Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag jagar Firewire ljudkort. Har tre frågor som jag hoppas få hjälp med:

1. Vad är worldclock för något?

2. Varför har vissa ljudkort två FW utgångar?

3. Har letat på forumet efter någon saom har erfarenhet av Focusrite Saffir utan att hitta, någon som vet?

Funderar på det sistnämnda, de har ju ett antal modeller. Själv kör jag en PC och Sonar.

Kolin

Annons
Postat

Den finns för att man ska kunna synkronisera ljudkortet (som master) med andra enheter, t ex

genom S/PDIF, AES/EBU, ADAT, TDIF mm.

Kan vara att du kan jacka in kortet på två pc/mac och nyttja vissa kanaler på ljudkortet

på den ena och dom andra till den andra burken. Om nu kortet har stöd för multitasking

vill säga.

3. Har letat på forumet efter någon saom har erfarenhet av Focusrite Saffir utan att hitta, någon som vet?

Själv har jag ingen erfarenhet av Focusrite Saffir. Men kolla att det firewire kort/anslutning du har på din

pc stödjer kortet med rätt drivrutiner.

drloop (oregistrerad)
Postat

Den finns för att man ska kunna synkronisera ljudkortet (som master) med andra enheter, t ex

Kan vara att du kan jacka in kortet på två pc/mac och nyttja vissa kanaler på ljudkortet

på den ena och dom andra till den andra burken. Om nu kortet har stöd för multitasking

vill säga.

Själv har jag ingen erfarenhet av Focusrite Saffir. Men kolla att det firewire kort/anslutning du har på din

Man vill kunna koppla in en FW disk.

Att använda ett ljudkort till flera datorer funkar inte.

Postat

Man vill kunna koppla in en FW disk.

Att använda ett ljudkort till flera datorer funkar inte.

Det stämmer...

Postat

Som drloop antydde så används den andra FW-porten till att ansluta fler enheter. Med firewire kan man nämligen seriekoppla enheterna istället för att paralellkoppla som med USB.

Vad vill du veta? Jag tycker det är grymma interface. Det enda negativa jag kan komma på med dem är väl den något plastiga känslan samt att den ibland inte vaknar när man haft datorn i standby.

Skulle rekommendera att även kika på Presonus interface (firebox, firestudio etc.), de är ungefär likvärdiga med Focusrite i min mening och kostar lite mindre.

Men om du bara behöver två kanaler in så tycker jag du ska överväga Mackie Onyx Satellite, där får du riktigt mycket för väldigt lite pengar. Ska gå att få för runt 1500kr, och det är nästan vad bara mic-preampsen är värda i min mening.

Postat

Ursäkta min okunnighet... Men det där med första frågan, worldclock blev jag inte klokare på. Finns det möjligtvis en enklare förklaring eller tips på var jag kan hitta dummies info?

Kolin

Postat
Ursäkta min okunnighet... Men det där med första frågan, worldclock blev jag inte klokare på. Finns det möjligtvis en enklare förklaring eller tips på var jag kan hitta dummies info?

Kolin

Läs om Wordclock (och en drös med andra begrepp) i Kontrollrummets Wiki. 😆

drloop (oregistrerad)
Postat

Kolin

Wordclock behöver du inte tänka på om du inte skall koppla in digitala grejer till ditt ljudkort.

Postat

vill säga.

?

Utveckla...

Postat
Bara sveper förbi och kan inte svara, - tyvärr. Sök och finn vidare...Ok Worldklock= OS på lördag.....då slutar allla spela musik och ägnar sig åt sport i två veckor 🙂

OS i min värld står för Operativsystem och inget annat. Sport? Vad är det? Går det att äta...? 😛

Nåja - inledningen kommer jag nog att se - för det brukar vara ganska kul att se showen - men resten av de två bortkastade TV-veckorna, kommer det att rulla åtskilliga DVD-filmer hos mig, eftersom de där lekarna är totalt ointressanta och bara är slöseri med tid.

Postat

Men nog fan är väl sport viktigare än musik??? I alla fall när OS infaller? Sport= prestation, uthållighet, tider.

Musiik: uthållighet, tider(bpm) , brudar?. Summan: Se brudar....spring fort (tjejerna springer) därifrån.....eller jag menar om du spelar/dansar ett solo så drar brudarna fort som fan!! 🙂 Har ni sett 110 m häck filmat underifrån??

Postat
Men nog fan är väl sport viktigare än musik??? I alla fall när OS infaller?

Que?!?

Sport är ju totalt ointressant och helt meningslöst. Viktigare än musik? På en 10-gradig skala över hur viktigt det är, så hamnar musik på 11 och sport på typ -100, vare sig det handlar om SM, DM, EM, NM, VM, OS etc.

Jag har aldrig lyckats förstå hur folk kan bli så faschinerade över andra som springer runt eller kastar iväg saker, hoppar långt eller högt - eller sparkar på bollar etc. Om man håller på med någon sport själv, så kan t o m jag förstå att det kan vara kul att utöva det - men att sitta och glo på andra som sportar är inget annat än slöseri med tid enligt min mening.

Postat (redigerat)

Wordklock, har inget att göra med spdif eller aes/ebu eller optiskt annat än att wordklock synkar det digitala på ett mer precist sätt än ovan nämda digitalformat gör i sig själv, och då kan ha en "hus klocka" som master .t.e.x. en Appoge Big Ben . mer stabilt och som sagt.

🙂

Redigerat av Oldtimer
Postat

Jag tackar för alla klola svar + de om sport kontra musik. Sport är väl sånt som man gör själv när ingen annan ser på? 🙂

Kolin

Postat
Men nog fan är väl sport viktigare än musik??? I alla fall när OS infaller? Sport= prestation, uthållighet, tider.

Musiik: uthållighet, tider(bpm) , brudar?. Summan: Se brudar....spring fort (tjejerna springer) därifrån.....eller jag menar om du spelar/dansar ett solo så drar brudarna fort som fan!! 😕 Har ni sett 110 m häck filmat underifrån??

Så musik är != prestation då? Sport handlade ju ursprungligen bara om en sak att vinna och jag tycker det är rätt ointressant vem som vinner. Däremot kan jag ibland kolla in sport för att jag är fascinerad över vad man kan åstadkomma med vilja, träning och den mänskliga kroppen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Skönt stickspår ni kom in på killar 😕

Postat

Jag älskar både sport och musik, sen är jag så otroligt len ibland när jag formulerar mig. Jag älskar att titta på sport och låter mig imponeras över hur duktiga dom är.

Sen BRINNER och ÄLSKAR jag att både lyssna på musik och även UTÖVA musik i alla former. Är väldans usel på att spela in så därför hänger jag här och fiskar tips.😐 Har lärt mig en hel del. TACK!

Kan dock vara skönt med att ligga i soffan o njuta av att se folk göra sånt jag inte klarar.....nämligen sporta!

Klart jag vet att OS kan betyda både operativsystem och lekar....men jag ironiserade lite och självklart så regerar MUSIKEN!!

• 3 veckor senare...
Postat

Om grenen "Kast med Stort ljudkort" infördes i OS..ja då skulle kanske även jag kolla. 😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

vill säga.

Men vad är Worldclock för nåt?

Jag känner bara till Wordclock?

Postat
Brudar med 110 m häck skulle jag vilja se

:rolleyes:

Gode intressant. Med tanke på att brudens häck är 110m hur stora är då inte hennes lökar?? 😛

För att göra sport till ett än större allmänintresse varför inte ha en kamera som filmar underifrån när hon hoppar över häckarna? (röntgenkamera). Jämföra bredd/längd etc. Kanske tom sampla ljudet...😄

Vi får väl hoppas på Jörgen Persson nu då om ca 30 min att han slår ut kinesen i fickpingis! 😎

Peace

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.