Jump to content
Annons

Steinberg lanserar tre nya hårdvaror


spaceman

Recommended Posts

Annons
thrinithan (oregistrerad)

MR816X och MR816CSX är ju exakt samma maskin. Det enda som skiljer dem åt är att den dyrare, MR816CSX, har en DSP channel strip som går att köra 8 instanser av. Inte riktigt värt 4000:- extra om man frågar mig. 😛 Två separata hörlursförstärkare med egna volymkontroller gillar vi däremot skarpt! 🙂

Det kanske blir en MR816X, CC121 och en Benchmark DAC-1. Låter inte som en tokig setup alls 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MR816X och MR816CSX är ju exakt samma maskin. Det enda som skiljer dem åt är att den dyrare, MR816CSX, har en DSP channel strip som går att köra 8 instanser av. Inte riktigt värt 4000:- extra om man frågar mig. 😛 Två separata hörlursförstärkare med egna volymkontroller gillar vi däremot skarpt! 🙂

Det kanske blir en MR816X, CC121 och en Benchmark DAC-1. Låter inte som en tokig setup alls 😉

Ingen dum setup som sagt.. 🙂 För dom extra pengarna får man lite mer dock..MR816CSX har förutom reverbet också både en kompressor och eq. Smutt funktion att snabbt kunna köra igenom en mängd presets (förhoppingsvis bra sådana att utgå ifrån) på eq och kompressorkombinationer med en ratt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
MR816X och MR816CSX är ju exakt samma maskin. Det enda som skiljer dem åt är att den dyrare, MR816CSX, har en DSP channel strip som går att köra 8 instanser av. Inte riktigt värt 4000:- extra om man frågar mig. 😏 Två separata hörlursförstärkare med egna volymkontroller gillar vi däremot skarpt! ☺️

Det kanske blir en MR816X, CC121 och en Benchmark DAC-1. Låter inte som en tokig setup alls 😄

Ingen dum setup som sagt.. 🙂 För dom extra pengarna får man lite mer dock..MR816CSX har förutom reverbet också både en kompressor och eq. Smutt funktion att snabbt kunna köra igenom en mängd presets (förhoppingsvis bra sådana att utgå ifrån) på eq och kompressorkombinationer med en ratt!

För de extrastålarna kan man lika gärna köpa ett UAD-kort istället och få riktigt bra effekter istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sound On Sound har recencerat 816 modellerna nu. Saxar ur några ord därifrån:

"Once I'd balanced the levels of each interface, it only took a couple of seconds to confirm that Steinberg's MR816 CSX surpassed my usual Emu 1820M benchmark, making the Emu sound warm but woolly and distinctly unfocused by comparison. Instruments played back through the MR816 were more tangible, as if you could reach out and touch them.

I thought I'd raise the benchmark and see how playback compared with that of my Lavry DA10 DAC. The MR816 certainly provided a good challenge, and I spent a lot longer on this comparison, but the Lavry pipped the post for its slightly better focus and extremely natural sound, as well as its more open distant soundstage (the MR816 provided lots of front-to-back depth, but distant sounds seemed a little constricted by comparison). Considering the Lavry DA10's two channels of audio playback will cost you about the same as the entire MR816 X, this is damn good going for the Steinberg!

 

pros

Excellent audio quality, plus eight great-sounding preamps.

Zero-latency monitoring with up to eight DSP compressor and EQ effects and quality reverb.

Cubase and Nuendo users also get Quick Connect on-the-fly input routing, and access to all the DSP effects during mixdown, plus excellent hardware and software integration of all controls.

 

cons

Advanced Integration features are only available to Cubase and Nuendo users.

No MIDI connectivity.

 

summary

Steinberg's MR816 models are impressive-sounding audio interfaces, but their tight integration with Cubase and Nuendo will raise them significantly above the competition for anyone who uses these packages."

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle den där CC121 vara bättre än deras gamla Houston? Jag är störtkär i Houston och ser inte alls samma kontroll i den där.

Jag har hunnit sälja ett par sådana - och de verkar vara helt suveräna, så om jag ska köpa en controller, så kommer det absolut att bli en CC121. Den har visserigen bara en kanal i taget (Houston hade 8) - men man väljer enkelt nästa eller föregående kanal med knappar på controllern - eller genom att bara flytta musen till den kanal man vill pilla med, så kommer den kanalen upp på controllern automagiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MR816X och MR816CSX är ju exakt samma maskin. Det enda som skiljer dem åt är att den dyrare, MR816CSX, har en DSP channel strip som går att köra 8 instanser av. Inte riktigt värt 4000:- extra om man frågar mig. 😉 Två separata hörlursförstärkare med egna volymkontroller gillar vi däremot skarpt! 🙂

Det kanske blir en MR816X, CC121 och en Benchmark DAC-1. Låter inte som en tokig setup alls 😄

Ingen dum setup som sagt.. 🙂 För dom extra pengarna får man lite mer dock..MR816CSX har förutom reverbet också både en kompressor och eq. Smutt funktion att snabbt kunna köra igenom en mängd presets (förhoppingsvis bra sådana att utgå ifrån) på eq och kompressorkombinationer med en ratt!

För de extrastålarna kan man lika gärna köpa ett UAD-kort istället och få riktigt bra effekter istället 🙂

De 8 channelstripparna är tillgängliga som DSP-effekter vid mix också, så det är inte bara vid inspelning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kände mig misstänksam emot på CC121an var om den där vridratten till höger - som tar kontroll över vilken parameter musen än pelar på - funkar på andra kontroller än i själva cubase gränssnittet och VST3 plugs. Skulle den inte göra det så .. vill jag nog ha en ändå. Det verkar vara en lysande idé, för de med eklare uppsättningar. Större verksamheter kan lika gärna skaffa sig Euphonix System 5 MC.

Det kanske blir en MR816X, CC121 och en Benchmark DAC-1. Låter inte som en tokig setup alls :rolleyes:

Blir inte det lite svårt? med tanke på att man bara kan köra en ljud-drivrutin åt gången? 816 + DAC är ju 2. Eller menade du kanske att du använder sp/dif ut på 816 in till DACen?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

summary

Steinberg's MR816 models are impressive-sounding audio interfaces, but their tight integration with Cubase and Nuendo will raise them significantly above the competition for anyone who uses these packages."

nästa versioner av nuendo å cubase - blir dom ännu mer låsta till interfacen?

är detta tidiga steg mot att mjukvara å hårdvara integreras istället för dongle som kopieringsskydd?

Link to comment
Dela på andra sajter

summary

Steinberg's MR816 models are impressive-sounding audio interfaces, but their tight integration with Cubase and Nuendo will raise them significantly above the competition for anyone who uses these packages."

nästa versioner av nuendo å cubase - blir dom ännu mer låsta till interfacen?

är detta tidiga steg mot att mjukvara å hårdvara integreras istället för dongle som kopieringsskydd?

Förmodligen är målet att integrera hård o mjukvara (vilket är ett enkelt sätt att stoppa piratkopiering!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
summary

Steinberg's MR816 models are impressive-sounding audio interfaces, but their tight integration with Cubase and Nuendo will raise them significantly above the competition for anyone who uses these packages."

nästa versioner av nuendo å cubase - blir dom ännu mer låsta till interfacen?

är detta tidiga steg mot att mjukvara å hårdvara integreras istället för dongle som kopieringsskydd?

Förmodligen är målet att integrera hård o mjukvara (vilket är ett enkelt sätt att stoppa piratkopiering!

Donglen tycks ju fungera nu så något sånt behövs inte. Och om det ska vara på det viset så byter nog jag bort

det nu mer ganska avsomnade cubase. Frågan är bara till vad...

Link to comment
Dela på andra sajter

nästa versioner av nuendo å cubase - blir dom ännu mer låsta till interfacen?

är detta tidiga steg mot att mjukvara å hårdvara integreras istället för dongle som kopieringsskydd?

Det har jag väldigt svårt att tro. De skulle förlora mer än de tjänar på en sån sak i nuläget.

Men vem vet, korkade beslut har ju gjorts förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag läste om att Cakewalk också har lanserat nån hårdvarukontroller till Sonar...?

Jo, här: http://www.sonarvstudio.com/vs-700c.php

SonicState hade även en ganska omfattande genomgång av den för ett tag sen

http://www.sonicstate.com/news/2008/10/03/...d-in-a-big-way/

Personligen har jag en känsla av att de tagit i lite väl mycket. Hur många med behov för ett sådant system kör Sonar idag? Jag kanske är fördomsfull men det känns som det är ett fåtal.

Men de kanske gör det för att försöka vinna mer mark på den marknaden.

Det är tråkigt att så få av företagen insett hur stor efterfrågan det finns efter billiga mindre controllers. Novation, Behringer, Presonus och Frontier Design är väl i stort sett de enda som har produkter för det segmentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag läste om att Cakewalk också har lanserat nån hårdvarukontroller till Sonar...?

Jo, här: http://www.sonarvstudio.com/vs-700c.php

SonicState hade även en ganska omfattande genomgång av den för ett tag sen

http://www.sonicstate.com/news/2008/10/03/...d-in-a-big-way/

Personligen har jag en känsla av att de tagit i lite väl mycket. Hur många med behov för ett sådant system kör Sonar idag? Jag kanske är fördomsfull men det känns som det är ett fåtal.

Men de kanske gör det för att försöka vinna mer mark på den marknaden.

Det är tråkigt att så få av företagen insett hur stor efterfrågan det finns efter billiga mindre controllers. Novation, Behringer, Presonus och Frontier Design är väl i stort sett de enda som har produkter för det segmentet.

Jo, jag håller nog med, men samtidigt ska man väl komma ihåg att användarbasen för Sonar är väldigt mycket större i USA, och detta är då troligen riktat med den marknaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...