Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare

När jag sitter framför datorn och spelar elgitarr så får jag massa störningar in i mickarna från datorn som irriterar mig kopiöst. Speciellt med min Fender som har orginal Fender singelcoil mickar, min Ibanez 2570 med dimarzio mickar är betydligt tystare. Hur kan jag reducera detta oväsen? Dem enda lösningarna jag kommer på är att köpa nya, tystare mickar till fendern eller sätta mig i hörnet o spela vilket jag inte är så sugen på då jag har bakgrunder osv på datorn! Någon annan lösning eller är nya mickar det enda sättae? Har nån något tips isf på tysta singel coil mickar som jag kan slänga in i fendern?

MVH Pontus

Annons
Postat

sitter du med en CRT-skärm?

det gör att det brummar genom singlecoilmickarna..

har du jordat??

DieHard (oregistrerad)
Postat

Singelcoilmickar brummar alltid mera än humbuckers. Inget som du kommer ifrån. Finns iofs humbuckermickar som är gjorda för att passa in i singelcoilformatet på typ strator. Enda jag minns att det heter Rail nånting. Tror det är dimarzio som gör dem. Men det är aktiva mickar och vet inte om det är nåt du vill ha.

Postat
Om du har en CRT-skärm, så byt ut den till TFT.

Som en nödlösning kan du annars göra så, att du stänger av skärmen medan du spelar in gitarren.

Jag vet inte vilken sorts skärm jag har men det är en plattskärm LG Flatron Wide. Jag kör inte jordat men provade från köket och det var likadant ändå. Sen har jag ett annat problem som ni kanske kan hjälpa mig med? När jag spelar in i Cubase så blir det massa "ssssshhhhh" ljud hela tiden, alltså susande eller vad man ska säga. Det blir mindre när jag spelar in i tex windows ljudinspelare. Hur få bort detta????? Blir så förbannat trött!

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad har du för ljudkort?

Postat
Vad har du för ljudkort?

Jag har ett Delta 410 ljudkort och det har funkat bra tidigare. Har inte spela in på länge dock. Nu har jag ett surround system och kör med koaxial kabel från ljudkortet till surroundsystemet. Logitech surround är det.

Postat
Singelcoilmickar brummar alltid mera än humbuckers. Inget som du kommer ifrån. Finns iofs humbuckermickar som är gjorda för att passa in i singelcoilformatet på typ strator. Enda jag minns att det heter Rail nånting. Tror det är dimarzio som gör dem. Men det är aktiva mickar och vet inte om det är nåt du vill ha.

Hot Rails heter dom, av Seymour Duncan. Ska vara riktigt vassa, både med och utan dist.

drloop (oregistrerad)
Postat
Ingen som har nån idé varför det susar mer i Cubase än i tex ljudinspelaren? Då måste det väl bero på programmet?

Nej, möjligen på vad du lagt på i Cubase, en hårt ställt kompressor trycker även upp brus.

Har du lagt något på Cubase kanalen?

Annars spelar båda programmen in exakt samma grej.

Postat
Ingen som har nån idé varför det susar mer i Cubase än i tex ljudinspelaren? Då måste det väl bero på programmet?

Nej, möjligen på vad du lagt på i Cubase, en hårt ställt kompressor trycker även upp brus.

Har du lagt något på Cubase kanalen?

Annars spelar båda programmen in exakt samma grej.

Jag har inte lagt på något... mycket märkligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.