Jump to content
Annons

Få det där mjuka reggaesoundet på piano/synth?

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat

Jag får inte till det som det låter i riktig reggae. Om man jämför europeisk reggae så är den ofta rätt stel när det gäller soundet. Men om man lyssnar på den musik som görs i de gamla hederliga studios på jamaica (exempelvis) så blir soundet mycket djupare och mjukare. Euro-reggae använder sig ofta av rena ljuden utan att försöka cutta av dom och mixtra med dom. Vi använder oss oftast enbart av lite delay/reverb. Men tar man den svarta reggaen så verkar det som att de klipper av början på exempelvis ett pianoljud. Man hör liksom inte startklanget av tangenten som trycks ned. Istället är det som att detta klipps bort och man får det där mjuka soundet då ljudet verkar börja någonstans mitt i. Jag tycker det är lite svårt att förklara när jag inte kan alla termer musiker använder sig av. 🙂

Men om vi tar ett rent pianoljud. Trycker man ned tangenten så blir det rätt hårt och stelt. Det låter "Klang"

Men inom reggaen så gör de något med pianoljudet så det stela försvinner. Istället blir det ett "Mmmwwwoang" Det hårda i början av ljudet blir mjukt.

Det är just det jag undrar över hur man får fram. Finns det någon som vet hur jag kan få till det där "Mmmmwwwoang":et?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag får inte till det som det låter i riktig reggae. Om man jämför europeisk reggae så är den ofta rätt stel när det gäller soundet. Men om man lyssnar på den musik som görs i de gamla hederliga studios på jamaica (exempelvis) så blir soundet mycket djupare och mjukare. Euro-reggae använder sig ofta av rena ljuden utan att försöka cutta av dom och mixtra med dom. Vi använder oss oftast enbart av lite delay/reverb. Men tar man den svarta reggaen så verkar det som att de klipper av början på exempelvis ett pianoljud. Man hör liksom inte startklanget av tangenten som trycks ned. Istället är det som att detta klipps bort och man får det där mjuka soundet då ljudet verkar börja någonstans mitt i. Jag tycker det är lite svårt att förklara när jag inte kan alla termer musiker använder sig av. ☺️

Men om vi tar ett rent pianoljud. Trycker man ned tangenten så blir det rätt hårt och stelt. Det låter "Klang"

Men inom reggaen så gör de något med pianoljudet så det stela försvinner. Istället blir det ett "Mmmwwwoang" Det hårda i början av ljudet blir mjukt.

Det är just det jag undrar över hur man får fram. Finns det någon som vet hur jag kan få till det där "Mmmmwwwoang":et?

Testa att köra Screamern i tapekompression, en eq och skär diskanten, ladda på med en kompressor och på pianot.

Redigerat av drloop
Specs (oregistrerad)
Postat

Hmm... Intressant det där du skrev ovanför. Är inte så pass avancerad ännu men jag testade som du sa och det var helt klart mycket bättre.

Den där cmb-filen verkade dessvärre vara corrupt. När jag laddar den får jag upp ett meddelande som säger "Bad patch format..."

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmm... Intressant det där du skrev ovanför. Är inte så pass avancerad ännu men jag testade som du sa och det var helt klart mycket bättre.

Den där cmb-filen verkade dessvärre vara corrupt. När jag laddar den får jag upp ett meddelande som säger "Bad patch format..."

Har du Reason 3?

Patchen är gjord i Reason 4.

men förenklat kan du ta ett pianoljud. Markera synten och lägga till en Screamer med tapedisten vald. Aktivera eq på screamern och dra ned diskanten.

Testa med olika mycket screamer effect.

På mixern koppla in ett kort rumsreverb som du sätter till pianot, använd gärna RV7.

Sedan på med en sänd med ett delay som också går igenom en Screamer med hård tapekompression..

Redigerat av drloop
Postat

Jag brukar använda mig av TubeBoster, för att få ett riktigt knarkat sound. Det distar fint :-) Annars drömmer jag om att ha ett riktigt piano o köra på, de elpianona som jag använder låter ju, hur mycket man än försöker fuska till ljudet, 80-tal.

En vacker dag, kanske du o jag sitter där med det perfekta pianoljudet som vi alla drömmer om :-)

/ F

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du Reason 3?

Patchen är gjord i Reason 4.

men förenklat kan du ta ett pianoljud. Markera synten och lägga till en Screamer med tapedisten vald. Aktivera eq på screamern och dra ned diskanten.

Testa med olika mycket screamer effect.

På mixern koppla in ett kort rumsreverb som du sätter till pianot, använd gärna RV7.

Sedan på med en sänd med ett delay som också går igenom en Screamer med hård tapekompression..

Haha! Fan va coolt. För att vara en rätt så basic användare så är det här som att bestiga en annan planet och hitta helt nya grejer för mig. Fan vad man kan sitta och spacea till det genom att pilla runt i den där combon du tipsade om nu. Det är riktigt skoj att leka fram olika sound nu. Tackar som tusan för att du förklarade det där för mig! En fråga bara... vad menar du med "en sänd"? Är det ett delay du syftar på då? (Ja, jag använder Reason 3)

Jag brukar använda mig av TubeBoster, för att få ett riktigt knarkat sound. Det distar fint :-) Annars drömmer jag om att ha ett riktigt piano o köra på, de elpianona som jag använder låter ju, hur mycket man än försöker fuska till ljudet, 80-tal.

En vacker dag, kanske du o jag sitter där med det perfekta pianoljudet som vi alla drömmer om :-)

Haha, japp en vacker dag så! Verkar som att det är ett utbrett fenomén det här med pianot. :rolleyes:

Vad är en TubeBoster? Tänkte jag måste testa ...

Edit: Ahh... jag fattade nu. Ja, den var skön också. 🙂

Redigerat av Specs
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.