag iallafall då) gav en viss förbättring i det rummet jag höll till men jag har även hört om folk som skärmar av med något slag av "akustikplattor" eller "väggar". Och jag har även sett på någon bild något som jag enklast kan förklara som en "minivägg på stativ". 🙂 Det va som en vägg som stod på ett stativ framför mikrofonen.

Nu kanske det blev lite rörigt men det jag alltså vill veta är hur man kan förbättra akustiken när man ska spela in sång. Ger det nåt att t.ex. vända sig mot en vägg och sjunga? Eller hänga ett täcke framför? Ja ni förstår nog vad jag menar... 🙂

Jag frågar detta för jag tycker ofta att ljudet hemma hos mig låter för "löst" och "brett". Jag vill det ska vara kompakt och fint.

Förövrigt kör jag med ett Phonic Helix 12 Firewire mixerbord och en Röde NT2-A mikrofon. Duger detta för att kunna spela in en hyffsad sång?

Tack på förhand.

Dela på andra sajter

Annons

sE electronics Reflexion Filter är ett sorts portabelt sångbås som består av en böjd "vägg".

Kostar en del men det är helt klart värt det, testade i mitt sovrum som har fruktansvärda reflektioner och det blev tight och torrt ändå, varmt rekommenderat 😲

Men annars funkar ju klassiker som täcke som du sa också helt ok till ett mycket billigare pris.

Dela på andra sajter

Åk ut till något varuhus som säljer billigt tyg. IKEA kanske?

Köp det tjockaste tyg du har råd med. Det måste vara ganska mycket tyg. Spänn sedan tyget så att det täcker så stora delar av vägg ytorna som möjligt. Det behöver inte vara ända tätt inpå väggen. Det gör inget om du drar det diagonalt mellan 2 väggar för att lämna ett ytrymme i hörnet/hörnen. Var extra noga med att täcka väggarna framför & bakom micken. Viktigast är bakom eftersom det är ljudvågorna bakom som studsar rakt in i micken.

Hur mycket tyg behöver du då? När du spänt upp vad du tror är lagom så ställ dej i rummet och klappa med händerna. Studsar klappningen? Blir det ett snabbt eko? Då är det läge att jobba vidare. Glöm inte att lägga en tjock matta golvet.

Sen när du sjungit färdigt så plockar du ner allt igen och förvarar det tex i garderoben så du slipper leva med eländet varje dag. Därför kan man sätta in små öglor i tyg styckena. Tex en liten bit stål tråd eller kanske sån där plast beklädd ståltråd som brödpåsar brukar vara förseglad med. Spika in små spik på strategiska ställen som du hänger tyget i. 1 cm in bakom en tavel ram kanske, precis ovanför dörr karmen eller bakom gardinen. Sådana ställen där spiket inte syns när tyget ligger i lådan/garderoben.

Mitt tips 🙂

Dela på andra sajter

Tyg? Menar du allvar? 🙂

Tyg äter bara diskant (även om det är ganska tjockt) så att klä in ett rum i tyg brukar sällan vara en bra idé då du lämnar hela registret orört förutom de allra högsta frekvenserna. Nej, diffusering och/eller absorption (av helst alla frekvenser men åtminstone >100 Hz uppåt) är det som gör skillnad.

Dela på andra sajter

Jag har precis byggt mig 4st mobila dämpande akustikskivor. Det jag testat hitills funkar ok men jag ska nog köpa mig

bättre dämpmaterial. Jag tog och sågade 4st plywood-skivor 60cm breda och 1,80 höga sen har jag med häftpistol häftat fast

ett billigt dämpmaterial som jag sedan tänkte täcka med något tunt tyg (kom gärna med tips om vad jag kan klä dom med).

Sen byggde jag fötter till alla skivorna av 45-regel där jag sågade skåror i varje regel och skruvade sedan ihop dom med

ytterligare en regel så att dom står stabilt. Så nu är det bara att ta fram dom och ställa ner dom i sin fot, antingen som ett

U eller nästan som ett sångbås.

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Tyg? Menar du allvar? 😏

Tyg äter bara diskant (även om det är ganska tjockt) så att klä in ett rum i tyg brukar sällan vara en bra idé då du lämnar hela registret orört förutom de allra högsta frekvenserna. Nej, diffusering och/eller absorption (av helst alla frekvenser men åtminstone >100 Hz uppåt) är det som gör skillnad.

Ja, jag menar tjockt gardin tyg. Detta för att "simulera" att rummet är väl/tilltaget möblerat med massor av tavlor och andra prylar som tar bort reflektioner och studsningar. Hur mycket som behövs beror således på rummets befintliga möblemang.

I detta fall handlar det ju om att fixa till rummet (som jag misstänker ska fungera som kontor/gästrum/blivande barnrum) så att man kan få lite sjysta inspelningar i det. Det handlar inte om att bygga ett dedikerat musik/studio rum. Tänk på att han har en sambo som ska samtycka. Hon vill nog gärna bli av med skiten när föräldrarna kommer på middag 😉

Idén fick jag föresten från en studio i Malmö när de lirar in sång. Kolla några bilder på Cloudscapes hemsida Direkt till bilderna vid inspelning

Redigerat av freddie
Dela på andra sajter

Problemet med tyg kvarstår dock, du dödar bara det högsta registret och inte mellan och basregionen. Sen att det kanske inte finns några andra lösningar som sambos godkänner är en annan sak...

Det du säger låter helt logiskt så det köper jag. Men igen, förmodligen handlar det om att spela in lite enklare saker (tror jag!) så som sång och kanske nån acke gura. För det duger tyget långt. Dessa medför nog inga problem i de lägre registren under 80-90 hz ändå. Haha tjata... 🙂

Dela på andra sajter

Ja sE electronics Reflexion Filter verkar ju riktigt fint men jag undrar hur långt man kan komma på ett hemmabygge som består av t.ex. plywood och något slags dämpmaterial (t.ex. det JAM säljer).

Någon som testat bygga något eget för inspelningssyfte?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.