Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Den kan du göra med en synt.

Först skapar du klippet i kicken. Oftast finns det sådana basar som presets till de flesta syntar.

Du får mecka lite för att få till din smak på godiset så att säga.

Sedan tar du en Sinusvåg och lägger på så du får djupet i kicken, basbotten.

Postat

Först skapar du klippet i kicken. Oftast finns det sådana basar som presets till de flesta syntar.

Va fan måste du kunna så mycket i Reason! Värsta inspector gadget. Koppla hit och dit, sinusvåg, cosinus, adverb, sidechain, koppla koppla! En annan är glad att man får ljud i skiten 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

EQ och Kompressor glömde jag.

Skall se om jag hinner fixa en kick senare idag.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Va fan måste du kunna så mycket i Reason! Värsta inspector gadget. Koppla hit och dit, sinusvåg, cosinus, adverb, sidechain, koppla koppla! En annan är glad att man får ljud i skiten 😉

Har inget med Reason att göra, samma sak har jag gjort med Moog Rogue, Korg MS20 med flera (Hårdvara mina herrar).

Tricket funkar med nästan alla mjukvarusyntar och hårdvaru dito.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Wow vänta lite, jag vill inte sampla deras kick 😳 jag kan själv klippa ut deras kick ifall jag nu vill det... min fråga var vart jag kan hitta liknande kickar. Och det är bara liknande kickar jag är ute efter, inte synt, basgångar eller annat.

EDIT: Oj förlåt, jag läste inte drloop's inlägg ordentligt. Jo man kan ju skapa en liknande kick från grund... men det måste väl finnas samples (färdiga kickar)?

Redigerat av Taner
Postat

Va fan måste du kunna så mycket i Reason! Värsta inspector gadget. Koppla hit och dit, sinusvåg, cosinus, adverb, sidechain, koppla koppla! En annan är glad att man får ljud i skiten 😳

Har inget med Reason att göra, samma sak har jag gjort med Moog Rogue, Korg MS20 med flera (Hårdvara mina herrar).

Man kanske skulle skaffa lite gammalt godis att leka med så man får lite förståelse för koppling och ljudsyntes. Jag har varit sugen länge på att skaffa någon fin gammal analog synth som har massor av inställningsmöjligheter. Men jag har inte direkt fått någon motivering varför jag skulle skaffa mig en sådan, då det finns otroligt bra mjukvaru plugins idag. Det känns dock inte lika givande att klicka allt med musen :/

Har du tips på någon rolig gammal pjäs att lära sig lite på och som också låter bra. Säg inte Jupiter 8 bara för den är inte bara svår att hitta i bra skick utan kostar också huggorm. Förlåt att det blev off topic, ska aldrig hända igen!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Wow vänta lite, jag vill inte sampla deras kick 😆 jag kan själv klippa ut deras kick ifall jag nu vill det... min fråga var vart jag kan hitta liknande kickar. Och det är bara liknande kickar jag är ute efter, inte synt, basgångar eller annat.

EDIT: Oj förlåt, jag läste inte drloop's inlägg ordentligt. Jo man kan ju skapa en liknande kick från grund... men det måste väl finnas samples (färdiga kickar)?

Roland 909 kicken är ju rätt lik det vi hör på ditt exempel.

Och nej du skall inte sampla du skall lära dig göra en kick direkt från en synt utan att sampla 😳

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Va fan måste du kunna så mycket i Reason! Värsta inspector gadget. Koppla hit och dit, sinusvåg, cosinus, adverb, sidechain, koppla koppla! En annan är glad att man får ljud i skiten 😳

Man kanske skulle skaffa lite gammalt godis att leka med så man får lite förståelse för koppling och ljudsyntes. Jag har varit sugen länge på att skaffa någon fin gammal analog synth som har massor av inställningsmöjligheter. Men jag har inte direkt fått någon motivering varför jag skulle skaffa mig en sådan, då det finns otroligt bra mjukvaru plugins idag. Det känns dock inte lika givande att klicka allt med musen :/

Har du tips på någon rolig gammal pjäs att lära sig lite på och som också låter bra. Säg inte Jupiter 8 bara för den är inte bara svår att hitta i bra skick utan kostar också huggorm. Förlåt att det blev off topic, ska aldrig hända igen!

Reason är ett bra redskap för att lära sig förstå hur det hänger ihop.

Så såg det ut när det begav sig. Jag har Gate trig och CV ingångar på min Moog precis som i Reason.

Jag använder sällan min Moog nu för tiden. Den tar en 30 minuter på sig innnan den är stabil att lira på.

En pitchbend som nedåt är lite över en oktav och uppåt nästan 8 halvtoner. Man kan liksom inte göra fulla utslag utan man får liksom känna sig fram 😆

• 5 månader senare...
Postat

Vengeance clubsounds 3 är svinigt bra tkr jag ! sen har deadmou5 släppt en samplings cd med sjukt bra kickar med.. check it out 😱

www.myspace.com/theendproductionsonline

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.