Jump to content
Annons

Skillnad på ljud innan och efter inspelning..


thomaslj

Recommended Posts

Hej!

Sitter på ett ux2kort och när jag sitter och skissar upp en basslinga med hörlurarna på så låter ljudet anorlunda än vad det gör vid inspelad uppspelning.

Ljudet blir helt enkelt mer oklart och dovt när det väl är inspelat. Och dovare får verkligen understrykas!

Ungefär som om man hade haft en kudde över öronen lyssnandes på det "verkliga" ljudet.

Beror detta på att jag har ett ljudkort för 2000 istället för ett lite saftigare i 5000-klassen?

Kanske låter som en väldigt dum och självklar fråga för dom flesta av er, men själv har jag gått runt och trott att prisklassen avgjordes av snabbhet, finesser, antal in/utgångar m.m..

Och att 2000 skulle räcka för att för in ett ljud i datorn med samma kvalitet som det låter när man använder kortet som vanlig hemmaförstärkare.

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Beror detta på att jag har ett ljudkort för 2000 istället för ett lite saftigare i 5000-klassen?

Någon enorm skillnad i frekvensåtergivning ska det ju inte göra. Kör du medhörningen internt i ljudkortet eller via inspelningsprogrammet? För om du kör via inspelningsprogrammet så är ju det du spelar in samma sak som det du hör när du spelar.

Däremot så brukar ju det akustiska ljudet från instrumentet också höras när man spelar. Speciellt om man inte har helt slutna lurar. Det gör ju en påtaglig skillnad.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror detta på att jag har ett ljudkort för 2000 istället för ett lite saftigare i 5000-klassen?

Någon enorm skillnad i frekvensåtergivning ska det ju inte göra. Kör du medhörningen internt i ljudkortet eller via inspelningsprogrammet? För om du kör via inspelningsprogrammet så är ju det du spelar in samma sak som det du hör när du spelar.

Däremot så brukar ju det akustiska ljudet från instrumentet också höras när man spelar. Speciellt om man inte har helt slutna lurar. Det gör ju en påtaglig skillnad.

njaa, jag har hörlurarna kopplat till hörlursutgången på ux2 kortet. Linear basen och jammar i windows med Gearbox innan inspelning.

Har inte slutna lurar o kan tänka mig att anslaget påvärkar en hel del. Men för att testa har höjt ljudet så pass mycket så jag kom fram till att det är möjligt att anslaget ska göra någon skillnad..

Men om man därimot spelar in basen in i micen efteråt samtidigt som man har kvar det lineade ljudet kanske resultatet blir lite ljusare och mer äkta. Får ta och pröva om de blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ett bra svar där av Rainydays, men eftersom du kör direkt så kan man misstänka att du lyssnar på en signal i Gearbox och spelar in en annan - antingen den helt oprocessade eller en delvis processad med endast effekter före kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gearbox ger en processad signal på Send 1+2 och en torr på 3+4. Klart att det är skillnad vilken man väljer. Dessutom kan du ställa in Direct monitoring och ändå få monitoring från inspelningsprogrammet - blir ung som dubbing - lite fetare (om man har tur!).

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Gearbox ger en processad signal på Send 1+2 och en torr på 3+4. Klart att det är skillnad vilken man väljer. Dessutom kan du ställa in Direct monitoring och ändå få monitoring från inspelningsprogrammet - blir ung som dubbing - lite fetare (om man har tur!).

/Jocke

Korrekt när det gäller 1+2. 3+4 fungerar som jag nämnt ovan.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ett bra svar där av Rainydays, men eftersom du kör direkt så kan man misstänka att du lyssnar på en signal i Gearbox och spelar in en annan - antingen den helt oprocessade eller en delvis processad med endast effekter före kompressorn?

Fick du ordning på lyssning vs inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ett bra svar där av Rainydays, men eftersom du kör direkt så kan man misstänka att du lyssnar på en signal i Gearbox och spelar in en annan - antingen den helt oprocessade eller en delvis processad med endast effekter före kompressorn?

Fick du ordning på lyssning vs inspelning?

Har blåst mycket d senaste så har haft annat för mig. Men ska hem och testa mig fram till D perfekta soundet idag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...