Jump to content
Annons

1820M eller Layla 3G

Recommended Posts

duracell (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag drar till staterna i morgon och ett nytt ljudkort står högt på önskelistan. De flesta butiker i USA tar ca $500 för E-MU 1820M och Echo Layla 3G. Båda korten har likartade specar och min fråga gäller nu vad ni har för erfarenheter?

1820M känns ju som mest för pengarna men det verkar som om många har strul med drivrutiner, dessutom så är det ju Creative Labs som står bakom E-MU...

Har ni några erfarenheter så dela med er.

Kortet ska i princip uteslutande användas för ASIO och sitta i en AMD Athlon 2600+ med 1G RAM och nforce2 chipset.

mvh

Anders

Redigerat av duracell
Annons
Postat

Hej!

Jag har inte så mycket att komma med här, men eftersom ingen annan drar sitt strå till stacken...

Själv har jag ett 1820 (utan M), som funkar alldeles ypperligt. Snabb installation, inget krångel alls. Bara att köra. Tidigare hade jag ett Audiotrak Inca 88 som krånglade multum, så nu håller jag andan och spelar in så mycket jag bara hinner i väntan på att något ska gå sönder.

Lycka till!

/ Ambjörn

duracell (oregistrerad)
Postat

OK, tack för det så länge.

/anders

Postat

Jag har själv haft en Layla24 och det har aldrig någonsin varit något strul. Ingen krasch, ingenting. 😄

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Är Layla 24 och Layla 3G detsamma? näe?

Postat (redigerat)

3G har ett våldsamt irritersamt designfel. In och utgångarna sitter för nära varandra vilket gör att vanliga Neutrik tele kontakter ej fungerar att sätta dit om man inte vill vara elak mot chassikontakterna. Har dock endast testat kortet som hastigast men passade på att göra ett loopback test med Rightmark. Minns inte vilka värden jag fick men har för mig att det såg helt ok ut. Jag fick en känsla av att ljudkortet var lite plastigt, men jag vet inte.

Själv kör jag ett 1820m och skulle rekommendera det framför Layla 3G då det tycks ge mer för pengarna. Har inte haft några drivrutinsproblem eller dylikt. Funkar tokbra i låg latency och har A/D D/A omvandlare som slår i stort sett allt i samma prisklass. PowerFX är också något som talar för EMU's ljudkort

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Layla 3G är den modell som tillverkas nu och som ersätter det gamla Layla.

Det har lagts till 2 micpreamps också och så är det förstås en nyare konstruktion - men i övrigt finns det samma funktioner som på det gamla Layla.

Postat

Jag har själv ett E-mu 1820M som funkar bra, vet ej hur Layla3G står sig men 1820M "låter jäkligt bra!" låt dig ej luras av att det är Creative som äger E-mu, det är ett E-mu kort och inget SB skit.

Mvh / Starion. 😄

duracell (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK, Tackar ödmjukast för alla svar och ska just nu ge mig ut för en första sondering i San Franciscos musikaffärs värld......

Tillbaka efter rudvandringen: Det blev ett 1820M för $499.99, känns som en bra affär. Köpte även några multikablar till bra pris och 2 st Wuhan cymbaler, bl a 12" china för $13 (under 100 spänn). Trevligt land det här, åtminstone vad gäller priser i musikaffärer. Låt mig dock citera en av expediterna:

"Jag bor hellre i Sverige och betalar 25% moms än i ett USA styrt av Bush"

Tack för era kommentarer, nu blir det natti natti fast kl i min kropp är åtta eftersom klockan här är 23.

/Anders

Redigerat av duracell

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.