Jump to content
Annons

Ljudkortet infekterar USB-port efter USB-port


thomaslj

Recommended Posts

Hej!

Har kört med mitt lin6 ux2-kort i ett par år nu och det har varit en trogen tjänare. Men vid nytt datorköp samt uppgradering av Cubase fungerar det riktigt instabilt.

Den första förmiddagen fungerade allt utmärkt. Tills det hänge sig.

Efter det fick man medelandet..." Failure open ASIO drivers "...

Efter mycket om och men så löste ju sig allt magiskt för att jag anslöt kortet till en annan usbport. [ har kollat IDE portarna och allt ser bra ut ]

Dag 2: Allt fungerade fint efter att ha bytat usb ingången tills även denna hängde sig.. Gick bra att byta till baka till den gamla ett tag... men nu på kvällen efter ett jäkla bytande och rebootande så har båda blett skvatt galna och vägrar öppna drivrutinerna..

Testade den tredje och sista usbingången i datorn, som självklart fungerade utmärkt.. men för hur länge?

Hur länge dröjjer det innan även denna ingången får skvatt och vägrar öppna drivrutinerna?

Så frågan är: Varför?, Har någon råkat ut för liknande. Har sökt i forumet ochsåg ett inlägg med snarliknande problem. Tydligen så löste sig hans probem genom att byta Usb ingång, men efter det fungerade allt fint. vilket det inte gjort för mig....

Har suttit och tittat på Firewire ljudkort. Kanske det ändå är dags att uppdatera mig ( konsumtionssjukan ) trots att det borde fungera.

Annan Info:

Ljudkortet fungerar utmärkt att spela upp musik i windows trots att det inte kan öppna ASIO drivrutinerna.

Orsaken till att det har hängt sig är att jag flyttat ljudkortet medans det är igång. Dvs "flyttat". Inte dragit ut sladdar eller dylikt, utan mera av en flytt på 20 cm åt sidan så att man så få plats med kaffemugg/tallrik.

Eller allt man råkar luta sig baklänges och hörlurssladdarna råkat fösa kortet emot en några centimeter.

Måste säga att jag inte förstår vad som kan vara problemet, är helt som hjärnsläppt från högvåningshuse. Inte blir det bättre av att jag håller på att sluta röka för tillfället.

Tack för e tid om ni läst så här långt.

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej!

Har kört med mitt lin6 ux2-kort i ett par år nu och det har varit en trogen tjänare. Men vid nytt datorköp samt uppgradering av Cubase fungerar det riktigt instabilt.

Den första förmiddagen fungerade allt utmärkt. Tills det hänge sig.

Efter det fick man medelandet..." Failure open ASIO drivers "...

Efter mycket om och men så löste ju sig allt magiskt för att jag anslöt kortet till en annan usbport. [ har kollat IDE portarna och allt ser bra ut ]

Dag 2: Allt fungerade fint efter att ha bytat usb ingången tills även denna hängde sig.. Gick bra att byta till baka till den gamla ett tag... men nu på kvällen efter ett jäkla bytande och rebootande så har båda blett skvatt galna och vägrar öppna drivrutinerna..

Testade den tredje och sista usbingången i datorn, som självklart fungerade utmärkt.. men för hur länge?

Hur länge dröjjer det innan även denna ingången får skvatt och vägrar öppna drivrutinerna?

Så frågan är: Varför?, Har någon råkat ut för liknande. Har sökt i forumet ochsåg ett inlägg med snarliknande problem. Tydligen så löste sig hans probem genom att byta Usb ingång, men efter det fungerade allt fint. vilket det inte gjort för mig....

Har suttit och tittat på Firewire ljudkort. Kanske det ändå är dags att uppdatera mig ( konsumtionssjukan ) trots att det borde fungera.

Annan Info:

Ljudkortet fungerar utmärkt att spela upp musik i windows trots att det inte kan öppna ASIO drivrutinerna.

Orsaken till att det har hängt sig är att jag flyttat ljudkortet medans det är igång. Dvs "flyttat". Inte dragit ut sladdar eller dylikt, utan mera av en flytt på 20 cm åt sidan så att man så få plats med kaffemugg/tallrik.

Eller allt man råkar luta sig baklänges och hörlurssladdarna råkat fösa kortet emot en några centimeter.

Måste säga att jag inte förstår vad som kan vara problemet, är helt som hjärnsläppt från högvåningshuse. Inte blir det bättre av att jag håller på att sluta röka för tillfället.

Tack för e tid om ni läst så här långt.

Mvh Thomas

När jag bytte till min nuvarande dator fick jag i början problem med vitt brus från ux2 och annat skränande ljud att jag var tvungen stänga igen den för att kunna öppna den igen. Men blev av med problemen senare med uppdateringar. Har du uppdaterat till allra senaste?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Snacka om att avvika från ämnet! 😄

Tänkte på "Inte blir det bättre av att jag håller på att sluta röka för tillfället." ( Citerat från första inlägget. ) 😄😄

// Klas

Välkommen i den klubben. Slutade för över 10 år sen och drömmer fortfarande ibland att jag röker. Senast var förra veckan. Bara att vänja dig och snart får du vänja dig att saker luktar när ditt luktsinne återkommer. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är det månne frånvaron av tagg som gör att du startar en tråd om det här varje kväll innan kudden.. 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54421&hl=

Jo, läste nu igenom den förra tråden och den kan kanske uppfattas som samma problem och en onödig tråd. Själva verket är att denna tråden riktar sig mot ett helt annat oförståligt problem.

Varför Drivrutinerna hänger sig när man lyfter på ljudkortet? Så om drivrutinerna hade varit hårdvara och glappat inuti ljudkortet 😳 ..

Hoppas man inte upprört några veteraner här som likt mig själv ogillar dubbeltrådar ang samma ämne. Har läst och sökt igenom en mängd forum här på nätet. Men väljer att vända mig hit då det är oftast här man får snabbast, samt mest utvecklade svar. Studio.se e trots allt fullt med rutinerade studionördar ☺️ .

Snacka om att avvika från ämnet! 😆

Tänkte på "Inte blir det bättre av att jag håller på att sluta röka för tillfället." ( Citerat från första inlägget. ) 😉😄

// Klas

Välkommen i den klubben. Slutade för över 10 år sen och drömmer fortfarande ibland att jag röker. Senast var förra veckan. Bara att vänja dig och snart får du vänja dig att saker luktar när ditt luktsinne återkommer. 😛

Jo, har hört detta och jag ser fram emot att få uppleva söndagssteken när jag besöker mor min med en nygammal smakupplevelse 😲

Vad det gäller driversarna så har jag installerat om den senaste versionen så många gånger att jag lagt in installationsfilen för drivrutinerna i snabbmenyn...

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

..." Failure open ASIO drivers "...

 

Orsaken till att det har hängt sig är att jag flyttat ljudkortet medans det är igång.

Kan det vara så att din USB-kabel (eller kontakterna i ändarna) glappar eller inte sitter som den ska? Kan vara fel på kabeln eller tom kontakten i Toneporten om den fått en "smäll" när kabeln suttit i. open asio betyder väl att drivern redan är aktiv och ansluten så jag skulle kunna tänka mig att du får ett avbrott i strömförsörjning eller komminikation när du fluttar Toneporten. När den kommer igång igen uppfattar systemet den som en ny enhet som då inte kan ansluta för drivern redan är upptagen.

Ljudkortet fungerar utmärkt att spela upp musik i windows trots att det inte kan öppna ASIO drivrutinerna.

Windows använder inte ASIO för sina egna rutiner. ASIO kom ju till för att snabba upp ljudhanterigen och gå förbi allt strul i Windows så att musikprogram ska kunna kommunicera direkt med ljudkortet.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

testa att gå in i enhetshanteraren och avinstallera (högerklicka och välja tabort) alla USB enheter.

Starta sedan om datorn, då är alla bokningar och cache borta från USB. Testa sedan att installera kortet först igen (om du har några andra enheter på USB)

Vilket Cubase kör du?

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

testa att gå in i enhetshanteraren och avinstallera (högerklicka och välja tabort) alla USB enheter.

Starta sedan om datorn, då är alla bokningar och cache borta från USB. Testa sedan att installera kortet först igen (om du har några andra enheter på USB)

Vilket Cubase kör du?

/Pär

A du.. nu fungerar det i alla usb igen, måste vara så enkelt att det varit glapp i ljudkortet. Får ta och limma fast det under soffbordet så det ligger stilla 😄

Tack för tipset ang avinstalation av subenheter!

Och för övrigt vill ja tacka alla som försökt hjälpa mig!

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...