Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag är ny i "studiovärlden", så jag har inte så bra koll på material och så. Jag håller just nu på att kolla efter bra mickar och preamp.

Jag har varit inne på Thomann och kollat in ett mikpaket som innehåller stativ, mick samt sladdar och en "pop shield" (Mikpaketet). Det verkar vara schysst, men sen kommer jag till preampen.

Jag har ingen aning vad som skiljer dem åt. Hittade en MYCKET billig för bara några hundralappar (Art Tube MP). Jag undrar bara hur stor skillnad det är mellan en sådan, och en lite dyrare. Jag bör också tillägga att jag inte letar efter en super förstärkare som kostar 100 000 kr 😛 Bara något enkelt som faktist gör lite skillnad, och som inte går sönder efter ett par veckor.

Hoppas att någon orkar svara 😉

Annons
Postat

Mic: Röde NT1a runt 2kkr

Preamp: Joe meek threeq runt 2kkr eller focusrite trakmaster pro ca 2,7kkr

-skulee var mitt tips för en hyfsad penning.

Preamps kan du dessutom handla till bra priser beggat.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Till det mickpaketet kan du med gott samvete köpa Art preampen.

Jag har en själv och jag är mycket nöjd.

Klart det är skillnad på dyrare grejer mot billigare. Men i budgetskiktet så är nog Art TubeMP svårslagen prismässigt och ljudmässigt.

Du kan höra hur preampen låter här:

Det är en MXL mick som jag använder.

Redigerat av drloop
Postat

Vad hade du främst tänkt att spela in med din MIC? Ska det vara allround, sång eller micka en ylande gitarrstärkare eller vad?

Ett prisvärt nybörjarpaket som är riktigt allround kan ju vara Studio Projects B1 för knappa tusenlappen kombinerat med deras micpreamp VTB-1 här i paket för ca 2000:-.. Kolla på Thoman för bättre pris.

Postat
Vad hade du främst tänkt att spela in med din MIC? Ska det vara allround, sång eller micka en ylande gitarrstärkare eller vad?

Hade tänkt spela in sång med min mic.

Tänkte passa på att tacka för svare som jag har fått hittils. 😛

Postat (redigerat)

Juste funderade på akustikskärmar. Detta är den billigaste på Thomann som jag hittade :T.Bone Micscreen. Tycker att den ser bra ut, men vill inte lägga så mycket pengar på denna (har fler musik grejor som jag tänkt köpa)

Hade annars t'nkt kanske bygga en egen akustikskärm. Det finns ju akustikplattor som man kan köpa, gjorda av skumgummi. Funderade på att ta en gammal resväska eller liknande och och "fodra" den med akustikplattan. Kan det fungera tror ni?, eller är det bättre att bara satsa på att köpa riktiga grejer? 😉

Redigerat av Marww
Postat (redigerat)

ART:en du nämner funkar hur bra som helst (hade en sån i många år) & det är jag säker på att micken åxå gör. Om det hela kostar 2000 kr eller 4000 kr spelar inte så stor roll i slut änden. Skillnaden, om du ens hör den, är så marginell att det är bättre om du köper whiskey (för inspirationens skull) för de resterande 2000 kronorna. Det krävs fler tusenlappar för wow-upplevelse.

Hela detta forumet hyllar StudioProjects B1, men jag var inte specielt impad. Dov i soundet pga fattig topp var mitt intryck. Kolla på Claes' (användare här på forumet) hemsida. Han har fullt med sjysta klipp från alla möjliga mickar där. Säkert åxå B1:an.

Låter nog som jag fånar mej, men det gör jag inte 😛

(Edit: Claes namn är nu rättstavat.)

Redigerat av freddie
Postat (redigerat)
ART:en du nämner funkar hur bra som helst (hade en sån i många år) & det är jag säker på att micken åxå gör. Om det hela kostar 2000 kr eller 4000 kr spelar inte så stor roll i slut änden. Skillnaden, om du ens hör den, är så marginell att det är bättre om du köper whiskey (för inspirationens skull) för de resterande 2000 kronorna. Det krävs fler tusenlappar för wow-upplevelse.

Hela detta forumet hyllar StudioProjects B1, men jag var inte specielt impad. Dov i soundet pga fattig topp var mitt intryck. Kolla på Cleas' (användare här på forumet) hemsida. Han har fullt med sjysta klipp från alla möjliga mickar där. Säkert åxå B1:an.

Låter nog som jag fånar mej, men det gör jag inte 🙂

Tack tack, inte minst för Claes testsida. 😄

Redigerat av Marww
Postat

Jag skulle nog föredra Hegobalds tips med B1 och VTB1.

Thomanns paketpris för dessa är 2175:- enligt dagens kurs - och eftersom det finns vissa svenska handlare som säljer samma paket för 2195:-, så är det ingen större mening att gå över ån efter vatten i detta fallet... 😄

B1 finns med på min testsite och är min favorit i prisklassen.

VTB1 är den billigaste preampen som jag med gott samvete kan rekommendera.

Freddie: Orsaken till att du uppfattar B1 som "fattig" topp, är troligen att väldigt många andra micar har en väldigt överdriven diskanthöjning. B1 har en betydligt försiktigare diskanthöjning och låter därför lite mer naturligt.

Postat
Jag skulle nog föredra Hegobalds tips med B1 och VTB1.

Thomanns paketpris för dessa är 2175:- enligt dagens kurs - och eftersom det finns vissa svenska handlare som säljer samma paket för 2195:-, så är det ingen större mening att gå över ån efter vatten i detta fallet... 😄

B1 finns med på min testsite och är min favorit i prisklassen.

VTB1 är den billigaste preampen som jag med gott samvete kan rekommendera.

Freddie: Orsaken till att du uppfattar B1 som "fattig" topp, är troligen att väldigt många andra micar har en väldigt överdriven diskanthöjning. B1 har en betydligt försiktigare diskanthöjning och låter därför lite mer naturligt.

Har du haft erfarenhet med Art Tube MP? Skulle hjälpa väldigt mycket om det var så.

Tänkte beställa det från thomann efterssom jag har andra saker som jag kommer beställa därifrån, så jag tar två flugor i en smäll liksom 🙂

Räknade ut att Studio projekt D1, och VTB1 (med stativ, micsladd och popshield) skulle bli ungefär lika dyrt som T.Bonepaketet som jag nämt med Art tube MP, och akustikskärmen T.Bone Micscreen, som jag också har nämt tidigare i denna tråd. (Allt från Thomann)

Så vad tycker ni? 😄

Piotr (oregistrerad)
Postat

Art preamparna är helt ok. För några år sen testkörde vi Behringer, Art MP (den lilla enkanaliga låddan) och DW Fearn (googla på den..) samt ett inbyggt mick-pre-steg i ett budgetljudkort. Det enda som skiljde sig tydligt var det inbyggda. Röst och stålsträngat körde vi.

Finns säkert situationer där skillnad ev. framgår tydligare men mer pengar betyder inte alltid bättre resultat.

Akustikskärmar - Resväska med profilerad skumplast.. nix pix chokladklix!!

Du måste ha något som släpper igenom ljudet. En väska är närapå som en vägg och skumplast dämpar bara från 500Hz och uppåt (lite beroende på tjocklek såklart). Ljudet kommer att passera skumplasten och studsa tillbaka från väskan.

/Peter

Postat
Du måste ha något som släpper igenom ljudet. En väska är närapå som en vägg och skumplast dämpar bara från 500Hz och uppåt (lite beroende på tjocklek såklart). Ljudet kommer att passera skumplasten och studsa tillbaka från väskan.

/Peter

Haha tack! Då slipper jag göra den tabben 😛

Postat
Art preamparna är helt ok. För några år sen testkörde vi Behringer, Art MP (den lilla enkanaliga låddan) och DW Fearn (googla på den..) samt ett inbyggt mick-pre-steg i ett budgetljudkort. Det enda som skiljde sig tydligt var det inbyggda. Röst och stålsträngat körde vi.

Då kan det inte ha varit något vidare ställt med omvandlaren - eller så var kanske lyssningen inte så lysande...? 😄

En av mina bästa vänner tyckkte att det var konstigt att True Systems P-Solo skulle kosta så mycket mer, när han lånade min och jämförde med sin Behringer Ultragain. Kruxet var att han tog in ljudet genom en Behringer-omvandlare - för när han sedan lånade en RME-omvandlare av mig, så framstod skillnaden mellan preamparna som natt och dag - och han förstod att det behövdes en rejäl uppdatering av riggen...

Postat (redigerat)

Nähä? Där ser man. Ja det stämmer säkert om du säger det. Jag tyckte att den var allt annat än krispig men det kanske bara är en EQ-fråga och inget annat...

Kan han få ditt förslag för 2200 SEK så är det klart att det är ett intressantare alternativ 🙂 (Dvs StudioProjects paket)

(Edit: Lade till länken till SP paketet.)

Redigerat av freddie
Piotr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då kan det inte ha varit något vidare ställt med omvandlaren - eller så var kanske lyssningen inte så lysande...? 😛

En av mina bästa vänner tyckkte att det var konstigt att True Systems P-Solo skulle kosta så mycket mer, när han lånade min och jämförde med sin Behringer Ultragain. Kruxet var att han tog in ljudet genom en Behringer-omvandlare - för när han sedan lånade en RME-omvandlare av mig, så framstod skillnaden mellan preamparna som natt och dag - och han förstod att det behövdes en rejäl uppdatering av riggen...

Försöker ställa saker i proportion lite granna. Mitt tips till trådskaparen är att satsa på en bra mick och köra på ART, sedan i lung och ro utvärdera preamps med bättre prestanda.

Precis som du säger så spelar kringutrustningen roll och som nybörjare lär Marww's rig inte vara det yppersta.

Hmm.. kanske måste be om ursäkt här, trodde vi använde Sony DAT med extern SBM omvandlare (vi brukade göra det då) men när jag tänker efter

kan det ha varit med polarns ljudkort och jag minns inte vilken kvalitet det hade. Föra anteckningar är bra! 😕

Största skillnaden i detta fall var förutom de i ljudkortet inbyggda preamparna när Fearn ställdes "fett" för lite extra krydda. Den tagningen lät avsevärt sämre i mina öron än både ART och Behringer.

Lyssningen var mycket bra såtillvida att ljudet var riktigt bra och avslöjande. Olika CD/DAT/SACD-spelare samt förstärkare uppvisade klara skillnader i våra två anläggningar.

/Peter

Redigerat av Piotr
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

* Som nybörjare så är största problemet att få bra ljud vid inspelning och få sin egenlyssning att bli bra, AD/DA omvandlare är inget problem.

* För över 10 år sedan var jag med om en blindlyssning mellan olika AD/DA, dyra grejer i en känd studio.

Skillnaderna var så små att det var knappt märkbara. Tekniken borde ha gått framåt och grejer i samma prisklass borde i princip vara väldigt små skillnader här också. Prova att lyssna på två olika CD spelare så hör ni troligen ingen skillnad eller försumbar skillnad.

Jag skulle vilja påstå att alla ljudkort avsedda för musik låter bra idag. Med bra menar jag att de inte brusar eller förstör din inspelning.

* Studio Projects B1 är en bra mick. Ett säkert val.

Men en billigare stormembran är helt ok den med.

* Preampar spelar nästan ingen roll heller för nybörjaren. Bara det inte brusar och förstör inspelningen.

Återigen så är skillnaden mellan en Art och en Studio Projects för en nybörjare försumbar.

José Gonzales använder en Art TubeMP...

Med andra ord Art eller Studio Projects en fråga om budget.

* Rummet där man spelar in kanske inte är så bra akustiskt och då spelar det ingen roll hur bra grejer man har.

Kunskapen som avgör hur det låter inte grejerna.

Ingen idé att köpa för dyra grejer innan man behärskar tekniken.

Man skall inte heller köpa kassa grejer, men det är nästan svårt att köpa nåt som låter dåligt idag.

Redigerat av drloop
Postat
* Rummet där man spelar in kanske inte är så bra akustiskt och då spelar det ingen roll hur bra grejer man har.

Man skall inte heller köpa kassa grejer, men det är nästan svårt att köpa nåt som låter dåligt idag.

Så du menar altså att det är smartare för mig som nybörjare att köpa lite billigare saker, och lära mig använda dem. Så att jag senare vid behov kan uppgradera min utrustning?

Det där med akustiken i rummet. Jag kommer spela in på mitt rum som inte är det minsta akustikbehandlat. Jag ligger nu mellan T.Bone paketet med akustikskärmen och art tuben, eller Studio projekt B1, och VTB1. Om jag väljer det senare så kommer jag inte lägga pengar på en akustikskärm på ett tag framåt. Är det då bättre att satsa på paketet med akustikskärmen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Så du menar altså att det är smartare för mig som nybörjare att köpa lite billigare saker, och lära mig använda dem. Så att jag senare vid behov kan uppgradera min utrustning?

Det där med akustiken i rummet. Jag kommer spela in på mitt rum som inte är det minsta akustikbehandlat. Jag ligger nu mellan T.Bone paketet med akustikskärmen och art tuben, eller Studio projekt B1, och VTB1. Om jag väljer det senare så kommer jag inte lägga pengar på en akustikskärm på ett tag framåt. Är det då bättre att satsa på paketet med akustikskärmen?

Strunta i akustikskärmen. Den gör ingen större skillnad. Det är bättre att experimentera med att spela in på olika ställen i rummet eller i ett annat rum för att få bra inspelning.

Ljudsnutten som jag spelat in högre upp i tråden är i ett helt vanligt rum utan akustikbehandling och det funkar bra.

Vill du kunna sälja dina prylar efteråt så är det nog ingen dum idé att köpa Studio Projects B1 och VTB1.

VTB1 eller Art TubeMp är nog mer en fråga hur mycket pengar du vill lägga på preamp. Du kommer inte bli besviken på någon av dessa preamps.

Postat

tror att jag har bestämt mig nu.. Satsar nog på studio projekt b1, med art tube mp. I framtiden kan jag satsa på en lite dyrare preamp om jag känner att det är nödvändigt. om det skulle vara en tabbe att köpa art tube (villket jag inte tror) så kostar den trots allt under 400 kr, så det är inte så farligt 🙂

Tack till alla som har skrivit i tråden 😄

Postat

Art tube mp har ett härligt ljud när den distar med. Brukar ibland spela upp ljud genom dem bara för att få disten i tube mp 🙂

Postat

Om du startar med budgetprylar och lär dig använda dem, så vet du lite mer om vad du är ute efter när du senare vill uppgradera riggen, så det är helt rätt. 😄

Du kan få hygglig akustik med relativt enkla medel om du tänker till lite. Titta gärna i Kontrollrummets Wiki, så finns det en del råd som passa en mindre budget också.

Det är bättre att dämpa ett hörn i rummet, än att skaffa en sådan skärm. Skärmen gör det något bättre, men det beror också på hur bra/dåligt den fungerar. Det finns alltid stor risk att kopiorna fungerar klart sämre än originalet, som det har lagts betydligt mer utveckling på, medan kopiorna bara liknar originalet utseendemässigt (i detta fall är sE Electronics Reflexion Filter originalet). T.bone är Thomanns eget "märke" som kommer från kinesiska OEM-fabriker.

Personligen hade jag valt Studio Projects B1+VTB1, men det är ju en smaksak. ART Tube MP har jag testat för några år sedan - och jag tyckte att den var ganska brusig, men det kan förstås ha varit något fel på det exemplaret...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du startar med budgetprylar och lär dig använda dem, så vet du lite mer om vad du är ute efter när du senare vill uppgradera riggen, så det är helt rätt. 😐

Du kan få hygglig akustik med relativt enkla medel om du tänker till lite. Titta gärna i Kontrollrummets Wiki, så finns det en del råd som passa en mindre budget också.

Det är bättre att dämpa ett hörn i rummet, än att skaffa en sådan skärm. Skärmen gör det något bättre, men det beror också på hur bra/dåligt den fungerar. Det finns alltid stor risk att kopiorna fungerar klart sämre än originalet, som det har lagts betydligt mer utveckling på, medan kopiorna bara liknar originalet utseendemässigt (i detta fall är sE Electronics Reflexion Filter originalet). T.bone är Thomanns eget "märke" som kommer från kinesiska OEM-fabriker.

Personligen hade jag valt Studio Projects B1+VTB1, men det är ju en smaksak. ART Tube MP har jag testat för några år sedan - och jag tyckte att den var ganska brusig, men det kan förstås ha varit något fel på det exemplaret...

Mycket lite brus i min Art TubeMP, men jag kanske har fått tag på ett bra exemplar.

Med det sagt så tror jag att billiga grejer varierar mer mellan olika exemplar än lite dyrare produkter.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.