Jump to content
Annons

Digitalpiano/midi

nicktheprick (oregistrerad)

Recommended Posts

nicktheprick (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej på er!

Jag har på gamla dar börjat ta klassiska pianolektioner.

Än så länge har jag inte själv något piano att öva på, jag tänkte därför slå till på ett nu. Min lärare rekommenderar att köpa ett digitalpiano av märket YAMAHA med 7 oktaver och 88 tangenter med inspelning. Hon säger att YAMAHA har ett en mer autentiskt ljud jämfört med de flesta andra märken.

(Jag ska tillägga att jag är 100% nybörjare i alla kategorier va gäller detta)

Jag har läst runt en hel del här på forumet o på nätet i övrigt, och det är verkligen en djungel. Har även varit i flera affärer och testat flera olika, men i och med att min erfarenhet är näst intill obefintlig så är det svårt för mig att avgöra "hur det ska kännas" och låta.

Min tanke är inte bara att spela piano på det utan att också komponera musik i diverse musikprogram såsom Cubase, funkar det med ett digitalpiano att plugga in i datorn eller behöver man midi-klaviatur? (Varför skulle man vilja köpa ett midi-klaviatur om digitalpianot kan göra både och (om det nu är så dvs.)?)

Vad gäller midi-klaviatur så verkar CME UF8 vara något för mig, det hade ju delvis vägda tangenter som de flesta verkar tycka vara sköna (själv har jag inte hittat det i nån butik så jag har inte känt på det) plus att det har ett riktigt vettigt pris. Ett vettigt digitalpiano (i min prisklass) verkar vara P85.

Är jag rätt ute här? I annat fall får ni gärna putta mig i rätt riktning, för jag tycker det här var väldigt svårt ☺️

Redigerat av nicktheprick
Annons
Postat

Har svårt att tänka mig att det finns digitalpianon idag som inte har midi-eller usb-utgång. Så dom lär nog gå att koppla till datorn.

Anledningen att man vill köpa midiklaviatur istället för digitalpiano är förmodligen att man inte vill betala för något man kanske inte tänker använda. Hyfsade digitalpianon börjar ju på 6-7000 kronor någonting (??? rätta mig gärna om jag har fel), midiklaviaturer finns från typ 500 spänn och uppåt.

Köper du ett midiklaviatur och kan tänka dig att ha igång datorn varje gång du ska öva piano så behöver du kanske inte bry dig om något ytterligare digitalpiano. Det finns många program som härmar pianoljud, precis som ett digitalpiano gör; Om man ska bryta ner det så är ju ett digitalpiano egentligen ett midiklaviatur med en dator, som dock har en mer dedikerad funktion (spela upp pianoljud, kanske stråkar) än en vanlig PC eller Mac.

Det finns gratisprogram för piano som är helt ok, MDA Piano t ex. Duger säkert gott för dig tills du börjar bli lite mer varm i kläderna. Såhär mitt i natten kommer jag dock inte på något lämpligt värdprogram att köra piano-pluggen i, men det kommer säkert någon annan bidra med.

Ett annat klaviatur du kan kolla in är kanske: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=415883

Man ska såklart inte ha några fördomar om piano-lärare, men att Yamaha på något magiskt sätt skulle vara bättre än andra ska man nog ta med en nypa salt. Våran keyboardist föredrog t ex länge ett stagepiano från Technics (hette märket så måntro?) jämtemot många dyrare konkurrenter. Både för ljud och spelkänsla. Sen bytade han i och för sig till ett Roland A90, men det har ju lite andra förtjänster också (förutom att det är rejält tungt att släpa omkring på :rolleyes:).

Postat

Jag ställer mig oxå i ledet som rekomenderar en lösning med Keystation 88 Pro. Riktigt bra klaviatur och med en mjukvarusynth eller extern modul till så blir det en klockrent alternativ till elpiano.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.