Impey Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Problem, jag har gjort ett beat i 88bpm och hälften i cubase och hälften i reason via rewire. har skickat beatet till en sångerska hon spelar in på beatet och skickar tillbaka till mig i cubase men problemet är att hon spelat in när mättare står på 120bpm och jag måste ju ha den på 88bpm för att allt ska låta rätt och när jag ska ändra detta lägger sig allt hon spelat in fel. och det är omöjligt att sitta och dra dessa 30 olika spår rätt eftersom de hamnar inte exakt. Kan man lösa detta på något vis? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 (redigerat) Vet inte om jag hajjade rätt men om din version är 88 bpm och hennes inspelning är på 120 bpm så är det nog ganska dumt att timestrecha hennes sång ned till 88 bpm eftersom det kommer låta ganska plastigt. EDIT: Du har ingen möjlighet att anpassa musiken efter sången istället? Redigerat 2 november 2004 av staf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Impey Postat 2 november 2004 Trådstartare Dela Postat 2 november 2004 Vet inte om jag hajjade rätt men om din version är 88 bpm och hennes inspelning är på 120 bpm så är det nog ganska dumt att timestrecha hennes sång ned till 88 bpm eftersom det kommer låta ganska plastigt. EDIT: Du har ingen möjlighet att anpassa musiken efter sången istället? hon har spelat in till min musiken men när jag ska mixa det nu. så blir det ju problemet i Cubase. där i Cubase har de varit skillnad. Men beatet ligger ju på 88bpm hela tiden. Även när hon spelat in Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Vet inte om jag hajjade rätt men om din version är 88 bpm och hennes inspelning är på 120 bpm så är det nog ganska dumt att timestrecha hennes sång ned till 88 bpm eftersom det kommer låta ganska plastigt. EDIT: Du har ingen möjlighet att anpassa musiken efter sången istället? hon har spelat in till min musiken men när jag ska mixa det nu. så blir det ju problemet i Cubase. där i Cubase har de varit skillnad. Men beatet ligger ju på 88bpm hela tiden. Även när hon spelat in hajjar fan inte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Jag tror han menar att hon sjungt in ett snabbare tempo (120bpm) än låten egemtligen skulle vara i (88bpm). Har jag rätt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Vet inte om jag hajjade rätt men om din version är 88 bpm och hennes inspelning är på 120 bpm så är det nog ganska dumt att timestrecha hennes sång ned till 88 bpm eftersom det kommer låta ganska plastigt. EDIT: Du har ingen möjlighet att anpassa musiken efter sången istället? hon har spelat in till min musiken men när jag ska mixa det nu. så blir det ju problemet i Cubase. där i Cubase har de varit skillnad. Men beatet ligger ju på 88bpm hela tiden. Även när hon spelat in hajjar fan inte Sången är inspelad i 88 bpm precis som det ska vara, men sångaren hade programmet inställt på 120 bpm när sången spelades in, så när man ändrar tillbaka till 88 i programmet så passar inte sakerna i tid-led exakt längre. förstått rätt? Har ingen lösning iaf =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Vet inte om jag hajjade rätt men om din version är 88 bpm och hennes inspelning är på 120 bpm så är det nog ganska dumt att timestrecha hennes sång ned till 88 bpm eftersom det kommer låta ganska plastigt. EDIT: Du har ingen möjlighet att anpassa musiken efter sången istället? hon har spelat in till min musiken men när jag ska mixa det nu. så blir det ju problemet i Cubase. där i Cubase har de varit skillnad. Men beatet ligger ju på 88bpm hela tiden. Även när hon spelat in hajjar fan inte Sången är inspelad i 88 bpm precis som det ska vara, men sångaren hade programmet inställt på 120 bpm när sången spelades in, så när man ändrar tillbaka till 88 i programmet så passar inte sakerna i tid-led exakt längre. förstått rätt? Har ingen lösning iaf =) Men om det är så som du tror finns det egentligen bara några enstaka kronkreta möjligheter. 1. gör om musiken till 120bpm, så kommer det passa till vocalen 2. timestrecha sången ned till 88 bpm och den kommer passa din musik. 3. vad hade hon egentligen för musik i hörlurarna när hon sjöng in sången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 ah, nu fattar jag. kan inte något med "timeline" eller "musical line" funka. jag kan tyvärr inte förklara bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Impey Postat 2 november 2004 Trådstartare Dela Postat 2 november 2004 (redigerat) ähh va fan! hon hade min musik i bakgrunden när hon sjung och den går i 88bpm. hon fick den i en mp3 fil. Den la hon in i hennes cubase och började spela in. När man startar cubase har den ett eget bpm på 120 eller hur? så hon spelade in så direkt till min musik. Sedan vill jag lägga in de sångspåren jag fått av henne till min bakgrundmusik för att kunna mixa så bra som möjligt. Då är det så att den ligger ju i 88bpm i min cubase och när då hennes kommer in där så kommer det ju helt fel. Men om jag t,ex spara hela musikstycket i en wav fil och importerar till hennes cubase så synkar det ihop bra. men det e jobbig att mixa på det sättet. Så jag undrar om man kan lösa detta på något sätt? edit: unbornichen - du har ju förstått detta. mn du har alltså ingen lösning Redigerat 2 november 2004 av Impey Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 (redigerat) okey nu förstår. Eftersom hon har haft metronom dvs orginal inspelningen som reference så bör ju längden på sångens audiofil passa perfekt oavsett tempo inställning i cubase vid inspelningen. dvs hennes sång går inte i 120 bpm utan exakt i 88 bpm. exportera och sedan importera bara sången i ditt projekt och skjut den i takt så borde det lösa sig, om hon har körer och pålägg kan det bli lite jobb. Men någon annan lösning finns det antagligen inte. EDIT läste ditt inlägg slarvigt.... okey jag säger så här istället: det är inte alltid så enkelt att göra musik, om det krävs att du måste bounca ned din ljud spår för att sedan importera i ett annat projekt är det tyvärr bara göra det. Finns liksom inga genvägar i det här fallet. (hoppas inte får äta upp det där nu) EDIT2 finns iof en till möjlighet i cubase finns det en möjlighet att ändra tempot och anpassa allting direkt på det klockslag du vill. Du kan ändra tempot så att du kan sakta ned cubase tempo till där du vill ha det, på så sätt kan tajma in allting som du vill ha det. Fast då rekomenderar jag nog att bounca filerna istället. Redigerat 2 november 2004 av staf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.