Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag använder en TonePort UX1 som externt ljudkort och det har fungerat jättebra sen jag skaffade det.

Har nu även skaffat en ZOOM H2 och vet att den går att koppla in som usb-mikrofon.

Det jag undrar är hur jag ska kunna köra allt ljud (gitarrer, bas, EZdrummer osv) utom mikrofonen genom toneporten och ut i högtalarna men samtidigt kunna spela in via zoomen..

Jag kan välja den som master ASIO driver i Audiobay men då kan jag ju inte använda toneporten, jag vill bara använda zoomen på vissa audiotracks, inte som ljudkort för hela mixen.

Satt halva natten igår och börjar bli smått galen på problemet. Går det att lösa?

Grymt tacksam för svar.

/Espen

Annons
Postat

Vet inte om någon version av Cubase ger stöd för mer än ett ljudkort - i så fall är det de allra största. Har inte erfarenhet av dina grejer men ser två olika möjligheter.

Om båda grunkurna har ASIO-drivisar och du kan köra dem separat i Cubase kan du installera ASIO4ALL. Då kommer bägge ljudkortens portar att kunna väljas om du ställer in Cubase på ASIO4ALL. Kan vara lite bökigt att få till men bör funka!

Annars kan du ansluta Zoomens Line out/Headphones till Line in på UX1:an med en analog kabel.

/Jocke

drloop (oregistrerad)
Postat

Asio drivrutinen klarar bara av ett ljudkort i taget (Gäller Windows, i Macen kan du köra flera ljudkort).

Har inget med Cubase att göra utan hur Asio drivrutinerna funkar.

Så tyvärr kan du inte köra dessa två ljudkort samtidigt.

Så idén som jockmic har att du tar line out från zoomen in i toneporten är nog enda lösningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.