Jump to content
Annons

Replokal, inspelning och sånt

Recommended Posts

sirfrederico (oregistrerad)
Postat

Tjenixen!

Ny på forumet och ingen höjdare på inspelning!

Scenario: Bandet vill spela in i replokal med hur mycket tid som helst och slippa att antingen betala dyra pengar eller strula med tidsbokning för demoljud

Kunskap i cubase finns ( dock inte undertecknad) och ett externljudkort snickrat av korg med typ två ingångar..

problemet är att tekniken från instrument fram till burk är ett mysteri för oss, därav detta inlägg..

Vi vill spela in alla instrument separat (pga rummets storlek ca 15 kvm) så 4 kanaler e minimum..

Är vi ute och cyklar om har i tankarna att köpa:

JJlabs DK7SR (trum mick setet alla mumlar om)

Phonic - Helix Board 18 FireWire

Är det så simpelt, ursäkta denna dumma fråga, att in med mickarna i mixer bordet och därifrån via firewire(alltså en kabel) in i datorn och de dyker upp i cubase.. om inte, vad behöver vi mer?

Vad bör vi tänka( regel no 1-5) på iomed att utrymmet är ju ganska litet?? Vi förstår att det inte kommer låta metallica, men vi är mer lagda åt ökenhållet med skit,sand och fuzz..

Målet e ju att testa lite skojjiga uppmickningar vilket aldrig annars hinns med i en betal eller gratis(läs förnings) studio!!

Tacksam för svar, då jag forskat runt lite å inte hittat nån tråd som exakt passar mina frågor

Annons
Postat
Är det så simpelt, ursäkta denna dumma fråga, att in med mickarna i mixer bordet och därifrån via firewire(alltså en kabel) in i datorn och de dyker upp i cubase.. om inte, vad behöver vi mer?

Ja i teorin är det så enkelt iaf. Sen är det väl alltid något som strular.

Men min erfarenhet av att spela in trummor i replokal är att det nästan alltid är bättre att trigga allt utom överhäng. Dvs trigga upp alla trummor (antingen med triggers eller vanliga trummickar) och samtidigt spela in all mässing med två överhäng och möjligtvis en hihat-mic, sedan skära bort alla lägre frekvenser på de spåren. Brukar gå att få riktigt hyffsade trummor på det viset.

Postat

Om det där trummicksetet är det med orange mikrofoner så köp inte. En kompis till mig har det och han säger att i princip alla mikrofonerna suger något ordentligt.

Postat
Om det där trummicksetet är det med orange mikrofoner så köp inte. En kompis till mig har det och han säger att i princip alla mikrofonerna suger något ordentligt.

--> jag var skeptiskt till en början jag med, det är 7 st röda mickar har jag för mej, men vi beslutade att ge det en chans och sen "bygga ut" när vi fått till det hela...

Postat
Som det lät så verkar ni inte ens ha mickar??

Cubase funkar men framförallt kanske bara en stereoupptagning som fångar det.....typ rec/play? En mick/dator/program är mitt motto dessa tider....har hört mkt skit som låter bra dessa tider!!

vi har en mick och tjackar till sju till trummorna, det jag specade ovan, jjlabs prylen..

Postat

'r det n[n som har erfarenhet av ovan n'mnda mixer bord__

Postat
'r det n[n som har erfarenhet av ovan n'mnda mixer bord__

skulle stå: är det någon som har erfarenhet av ovannämnda mixer, eller dylikt? Är det någon som sitter inne på inspelningar som är gjorde på liknande väg på tex myspace eller dylikt?

Postat
skulle stå: är det någon som har erfarenhet av ovannämnda mixer, eller dylikt? Är det någon som sitter inne på inspelningar som är gjorde på liknande väg på tex myspace eller dylikt?

Ska ni verkligen använda mixerdelen (som replokalsmixer eller så) eller ska ni enbart ha det för att spela in med? Isåfall skulle jag hellre lägga pengarna på en Presonus Firepod eller Focusrite Saffire Pro 10. Då får ni mycket bättre ljud för pengarna.

Men min begränsade erfarenhet av phonic-bordet är att det är helt ok för pengarna, men behöver man inte mixerdelen finns det bättre alternativ.

Postat

För de larvigt små pengarna så är det ju helt ok micar. Och om inte annat så duger de ju att trigga med 🙂 Ett sådant set + 2st Line Audio CM3 + EZDrummer går att få helt ok trumljud med.

Postat

Ska ni verkligen använda mixerdelen (som replokalsmixer eller så) eller ska ni enbart ha det för att spela in med? Isåfall skulle jag hellre lägga pengarna på en Presonus Firepod eller Focusrite Saffire Pro 10. Då får ni mycket bättre ljud för pengarna.

Men min begränsade erfarenhet av phonic-bordet är att det är helt ok för pengarna, men behöver man inte mixerdelen finns det bättre alternativ.

--> nja egentligen inte, vi tittade på ett Focusrite Saffire Pro 26 eller vad den hette och så råkade jag snubbla på den där mixern via en tråd här och priset var lägre och vi är som sagt osäkra på hur vi ska gå till väga, typ är det bättre att köpa ett externt ljudkort som "Focusrite Saffire Pro 10" eller ha mixern?..Vi lurade på om det går att styra ljudet via reglarna på bordet alltså att det funkar som en cubase controller..men förlorar man kvalité på att köra via nämnda mixer?

men vad betyder det här i artikel beskrivningen "men utan högpassfilter på mikrofoningångarna (dock fortfarande 8 mikpreampar och 8 analoga in/ut), inga digitaloptions, men fortfarande plug-in bundle med VST/AU-pluggar...."

jag är ledsen om jag framstår som en byfåne i inspelningsvärlden, men är tacksam för kunskap jag kan få via denna tråd!!

Postat

pallar en burk med 2,4gb processor att driva 4 kanaler samtidigt..eller med vilken burkstandard bör man hålla sej runt??

Postat
pallar en burk med 2,4gb processor att driva 4 kanaler samtidigt..eller med vilken burkstandard bör man hålla sej runt??

Med råge flera gånger om. Det behöver du verkligen inte oroa dig över.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vid inspelning så är disken flaskhalsen inte processorn.

Jag kör på en 1.4gHz laptop och den rullar på fint med 12 kanaler så din 2.4gHz är nog inget problem.

Postat
--> nja egentligen inte, vi tittade på ett Focusrite Saffire Pro 26 eller vad den hette och så råkade jag snubbla på den där mixern via en tråd här och priset var lägre och vi är som sagt osäkra på hur vi ska gå till väga, typ är det bättre att köpa ett externt ljudkort som "Focusrite Saffire Pro 10" eller ha mixern?..Vi lurade på om det går att styra ljudet via reglarna på bordet alltså att det funkar som en cubase controller..men förlorar man kvalité på att köra via nämnda mixer?

Det är ingen bra väg att gå. Tanken med sådana mixers är ju mer att man ska kunna använda dem som livemixers och samtidigt tappa ut ljudet direkt till en dator. De är inte gjorda för att sitta och mixa med i studio.

Vill ni ha rattar och reglar att dra i så kan ni skaffa en billig controller istället. Men det är ju ingen nödvändighet, skulle tro att de flesta här på forumet mixar med musen.

Så jag tycker ni ska satsa på ett externt ljudkort med 8 preamps istället. Presonus FirePod är ju ett riktigt prisvärt alternativ om ni inte behöver spela in mer än 8 kanaler samtidigt. Det sitter schyssta preamps i den med. Går att få för 3800kr nytt.

Postat

Tack för alla svar!!!

nu börjar det klarna lite i teknikvärlden iaf!! postar smakprov när allt e inköpt och varmt! Lär ju dumpa fler frågor under vägen! Tack ännu en gång!

Postat

Om det finns en ADAT-ingång på ljudkortet kan ni köpa en sådan här: http://www.thomann.de/se/behringer_ultraga...tal_ada8000.htm Billigare 8-kanalsinspelning lär man nog inte hitta, plus att ljudkvaliten, enligt de flesta här på forumet som provat den, är helt ok.

Har man trummorna på egna kanaler så kan man ju trigga dom i efterhand så att säga. KT Drumtrigger är gratis och funkar hur bra som helst.

Postat

lutar nog nu åt en firepod coh jams mickeset..är det nåt spontant i mickväg för gitarr och bas etc som kan behövas inhandlas..detta är ju meningen som en start...hade tänkt att mixtra med guitar rigg iof...men ändå..

hur mycket ram minne bör man ligga på för att klarar 4-6 kanaler, kanske 8??

drloop (oregistrerad)
Postat
lutar nog nu åt en firepod coh jams mickeset..är det nåt spontant i mickväg för gitarr och bas etc som kan behövas inhandlas..detta är ju meningen som en start...hade tänkt att mixtra med guitar rigg iof...men ändå..

hur mycket ram minne bör man ligga på för att klarar 4-6 kanaler, kanske 8??

Vid inspelning behöver du inte mycket ram.

Du har inga pluggar igång så ditt inspelningsprogram måste kunna köra problemfritt, och olika program behöver olika mycket för att köras.

Titta på kraven på det program du skall köra.

För XP räcker nog 1GB ram, kanske till och med 512MB men det är nog på håret beroende på program.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.