debatt Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 Hej! Märkligt detta. Jag beställde en elbas online från en engelsk onlinebutik i veckan som gick. Redan i juni månad var det på tal och de ville att jag skulle beställa den redan då, dvs. de skulle dra pengarna omgående redan då, för att jag skulle vara försäkrad om att erhålla ett ex av den beställda basen nångång mellan mitten-slutet av juli. Jag beställde inte i juni, men när slutet av juli anlände så dök bilden av basen upp på deras websida iaf. Bredvid stod texten Available within 3-5 days. Eftersom jag tyckte det var rätt kort och okey tid för dem att få den till sitt eget lager och sedan för transport vidare till mig så la jag en beställning och pengarna drogs. Men när jag väl lagt ordern så ändrades dagantalet per automatik till "avilable within 7-10 days". Lite surt, men jag tänkte att eftersom priset är hälften mot vad jag får betala i vårt eget land så var det ändå ok... Det stod i ett bekräftelsemail att jag skulle få EXAKT leveransdag meddelad senare. Och det fick jag! Trots att det fortfarande står "available within 7-10 days" bredvid bilden på elbasen på deras websida, så står det i bekräftelsemailet till mig att elbasen ska nå deras lager först 25 september!! Med tillägget "det kan komma att dröja ytterligare...". Seriöst? Fortfarande står det "available within 7-10 days" på deras websida. Sedan har de en regel att de har rätt att "hålla pengarna" i 30 da'r. Ja, dom drog de ju innan man hann blinka. Åsikter? //debatt
oioioi Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Surt! Lärdomen är nog att så länge det inte står "in stock" så kan det betyda att varan dröjer hur länge som helst, om den kommer alls. Troligtvis är den slut hos importören, och nu väntar de på en båtlast som ska köra runt halva jorden. (Och kanske även på att basen ska tillverkas - fabriken gör kanske en modell i taget, och din görs inte just nu.) Så vad gör du nu då? Väntar tålmodigt på något som kommer i september/oktober eller försöker häva köpet? Innan du beslutar dig ska du kanske kolla ifall du kan få tag på samma bas billigt hos någon annan Internet-butik. Är en vara slut på ett ställe brukar den ofta vara det på andra ställen med. Kolla in http://www.konsumenteuropa.se/, där finns lite tips samt telefonnummer för rådgivning.
Claes Holmerup Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Det är dålig stil att dra pengarna innan man kan leverera eller åtminstone ge ett säkert leveransbesked. Ett problem med att köpa från utlandet, är att svenska konsumentköplagen (KKL) inte gäller, utan det är KKL i det landet du köper från, som gäller - och svenska KKL har som regel ett starkare konsumentskydd och fler tvingande regler, än andra länder...
debatt Postat 12 augusti 2008 Trådstartare Postat 12 augusti 2008 ...och så är ALLA som jag köpt från på Nätet, dvs. drar pengarna innan de meddelat leveransdatum och vid ett enstaka tillfälle helt nyligen faktiskt INNAN jag klickade på bekräfta beställning! Jag gick den gången ur beställningen för att tra reda på en uppgift, men blev spak när jag ringde banken och fick reda på att beloppet redan var draget. Den ska komma in 25 september säger de. Det som är synd är att det står inom 7-10 på deras website fortfarande... beträffande denna artikel. Tänk på det, ni som vill ha en likadan. //debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.