Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

På kollektivet jag bor i har vi fått en ny tjej som sjunger.

Lyssnat på en cover av Jonny cash (hurt) och det låter jäkligt bra!

Eftersom jag har tillgång till mina prylar och är i full gång med att inreda en komplett studio så är hon givet intresserad.

Hon säger att hennes problem mest är utal på engelska.

Men till frågan:

Hur hjälper jag henne bäst att utvecklas i sitt sjungande?

Annons
Postat

Jag är av den åsikten att alla som sjunger skulle få ut väldigt mycket av en sångpedagog. Problemet är när man framför det, man tar det ofta som negativ kritik. Men mitt tips, en sångpadagog. Är det för dyrt eller att det inte finns någon på orten, gå med i en bra kör.

Kolin

Postat
Är det för dyrt eller att det inte finns någon på orten, gå med i en bra kör.

Jag är lite tveksam till om körsång är en vettig väg att gå om man vill utvecklas som solosångerska. Men visst, skadar gör det ju inte.

Personligen utvecklades jag mer som sångare 10 timmar framför studiomicken än 3 år i kör. Men det är väl individuellt.

Postat

Tack.

Ja uppmuntran är vikigt.

Skall låta henne spelain så mkt jag hinner.

Men, fins det någon speciell musik som är bra att träna till?

Postat
Tack.

Ja uppmuntran är vikigt.

Skall låta henne spelain så mkt jag hinner.

Musik hon gillar, annars tröttnar hon.

Postat

Gå till gymet och fråga! :rolleyes:

Skämt åsido, låt henne spela in låtar hon brukar sjunga så får hon höra. Jag tycker just uttal är svåra att höra när man sjunger själv. Jag brukar upptäcka det först på inspelningen och jag har sjungit i tre år och tagit lektioner i två.

Postat

Vi får höra hur det blir.

Hon vill gärna sjungain covern på urtlåten.

Hon har gitarrriffet hos någon vän, mn kanske någon här vill spelain akistisk version av den till henne?

Enbart akustisk gura.

Skulle vara assballt.

MetalSpindel (oregistrerad)
Postat

Jag är lite tveksam till om körsång är en vettig väg att gå om man vill utvecklas som solosångerska. Men visst, skadar gör det ju inte.

Personligen utvecklades jag mer som sångare 10 timmar framför studiomicken än 3 år i kör. Men det är väl individuellt.

Ja att sjunga själv är ju mycket bättre för utvecklingen måste jag hålla med om, när man sjunger i kör så måste man ju sjunga som de andra i kören, men om man sjunger själv så kan man ju testa olika sångsätt och utveckla sitt eget sound mer:P

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ja att sjunga själv är ju mycket bättre för utvecklingen måste jag hålla med om, när man sjunger i kör så måste man ju sjunga som de andra i kören, men om man sjunger själv så kan man ju testa olika sångsätt och utveckla sitt eget sound mer:P

Njae, kör är sjysst. man blir en jävel på intonation och klangbildning. man lär sig också sjunga kraftfullt och svagt + att man får en bra förståelse för hur viktigt dynamik är.

Öva solo i all ära för att hitta sin sångröst. men kör skulle kunna vara bland det mest utvecklande för grundläggande sånteknik. Jag själv har sjungit kör de senaste 12 åren av mina 19 på jorden och kan klart säga att det är vad som hjälpt min sångröst mest. Jag har även tagit sånglektioner i 3 år och tycker att inspelning, reflektion och självinsikt är viktigare. Men sångpedagog är ioförsej sjysst det med, kombinationen kanske är bäst?.

Angående att hjälpa damen:

Uppmuntra igenom väl avvägd konstruktiv kritik och beröm. Alla hatar när folk bara brer på med komplimanger som tillsynes är obefogade. säg bara det du menar och inte mer. Tycker hon själv att hon är bra och du är trovärdig lär hon väl vilja fortsätta sjunga? 🙂

Redigerat av Mige89

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.