Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Läste just tråden https://www.studio.se/index.php?showtopic=54258

Är inne på samma sak just nu.

Det är ett ganska stort och tomt rum, micken står nästan direkt mot en betongvägg, vilket jag tror är dåligt.

Min tanke är att köpa/bygga ett en platta som sätts bakom väggen där sång o annat skall spelasin.

Är det onödigt att ha det bakom micken, eller ger det bättre ljud?

Vet att Jam sålde såna färdiga "eggkartongsskumgummigrejs" till bra pris, funkar dem bra?

Hittar den dock inte på deras hemsida, kanske någon har tipps på vart jag skall köpa dem till bra pris?

Annons
Postat

Hittade dem jag sökte:

jjlabsaabsorbsm.jpg

JJlabs A-Absorb mk2, paket på 4 kvm ljudabsorbent

ljudabsorbent i skumplast som tar bort störande reflexer. - samma som A-Absorb, dessa har dock högre densitet som gör att de dämpar mer samt att de är flamsäkra (medlet är inte allergiframkallande och samma man använder på t ex möbler). 2 skivor på 2X1 meter i paket, totalt alltså 4 kvm för bara

Postat (redigerat)

Sätt dämpning i ett hörn, som har beskrivits i den andra tråden. 😱

Det där tunna packningsskummet suger bara upp diskant. Det behövs lite tjockare material - och med en celluppbyggnad som är gjord för akustik snarare än att dämpa mekaniska stötar - om det ska bli en bra dämpning som tar både diskant och mellanregister.

Om du tycker att riktigt akustikskum är för dyrt, så kan du snickra ihop ramar som du sätter in tygklädda glasullskivor i. De fungerar som en bredbandig absorbent.

Densiteten är inte hela sanningen, utan materialets uppbyggnad är mycket viktigare när det handlar om akustikreglering. Om man däremot ska ljudisolera mot omvärlden, så är det bättre med högre densitet - men då räcker inte något skummaterial på långa vägar...

Redigerat av Claes
Postat

Det där tunna packningsskummet suger bara upp diskant. Det behövs lite tjockare material - och med en celluppbyggnad som är gjord för akustik snarare än att dämpa mekaniska stötar - om det ska bli en bra dämpning som tar både diskant och mellanregister.

Om du tycker att riktigt akustikskum är för dyrt, så kan du snickra ihop ramar som du sätter in tygklädda glasullskivor i. De fungerar som en bredbandig absorbent.

Densiteten är inte hela sanningen, utan materialets uppbyggnad är mycket viktigare när det handlar om akustikreglering. Om man däremot ska ljudisolera mot omvärlden, så är det bättre med högre densitet - men då räcker inte något skummaterial på långa vägar...

Tack Claes.

Har en ram. Som skulle passa perfekt.

Skall fråga på bygget här nere om jag kan "sno" lite glasull.

Annars, vart köper man sådant?

Postat

Tack Claes.

Har en ram. Som skulle passa perfekt.

Skall fråga på bygget här nere om jag kan "sno" lite glasull.

Annars, vart köper man sådant?

På byggmarknader som Bauhaus, Hornbach, K-Rauta etc...

Postat

Har nu fått tag på såna där plator som brukar sitta i taket på kontor.

Pratat med snickaren och han tor vi kan bygga en schysst ram till det.

Jag tänkte lägga tre lager med pltor, för dem e rätt tunna.

Skall ordna kamera så ni får följa bygget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.