Jump to content
Annons

Döende tangenter på min Edirol PCR-50

Recommended Posts

DMuzik (oregistrerad)
Postat

Problemet yttrar sig som så att några av tangenterna inte ger någon signal vid lättare anslag, utan jag måste hammra på för fullt för att det ska hända något.

Efter ett tips på kvr-forumet har jag plockat isär den och rengjort kontaktytorna med aceton, men utan resultat. Nästa steg blir att prova med kontaktspray.

Någon som råkat ut för detta, och har det isf gått att fixa?

Annons
Postat
Garanti kvar? Låter som en klockren garantifråga med påföljande service (om den gäller efter att du har haft isär klaviaturen)

finns det produkter än idag som man kan öppna utan at bryta garantiavtalet?

///plus

Postat

Jag öppnade min oxygen 8. Det var ingen vacker syn kan jag säga. Dragfjädrar är det som ska ge en pianokänsla.

DMuzik (oregistrerad)
Postat

Garantin har dessvärre gått ut :rolleyes:

Postat (redigerat)

DMuzik Öppna upp den!!! Jag skulle tro att det är en fjäder som har hamnat lite snett.

Redigerat av ChrioN
DMuzik (oregistrerad)
Postat

Jag har öppnat den... svårt att komma åt att rengöra kontaktytorna under tangenterna annars. 😏

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Känner väl till ditt problem. Det beror på att smuts samlas under tangenten. PCR-klaviaturerna har samma teknik som D-50 synthen hade och det var ett helvete att plocka isär och göra rent den. Det är lättare med PCR då man lättare kommer åt tangenterna. Var försiktig med gummilisten som ligger mellan tangenterna och kretskortet. Den är ganska skör.

Om du har garanti kvar använd den. Jag lyckades bra med att hålla efter min gamla D-50 men misslyckades senast med mitt Edirol. En hel oktav försvann och det kostade 500:- att reparera.

Det är ändå bra att lära sig hur man ska bära sig åt för det är ett återkommande problem och jag måste säga att jag blev lite besviken när jag upptäckte att Edirol använde samma teknik som D-50. Men den är ju väldigt bra att spela på när den fungerar.

mvh

DMuzik (oregistrerad)
Postat

@HaraldS

Dessvärre var det hur rent och prydligt som helst under gummilisten. Jag rengjorde med aceton för säkerhets skull med det gjorde ingen skillnad. Har köpt kontaktspray idag och hoppas verkligen att det hjälper. 😕

DMuzik (oregistrerad)
Postat

En liten varning ifall någon mer skulle få för sig att börja meka med sin keyboard:

Jag precis fick reda på att man INTE ska använda aceton för att rengöra kontaktytorna. Lyckligtvis gjorde det inte mer skada i mitt fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.