Jump to content
Annons

Separera ljudspåren från en video?

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag har spelat in en video men behöver synka om ljudet lite iom. att det blev nåt knas när jag konverterade till ett format som programmet kan handskas med, jag behöver oxå klippa lite och allmänt mecka med det. Det verkar som att programmet oxå behöver aif för att det ska funka bäst och det är lätt fixat. Så gick det att på en kopia av (för säkerhets skull) videon helt enkelt deleta bara ljudet så är jag hemma och kan köra på. Nån som vet tacksam för svar.

Programmet är Final Cut Express och videon är inspelad på min PC och ska redigeras i Macen med FCE.

Annons
Postat (redigerat)

Öppnar du filmen med Quicktime i Mac kan du exportera antingen bara Audio eller bara Video.

Importerar du filmen in i FCE så kan du även i det radera Audio spåret.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jättetack måste ha missat det i FCE. Jag har bara gratisversionen av Quicktime funkar det där oxå, det kan jag ju kolla själv föresten. Tack igen

Postat (redigerat)

Nä du jag hittar förbaske mig inget kommando i FCE som deletar eller separerar audio från Video. Det verkar inte finnas nåt dvs. om dom inte har hittat på ett helt eget namn på proceduren. Det är inte storebror Final Cut Pro eller vad det heter som du tänker på?

Det verkar inte heller finnas nån sån funktion i gratis Qucktime heller.

Tillbaka på ruta ett alltså.

Redigerat av anarkisten1
Postat

Video Vegas 7 är din kompis 🙂 bara lägga in videon där så kommer den automatisk dela upp filmen och ljudet i 2 kanaler sedan väljer du när du renderar om du bara vill ha ljudet (mp3) eller videon (avi wmv osv)

peace

Postat

OK tack ska kolla in det. Rendera är förmodligen problemet eller rättare sagt det det handlar om och det var det jag tänkte slippa. Men förmodligen så står det nånstans i manualen hur man gör men det är ju inte lätt när man inte vet vad dom kallar det. En sak som jag tror mig förstå det är att FCE gillar okomprimerat bäst och det kanske säger sig själv först gör man väl ett program som handskas med det"riktiga" formaten och sen stoppar man dit finesser som fixar det ena och det andra på snajdiga bra att ha möjligheter. ska dra över hela filen från PCn och testa så får vi se hur det funkar med ljudbearbetning, effektläggning och sånt då. Tack för tips fyll gärna på med fler.

Postat

OK det är ju gamla Vegas det har jag nån stenåldersversion av sen förut men det är ju ett PC program jag tänkte mig nog att hålla mig på macen min gamla PC är på tok för kass för bild och film.

Postat
Nä du jag hittar förbaske mig inget kommando i FCE som deletar eller separerar audio från Video. Det verkar inte finnas nåt dvs. om dom inte har hittat på ett helt eget namn på proceduren. Det är inte storebror Final Cut Pro eller vad det heter som du tänker på?

Det verkar inte heller finnas nån sån funktion i gratis Qucktime heller.

Tillbaka på ruta ett alltså.

Jo det fanns i gratis Qucktime hittade det till sist tack för tipset nu ska det nog funka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.