Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om du var tvungen att välja mellan att bara få använda durackord eller bara mollackord i resten av ditt liv, vad väljer du? Det betyder bara rena dur eller moll, inga sjuor, majsjuor, nior eller annat jox.

Själv skulle jag välja dur. Moll blir så himla uttråkande efter ett tag.

Annons
Postat

Moll för hela slanten. Psyktrans i dur låter bara för märkligt, om det ens går att få till.

Postat

moll.. definitivt.. blir trött på dur direkt..

Postat

Skulle nog bli moll men när ingen lyssnade skulle jag spela i dur! 🙂

maart (oregistrerad)
Postat

Är det ok med dur#9? annars moll.

Postat

Det låter som de där frågorna man fick när man ansökte om vapenfri tjänst ...

🙂

Postat

Vare sig moll eller dur eller sjuor och tolvor. Allting hänger ihop om det ska bli bra.

Det är harmonilära, inget varesig eller. Man kan inte välja. Sedan finns det ju kvintar

och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

maart (oregistrerad)
Postat
...Sedan finns det ju kvintar och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

Det är väl tersen som avgör om det är dur eller moll?

Postat
...Sedan finns det ju kvintar och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

skalenliga ackord är det som gäller.. spelar man bara moll blir det ingen mollskala, och vice versa!

Postat

Yep, i alla väder. Sänker du molltersen får du en Stor Sekund (S2), höjer du durtersen får du en ren kvart (R4). Ingen av dem pekar mot moll eller dur.

Liten ters (L3) och Stor ters (S3) är de som avgör moll eller dur. Onödigt beskrivet, men vad fan!

Postat
Det går att skriva deprimerande låtar i dur, men inte glada låtar i moll. Det var så jag resonerade.

Precis vad jag också tänkte. Det finns ett riff från Opeths nya platta Watershed, som använder sig av enbart durackord mellan melodier på låga E-strängen, och dom durackorden låter riktigt jävla elaka! Skalan var för övrigt ett modus till harmonisk moll, som jag inte kommer ihåg vad det heter. Frygisk dur-skala kanske? Frygisk med upphöjd ters är det i alla fall.

maart (oregistrerad)
Postat
Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Postat
Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Nej så klart är det fler moll, men man behöver ju ändå bara tonica, subdominant och dominant. Ville bara dissa allt alternativt tjafs med mollackord 🙂

Postat

Alla mina låtar är gjorda i moll så.... skulle vilja prova dur med men det kanske inte låter lika bra 🙂

MOLL

Postat (redigerat)

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Nej så klart är det fler moll, men man behöver ju ändå bara tonica, subdominant och dominant. Ville bara dissa allt alternativt tjafs med mollackord 🙂

Du gillar Status quo, eller hur?

Det var allt de behövde i alla fall!

Urk....

Redigerat av 4Trax
friend (oregistrerad)
Postat

De två är för intimt sammanlänkande, så hur ska man kunna välja. 🙂

Sen en reflektion att Moll kan vara både bra och dåligt.

Min ex-fru heter Molly

och kompisen jag jobbar med kallas för Molle. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.