Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har inte hållit på med mastering så värst länge men nu känner jag att jag verkligen måste öka mina kunskaper i just det ämnet. Problemet är att jag inte vet om jag är bra eller dålig på mastering, det är därför jag nu ska sätta mina skickligheter på prov. Syftet med tråden är att ni ska lägga upp omastrade låtar som jag sedan ska mastra, och ni ska utifrån det avgöra om jag är bra/dålig och vad jag kan förbättra. Tråden är mest inriktad till er som är duktiga i mastering.

Så vad gör ni nu? Jo! Öppna ett valfritt projekt i Cubase, Reason eller FL Studio (m.m) och ta bort alla pluggarna ni har i Masterkanalen. Spara sedan låten i MP3 eller WAV och ladda upp den här. Låt mig sedan mastra låten och jämför sedan min med eran och utifrån det så får ni säga vad jag bör förbättra mig på.

Dessa genren är acceptabla: Electronica, Trance, Pop, Jazz, Rnb, Hip-hop, Rock.

Redigerat av Taner
Annons
Postat (redigerat)
Har inte hållit på med mastering så värst länge men nu känner jag att jag verkligen måste öka mina kunskaper i just det ämnet. Problemet är att jag inte vet om jag är bra eller dålig på mastering, det är därför jag nu ska sätta mina skickligheter på prov. Syftet med tråden är att ni ska lägga upp omastrade låtar som jag sedan ska mastra, och ni ska utifrån det avgöra om jag är bra/dålig och vad jag kan förbättra. Tråden är mest inriktad till er som är duktiga i mastering.

Så vad gör ni nu? Jo! Öppna ett valfritt projekt i Cubase, Reason eller FL Studio (m.m) och ta bort alla pluggarna ni har i Masterkanalen. Spara sedan låten i MP3 eller WAV och ladda upp den här. Låt mig sedan mastra låten och jämför sedan min med eran och utifrån det så får ni säga vad jag bör förbättra mig på.

Dessa genren är acceptabla: Electronica, Trance, Pop, Jazz, Rnb, Hip-hop, Rock.

Är det bara till duktiga inom mastering? För jag har en låt som låter ganska "muddig", skulle vara kul att se vad man kan göra med den.

Redigerat av Munkie
Postat

Jag är väldans dålig på att mastra och skulle snarare vilja att du vänder dig till såna som mig som INTE kan det.....tycker att jag gjort en del halvhyfsade mixar/inspelningar ( är inget proffs dock ) med en del av mina egna låtar (rock/pop) men saknar den där lilla extra skjutsen på slutet:) Saknar dom extra db och bredden som sker vid "riktiga" produktioner. Skulle vara kul att jämföra:) Surfa in på min länkade myspace o kolla om det är nån låt där du vill provmastra!

Keep rockin´!

Postat

Jag tror att de som gör så pass bra musik att de ligger på den nivån du efterfrågar antingen gör mastringen själv eller vänder sig till någon som redan kan sitt jobb.

Har du något referensmaterial kanske det gör skillnad, men om det är kommersiellt material kan du ju av upphovsrättsliga skäl inte länka upp detta hit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.