Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Vet inte hur det funkar i cubase, men i logic är det bara att dra i kanalens volymregel när den står på rec. Inspelningsnivån ändras inte, endast lyssningen. (förutsatt att man har audio monitoring på osv)

Postat
Vet inte hur det funkar i cubase, men i logic är det bara att dra i kanalens volymregel när den står på rec. Inspelningsnivån ändras inte, endast lyssningen. (förutsatt att man har audio monitoring på osv)

Jo, men det blir ju alltid fördröjning...och det är inte så kul att höra sin egna röst 2 ms senare...

Postat

Då får du skaffa ett ljudkort med DSP som stödjer direct monitoring med möjlighet att ändra volym.

Men det enklaste är ju ändå att splitta signalen efter preampen och blanda ljukortets utgång med preampens i nån mixer (och då även stänga av alla monitoring i datorn).

Postat
Då får du skaffa ett ljudkort med DSP som stödjer direct monitoring med möjlighet att ändra volym.

Men det enklaste är ju ändå att splitta signalen efter preampen och blanda ljukortets utgång med preampens i nån mixer (och då även stänga av alla monitoring i datorn).

givetvis. Men hur coolt vore den inte att ha en mixerfri setup?

Postat

Inte jättecoolt enligt min mening.. 😉

Men jag hittade en grej innan idag som kanske kan vara nåt för dig: m-patch Själv funderar jag på att kanske inskaffa nåt i den stilen.

Postat

Inte jättecoolt enligt min mening.. 😉

Men jag hittade en grej innan idag som kanske kan vara nåt för dig: m-patch Själv funderar jag på att kanske inskaffa nåt i den stilen.

Vad kostar den?

Postat

Eftersom Debree länkade till min site, så kanske det är ok med en prisupplysning...

Jag väntar på att få in de första (och även bl a IN-5 från samma tillverkare), så att jag kan testa dem själv. Priset är i alla fall 1095:-.

Info finns på min firmasite, under Studioprylar/Problemlösare... :rolleyes:

Postat
Eftersom Debree länkade till min site, så kanske det är ok med en prisupplysning...

Jag väntar på att få in de första (och även bl a IN-5 från samma tillverkare), så att jag kan testa dem själv. Priset är i alla fall 1095:-.

Info finns på min firmasite, under Studioprylar/Problemlösare... 🥰

Det var det värsta..! 🙂

Då kanske man kan få höra vad du tycker om dem när du testat? Håller på att göra upp en budget till prylar på en liten "uppgradering" av mina grejer och jag funderar på ngt i den stilen. Sen kanske man kan beställa av dig, verkar vara sjyssta priser på iaf mickarna såg jag. 🙂

Postat

Info finns på min firmasite, under Studioprylar/Problemlösare... 🥰

Det var det värsta..! 🙂

Då kanske man kan få höra vad du tycker om dem när du testat? Håller på att göra upp en budget till prylar på en liten "uppgradering" av mina grejer och jag funderar på ngt i den stilen. Sen kanske man kan beställa av dig, verkar vara sjyssta priser på iaf mickarna såg jag. 🙂

Risken finns förstås att det kan uppfattas som reklam om jag postar egna recensioner här, när det gäller prylar som jag säljer genom firman - och det är ju inte tänkt att forumet ska bli en marknadsplats...

Om någon däremot frågar mig vad jag tycker, så måste jag självklart svara med min egen åsikt om prylarna.

Hoppas att denna skillnad känns tydlig och klar - och att det är i likhet med vad moderatörerna tycker passar sig.

Jag kommer i alla fall att posta några tankar om det i mitt eget recensionsforum - som alla är välkomna att skriva i om de vill dela med sig av sina erfarenheter av något musikrelaterat... 🙂

Jag väntar in dessa prylar från SM Pro Audio (M-Patch, IN-5 och ett par preampar) om ca en vecka om planeringen håller - och sedan tar det kanske några dagar innan jag har testat och lyssnat i mina nya, läckra ADAM P33A... 🙂

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

2 ms är väl ingen skada?

Det är ju som att sitta 70 cm ifrån en högtalare

Postat
2 ms är väl ingen skada?

Det är ju som att sitta 70 cm ifrån en högtalare

Det är störigt som fasen när man sitter med lurar. Fast man vänjer sig efter tag och skiter i det.. Men har man hem sångare och sånt känns det ju lite B att ha latency på medhörningen.

Postat (redigerat)
Men hur coolt vore den inte att ha en mixerfri setup?

Det är egentligen varken dyrt eller komplicerat att jobba utan mixer om man ändå jobbar in-the-box. Som någon redan varit inne på är det ju ett plus om ljukortet har en intern mixer eller direct monitor så man slipper latencyn. Men vilket modernt ljudkort lämpat för inspelning har inte det? Sedan beror det förstås på vad man använder mixern till.

Preamps: Många ljudkort har ju inbyggda preamps nu, även dom billigare. Jag tror inte att det är någon större kvalitetsskillnad på preampen i t ex ett Mackiebord eller ett EMU 1820. Om man jobbar med ett ljudkort utan preamps finns det många billiga externa burkar, ofta med både preamp, compressor och eq.

Kontrollrumslyssning: Det har kommit en del burkar som gör det mesta en mastersektion på mixern brukar göra. T ex Samson C-control hittar du hos EM Nordic.

Hörlurslyssning: Till musikerna. Finns massor av externa burkar som gör det jobbet. Behringer Powerplay och Terratec Sine är två exempel. Det går ju också bra att använda hörlursutgången på en gammal stereo eller kassettdäck.

Själv använder jag ett par små mixers att justera kontrollrums- och hörlurslyssningen 😏

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.