Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Hendrixackordet E7#9 🙂 Helgarderat med både dur och moll.

Exakt!

Ska man kunna spela blues, måste man ha både dur och moll samtidigt ! 😄

(Ofta i alla fall...)

Postat

Intressant tråd! Men jag måste erkänna att jag blev lite förvånad över att av 28 postare väljer 15 moll och 4 dur (resten en sorts kombination eller ospecificerat). Jag hade väntat mig en jämnare fördelning.

Det finns en särskild detalj med moll som jag personligen tycker är sann: att skriva låtar i moll är överlag mycket bekvämare och långt ifrån lika tankekrävande som att skriva låtar i dur. En fördel med detta är att man på kort(are) tid kan spotta ur sig drösar med låtar — om man nu vill prioritera så.

Någons resonemang löd att det går att skriva deprimerande låtar i dur, men inte glada låtar i moll. Jag håller nog med, fast med en blygsam reservation för det att man inte skulle kunna skriva "glada" låtar i moll. Kanske inte direkt "glada", men visst går det i alla fall att skriva o-deprimerande låtar i moll.

Förr sket jag i vilket — idag blir det hellre, men inte nödvändigtvis, dur.

Postat

svårt val. jag älskar ju moll9or över allt annat på jorden och jag spelar mycket jazz, vad är jazz utan dominantaccord? inte jazz i allfall.

Jag väljer nog dur efterssom V - I progressionen är extremt viktig för mig!

Postat
Det finns en särskild detalj med moll som jag personligen tycker är sann: att skriva låtar i moll är överlag mycket bekvämare och långt ifrån lika tankekrävande som att skriva låtar i dur. En fördel med detta är att man på kort(are) tid kan spotta ur sig drösar med låtar — om man nu vill prioritera så.

Det varierar nog från person till person. Jag tycker det är mycket lättare att skriva låtar i dur. Om jag börjar skriva en låt i moll brukar det sluta med att jag tröttnar på den för att den är så nedstämd (alltså inte som i nerstämda strängar, men du fattar...). Det blir mer inspirerande att skriva i dur tycker jag, moll blir man på dåligt humör av.

Postat
Det varierar nog från person till person. Jag tycker det är mycket lättare att skriva låtar i dur. Om jag börjar skriva en låt i moll brukar det sluta med att jag tröttnar på den för att den är så nedstämd (alltså inte som i nerstämda strängar, men du fattar...). Det blir mer inspirerande att skriva i dur tycker jag, moll blir man på dåligt humör av.

För mig är det lika "lätt" vilket som. Men om jag måste skriva något banalt, utan djup, nödrimsfullt och skralt, så skulle jag om det inte spelade någon någon roll, och för att få skiten överstökad, välja att skriva i moll.

@ moll blir man på dåligt humör av: Du kanske är i fel bransch?

😉

Postat
Det blir mer inspirerande att skriva i dur tycker jag, moll blir man på dåligt humör av.
För mig är det lika "lätt" vilket som. Men om jag måste skriva något banalt, utan djup, nödrimsfullt och skralt, så skulle jag om det inte spelade någon någon roll, och för att få skiten överstökad, välja att skriva i moll.

😉

Hey, inget är fel! Det handlar enbart om smak!

Personligen blir jag deprimerad av för glad musik. 😉

Postat

Personligen blir jag deprimerad av för glad musik. 😄

Hmm... nog kan jag föreställa mig en riktigt deprimerad människa, med en pistol riktad mot sin egen tinning, lyssnandes till "Can't Live If Living Is Without You"...

Lite svårare har jag att föreställa mig bilden om "Här kommer Pippi Långstrump" dånade ut ur högtalarna....

Postat

Nix, lika lite som jag är i fel bransch för att jag blir oinspirerad och tappar lusten att skapa musik av att lyssna på säg... doom metal. Jag håller bara inte på med den sorts musiken.

Postat
Nix, lika lite som jag är i fel bransch för att jag blir oinspirerad och tappar lusten att skapa musik av att lyssna på säg... doom metal. Jag håller bara inte på med den sorts musiken.

Så, moll-låtar är inget som du alls håller på med?

Postat

Personligen blir jag deprimerad av för glad musik. 🙂

Hmm... nog kan jag föreställa mig en riktigt deprimerad människa, med en pistol riktad mot sin egen tinning, lyssnandes till "Can't Live If Living Is Without You"...

Lite svårare har jag att föreställa mig bilden om "Här kommer Pippi Långstrump" dånade ut ur högtalarna....

Slår vad om att det finns vissa som skulle tycka att pippi låten skulle vara det avgörande momentet till att faktiskt göra det...

Postat

Så, moll-låtar är inget som du alls håller på med?

I princip inte, nej. Det finns några undantag, men då har jag överraskat mig själv.

Postat

Lätt dur. Moll är för enkelt.

Men seriöst, shit vad mycket folk som väljer moll här. Man blir nästan mörkrädd... lite grann "Jäklar vad djup jag är, känner mig så seriös när jag skriver i moll..."

Mer dur till folket! :rolleyes:

(OBS! Medvetet drygt inlägg 🙂)

Postat
svårt val. jag älskar ju moll9or över allt annat på jorden och jag spelar mycket jazz, vad är jazz utan dominantaccord? inte jazz i allfall.

Jag väljer nog dur efterssom V - I progressionen är extremt viktig för mig!

Ett moll9 ackord innehåller EXAKT samma toner, FÖRUTOM grundtonen, som dess durparallell-maj7! 😛

II-V-I är bland det vackraste ljud som finns. 😛

Postat
Enligt mig skulle det bli lika tråkigt om man bara använde dur- eller mollackord resten av sitt liv. Eller du kanske menar tonart? I så fall dur, utan tvekan!

Nix, bara dur- eller mollackord. Du MÅSTE välja.

Postat
Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Nej så klart är det fler moll, men man behöver ju ändå bara tonica, subdominant och dominant. Ville bara dissa allt alternativt tjafs med mollackord ☺️

Du gillar Status quo, eller hur?

Det var allt de behövde i alla fall!

Urk....

Nej, däremot så gillar jag bluegrass

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.