Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

En snabb, simpel fråga.

Är det någon här som har någon erfarenhet från Allen&Heath mixerbord? samt hur är inspelningskvalitén?

Tänker på borden: ML3000 832B, 840B samt 840.

151606.jpg

Annons
Postat

Det där är ju ett foh-bord för livebruk. Visst går det att använda att spela in på.

Vad det gäller kvalité så är det tyvärr så att Allen&Heath är inte så mycket att hurra för. Iaf inte på Live-fronten. som studiobord (som det inte är) vet jag inte. Kan inte tänka mig att det skulle vara bättre där, när det ändå inte är gjort för det.

Dessutom så är det där ett av deras billigare bord.

Kända tecken för Allen & Heath är:

Det brusar

Reglarna är lite väl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska.

EQ'n är ruggigt dålig

maart (oregistrerad)
Postat

för ett par år sen (typ tre) körde jag ett 40-kanals ML3000 ganska mycket. Det var ett av de första "riktiga" livebord jag provade och med mina dåvarande erfarenheter och krav var det väldigt bra. Sen dess har jag provat ganska många andra bord men kan inte säga hur ML3000-bordet står sig eftersom jag kanske hade andra krav då, det vet jag inte. Det enda jag kan säga är att jag var väldigt nöjd med det då. De saker som KillwithSkill skrev känner jag inte igen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har varit i en och annan studio men kan inte minnas att jag stött på A&H där.

Live verkar vara A&H´s grej.

Postat

Okej! då vet jag att det inte är ett inspelningsbord iallafall! 😉 Men vilket märke skulle ni rekommendera när det handlar om analog inspelning?

Är Behringer någonting att ha?

tänkte på borden: Eurodesk MX9000 eller SL3242FXPRO

med_138515.jpg

SL3242FXPRO

big_58269.jpg

MX9000

Postat

jag gav dig en länk på soundcraft-forumet.. 😉

kolla in!

Postat (redigerat)
jag gav dig en länk på soundcraft-forumet.. 😉

kolla in!

Tackar IDF! ska kolla in det!

Det var ett fint bord! ☺️

Det jag vill kunna göra är att: spela in akustiska trummor med ett gäng mickar, två elgitarrer, sång, midi klaviatur, elbas och kanske någon synth.

Redigerat av Lost
Postat

Jag håller i viss mån med om A&H-bord, mest om EQ:n, som är konstig. Däremot, så tycker jag att ett sånt här bord mycket väl kan

användas för inspelning - det har (som många FOH-bord) direktutgångar för varje kanal, som du kopplar mot lämpligt ljudkort.

Om du är ute efter mixerbord för inspelningsbruk, så kolla även in Mackie.

Postat
Jag håller i viss mån med om A&H-bord, mest om EQ:n, som är konstig. Däremot, så tycker jag att ett sånt här bord mycket väl kan

användas för inspelning - det har (som många FOH-bord) direktutgångar för varje kanal, som du kopplar mot lämpligt ljudkort.

usch näe. Mackie är så långt ifrån nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlägg om att jag tipsat om ett annat bord. Gå in på soundcraftforumet som jag här länkar till i min signatur..

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Fast allt det där beror ju på att du/någon inte kan ställa in bordet ordentligt...

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Fast allt det där beror ju på att du/någon inte kan ställa in bordet ordentligt...

Ännu ett exempel på ett av forumanvändarnas dilemma:

"Kanske vet den ansiktslösa snubben på andra änden forumet vad han snackar om. Och här sitter jag och häver ur mig spydigheter och gör bort ingen annan än mig själv."

Jag tror inte att några av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten".

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Man ställer inte in bord.

drloop (oregistrerad)
Postat

Behöver du ett mixerbord?

Har du ett idag?

Postat

Jag jobbade mycket med GL2200 och GL3300 för några år sedan. Då var Allen & Heath ett ganska vanligt önskemål i rajders, åtminstone för mindre turnerande akter. Lite senare svepte det en Midas-bris över landet och alla skulle ha högtalare typ Line Array. Nu är det mest digitala bord som gäller...

Varför denna nostalgiska återblick? Lät det sämre på den tiden? Jag kan sträcka mig till .. annorlunda.

Jag gjorde många inspelningar med GL2200 och GL3300, eller rättare sagt använda dess preampar och skickade ljudet till mångkanal på hårddisk eller dator. Visst, EQn på A&H-borden skiljer sig ganska mycket från Midas, Mackie eller Yamaha. Kanske hände det lite "för lite" och man hade ett begränsat gain-område. Nu, flera år senare, är det dags att renovera borden; byta reglar, byta pottar. ML3000 är ju välutrustat; t o m VCA.

Rent mekaniskt tycker jag att A&H-borden har klarat sig bättre än många av kollegorna. Varje potentiometer sitter skruvad i panelen. Många andra (t ex Yamaha M3000 och Midas Venice) sitter bara på kretskortet.

Min slutsats: med tanke på vad löjligt lite man får betala för ett A&H-bord idag så kan man kosta på sig att ha ett slagskepp stående i studion bara för att det är många kanaler och många rattar att leka med. Tillgång till leksaker föder inspiration! Lägg pengarna på några svinaktigt bra mikrofoner istället! Och komplettera med någon/några bra preampar.

Tips: man kan hitta stora AMEK-bord, typ 40-56 kanaler för i storleksordningen 1200-1500 SEK/kanal. Där får man löjligt mycket preamp/EQ för pengarna ... och ont i ryggen ... och ont om plats i studion.

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Jag tror inte att några av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten".

Tro vad du vill men alla hans klagomål beror ju uppenbart på att han inte kan ställa in bordet, sen kan detta bero på att han inte är van vid det eller på att mätarna är annorlunda kalibrerade t.e.x., men han borde ju ändå inte slänga ur sig sånt som inte stämmer...

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Jaha så det tror du att dom gör av sig själv?

Postat

usch näe. Mackie är så långt ifrån nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlägg om att jag tipsat om ett annat bord. Gå in på soundcraftforumet som jag här länkar till i min signatur..

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5450505

där är den länken jag pratade om ifall någon annan är intresserad! 🙂

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Nej, bord ställer inte in sig själva.

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Man ställer inte in bord." Citat Joachime

Hur ska du ha det?

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Hur ska du ha det?

Jag har hundra tabeller som säger att man inte ställer in bord.

Jag har hundra artiklar som säger att bord inte ställer in sig själva.

Vilka vill du läsa?

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Hur ska du ha det?

Har du m... också?

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Hur ska du ha det?

Har du m... också?

Jag har alla bokstäverna!

Vilka vill du ha?

Postat

Det brusar

EQ'n är ruggigt dålig

Hur ska du ha det?

Har du m... också?

Jag har alla bokstäverna!

Vilka vill du ha?

Det jag frågade efter vill nog ingen ha frivilligt..

• 5 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

h4000-main.jpg

MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte säga så mycket mer. 😲

Postat
h4000-main.jpg

MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte säga så mycket mer. 😄

Ser billigt ut! Är det dom där mixerborden Netto kedjan kommer köpa in på sikt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.