Jump to content
Annons

Vilken trumplugg: AD eller Sup 2.0?


SvenTumba

Recommended Posts

Sitter hÀr och kliar hjÀrnan med frÄgan: vilken trumplugg ska man köpa?

Hade EZ drummer pirat ett tag och tyckte det funkade bra men att trummorna lÀt ganska skit, tunna och lite pappkartong. (hatar dessutom att köra pirat, sÄ nu Àr det dags att köpa) Kollade upp Addictive Drums och tycker dom lÄter mycket bÀttre. Enkelt va? Inte dÄ, Toontrack slÀppte ju nyss Superior Drummer 2.0 och det lÄter mycket bÀttre Àn EZ drummer, sÄ dÄ blev det svÄrt igen, blÀ!

SÄ min frÄga till er som anvÀnder dessa olika trumbibliotek, vad sÀger ni ska jag köpa Superior eller Addictive?

Kan nÀmna att jag programerar sjÀlv, anvÀndet i princip aldrig fÀrdiga grooves. Sysslar i princip med de flesta musikstilar. AnvÀnder mest programeringar för snabba demos, annars spelar jag in allt pÄ riktiga trummor.

Extremt tacksam för Äsikter!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Sitter hÀr och kliar hjÀrnan med frÄgan: vilken trumplugg ska man köpa?

Hade EZ drummer pirat ett tag och tyckte det funkade bra men att trummorna lÀt ganska skit, tunna och lite pappkartong. (hatar dessutom att köra pirat, sÄ nu Àr det dags att köpa) Kollade upp Addictive Drums och tycker dom lÄter mycket bÀttre. Enkelt va? Inte dÄ, Toontrack slÀppte ju nyss Superior Drummer 2.0 och det lÄter mycket bÀttre Àn EZ drummer, sÄ dÄ blev det svÄrt igen, blÀ!

SÄ min frÄga till er som anvÀnder dessa olika trumbibliotek, vad sÀger ni ska jag köpa Superior eller Addictive?

Kan nÀmna att jag programerar sjÀlv, anvÀndet i princip aldrig fÀrdiga grooves. Sysslar i princip med de flesta musikstilar. AnvÀnder mest programeringar för snabba demos, annars spelar jag in allt pÄ riktiga trummor.

Extremt tacksam för Äsikter!

jag skulle ta Superior vilken dag som helst. XLN verkar ju knappast pigg pÄ att slÀppa expansioner till AD (endast en hittills) medan Toontrack har spottat ut 6 expansioner till EzD och 2 till (Jazz och Funk) Àr tÀnkt att slÀppas innan Ärsskiftet. Vad gÀller Superior sÄ kommer första expansionen i början av 2009 och de har dessutom lovat att göra en rerelease av Custom & Vintage för Superior 2.0. Alla EZ expansioner Àr ocksÄ fullt kompatibla med Superior 2.0. Det evrkar dessutom som att Toontrack ska börja göra rena "groove packs".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle tro att SD2 vore ett vettigt val idag. Jag har AD och EzD, tycker att AD slĂ„r EzD pĂ„ fingrarna rĂ€tt rejĂ€lt men det Ă€r som det Ă€r sagt; det har inte kommit mĂ„nga expansioner till AD och XLN har varit lite för snabba med halvt lova saker som man Ă€nnu inte sett röken av tycker jag. Jag hade nog valt SD2 om jag skulle köpt en plugg idag men hĂ„ller mig till AD ett tag till (investeringar skall ju löna sig innan man gör sig av med dem... 😄).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)

NĂ€r jag köpte sĂ„ var valet enkelt: AD framför plastiga EZ. Skulle jag köpa nytt idag sĂ„ skulle jag vĂ€lja Superior. Hur som helst ska jag köpa den sĂ„ smĂ„ningom, ja dvs nĂ€r budgeten tillĂ„ter nĂ„n gĂ„ng i höst. SnĂ„lt med expansioner till AD. Grymt besviken dĂ€r pĂ„ att man inte sett röken av nĂ„t annat Ă€n det som slĂ€pptes för evigheter sen. 😄 LĂ€ser XLN det hĂ€r sĂ„ ta Ă„t er. Ni förtjĂ€nar det.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Superior drummer 2.0 , alltsÄ för den mÄste man ha en plugin funktion, vst eller vad det heter pÄ sitt musik inspelnings program dÄ, för jag Àr sugen pÄ att ha superior för dom naturliga trummornas skull. Nu kör jag med sequel 2 dÀr man kan lÀgga in trum loops i en ljudbank och anvÀnda dom,sÄ om man kan spara superior loopar och lÀgga in dom i sequel 2 ljudbanken sÄ kan jag ju anvÀnda dom dÄ eller mÄste jag lÀra mig mitt sonar LE program eller reaper för att kunna anvÀnda superior drummer 2.0 fullt ut.

En annan frĂ„ga Ă€r ocksĂ„ om superior drummer 2.0 innehĂ„ller egenskaper som gör att man kan anvĂ€nda sin midi/usb keyboard nĂ€r man skapar i superior drummer 2.0. Jag vet att mina frĂ„gor lĂ„ter lite knĂ€ppa men jag Ă€r ingen teknik freak utan vill att allt ska lĂ„ta sĂ„ Ă€kta som möjligt och vara sĂ„ enkelt som möjligt,eftersom jag Ă€r mer för att skapa snabba lĂ„t ideer Ă€n att rota i program i mĂ„nga timmar 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har lyssnat lite flyktigt pĂ„ AD, har bĂ„de EZd och köpte nyss SPD2.0 och tycker att Superior kickar skiten ur det mesta jag lyssnat pĂ„ bara man ger den en liten stund och potentialen i denna plugg börjar visa sitt ansikte bara man orkar ta sig förbi Preset'en.. bl.a kicken i Avatar-kit'et lĂ„ter "sĂ„dĂ€r" i sitt grundpreset, men anvĂ€nd pluggarna, stĂ€ng av visst lĂ€ck, peta lite pĂ„ eq, pitch m.m sĂ„ hĂ€nder det jĂ€drarimig grejer som gör att det rasslar till i brallorna... 😄

SÄ det ska inte behöva vara sÄ svÄrt val...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan bara hÄlla med. Jag kÀnner inte en enda person som inte Àr besviken pÄ XLN pga. expansion PAKs, det tar för lÄngt tid. Hur mÄnga blev glada nÀr Retro PAK kom? Det finns 1000 trÄdar pÄ XLN forum ang. expansioner och groovs som folk vill ha.

XLN fÄr nÄg ta sig i kraggen om de ska kunna konkurera med andra. Det bÀst att de slÀnger ut ett PAK till hösten och 2, 3 (minst) nÀsta Är.

Persoligen anvÀnder jag AD och Àr MYCKET nöjd men dÄ och dÄ mÄste jag kompletera med EZX.

Skulle jag köpa nÄgot idag sÄ Àr det Superior 2.0 och det Àr inte omöjligt att man gör det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man kan bara hÄlla med. Jag kÀnner inte en enda person som inte Àr besviken pÄ XLN pga. expansion PAKs, det tar för lÄngt tid. Hur mÄnga blev glada nÀr Retro PAK kom? Det finns 1000 trÄdar pÄ XLN forum ang. expansioner och groovs som folk vill ha.

XLN fÄr nÄg ta sig i kraggen om de ska kunna konkurera med andra. Det bÀst att de slÀnger ut ett PAK till hösten och 2, 3 (minst) nÀsta Är.

Persoligen anvÀnder jag AD och Àr MYCKET nöjd men dÄ och dÄ mÄste jag kompletera med EZX.

Skulle jag köpa nÄgot idag sÄ Àr det Superior 2.0 och det Àr inte omöjligt att man gör det.

Nej sĂ„g verkligen fram emot expansionspaket och sen nĂ€r man fick se att det var retrotrummor det handlade om sjönk min entiuasm lika snabbt och lĂ„ngt ned som Titanic. đŸ˜± Verkligen inte vad jag ville ha och undrar hur mĂ„nga som ville ha det och köpte det. Nej det Ă€r konstigt att de inte har hostat upp nĂ„got annat. Med tanke pĂ„ konkurensen i den hĂ€r branschen och folk inte inte Ă€r sĂ„ mĂ€rkeskĂ€nsliga och gĂ€rna hoppar över till nĂ„got annat som lĂ„ter bĂ€ttre, Ă€r det konstigt de inte kommit ut med mera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar, tackar! De flesta som Àr för SD pratar mest om besvikelsen pÄ att AD inte kommer med expansionspaket sÄ ofta som dom borde. MEN om man bara jÀmför ljudkvalite' mellan de bÀgge programmen, spöar dÄ SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lĂ€t sĂ„ tunnt och plastigt, typ som att det var lĂ„g upplösning. Men det kanske inte gĂ€ller nya Superior? Jag Ă€r mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 sĂ„ jag vill bara ha gubbljud hehehe...) â˜ș NĂ„vĂ€l, ska lyssna pĂ„ lite fler demos nĂ€r dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist Ă€ndĂ„!

PS: Vilket grymmt forum det hĂ€r Ă€r! 🙂 StĂ€ll en frĂ„ga fĂ„ en miljard svar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tackar, tackar! De flesta som Àr för SD pratar mest om besvikelsen pÄ att AD inte kommer med expansionspaket sÄ ofta som dom borde. MEN om man bara jÀmför ljudkvalite' mellan de bÀgge programmen, spöar dÄ SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lĂ€t sĂ„ tunnt och plastigt, typ som att det var lĂ„g upplösning. Men det kanske inte gĂ€ller nya Superior? Jag Ă€r mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 sĂ„ jag vill bara ha gubbljud hehehe...) â˜ș NĂ„vĂ€l, ska lyssna pĂ„ lite fler demos nĂ€r dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist Ă€ndĂ„!

PS: Vilket grymmt forum det hĂ€r Ă€r! 🙂 StĂ€ll en frĂ„ga fĂ„ en miljard svar!

Bara jÀmföra demoljuden pÄ deras hemsidor. Men som sagt var Superior har klart fler fördelar Àn AD. Man kan ju stÀlla in lÀcket, har flera mickljud vÀlja mellan och givetvis bÀttre inbyggda effekter frÄn Sonalksis. Och priset Àr ju bara en femhundring. Skulle inte tveka vad att vÀlja.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar, tackar! De flesta som Àr för SD pratar mest om besvikelsen pÄ att AD inte kommer med expansionspaket sÄ ofta som dom borde. MEN om man bara jÀmför ljudkvalite' mellan de bÀgge programmen, spöar dÄ SD AD?

Jag tyckte att EZ drummer lĂ€t sĂ„ tunnt och plastigt, typ som att det var lĂ„g upplösning. Men det kanske inte gĂ€ller nya Superior? Jag Ă€r mest intresserad av bra akusitiska ljud, typ vintage seten (jag e över 30 sĂ„ jag vill bara ha gubbljud hehehe...) 🙂 NĂ„vĂ€l, ska lyssna pĂ„ lite fler demos nĂ€r dom börjar trilla in. Kanske blir SD till sist Ă€ndĂ„!

PS: Vilket grymmt forum det hĂ€r Ă€r! 🙂 StĂ€ll en frĂ„ga fĂ„ en miljard svar!

Gubbljud ĂĄ la 70 tal? ohboy you gonna löööv the envelopefunktion â˜ș detta var en sak som jag tyckte var rolig att fiffla med dĂ„ jag haft ett gammalt PEARL export med deadringers som jag hade ett sĂ„ fett o djupt sound i... en barnlek att modellera fram i SP 2 med nĂ€stan enbart envelopefunktionen

Jag tycker du ska ta dig en svÀng o lyssna med egna öron för EZdrummer kÀnns som en annan planet i direkt jÀmförelse..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad nÄnstans köper man "superior drummer 2.0" dÀr man fÄr bÀsta pris och service , ja dÀr allt fungerar som det ska och pÄ enklaste sÀtt utan att man blir besviken och mÄste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad nÄnstans köper man "superior drummer 2.0" dÀr man fÄr bÀsta pris och service , ja dÀr allt fungerar som det ska och pÄ enklaste sÀtt utan att man blir besviken och mÄste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

I din nÀrmaste musikaffÀr. (tex. 4Sound, MusikBörsen)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vad nÄnstans köper man "superior drummer 2.0" dÀr man fÄr bÀsta pris och service , ja dÀr allt fungerar som det ska och pÄ enklaste sÀtt utan att man blir besviken och mÄste skicka tillbaka prylen ? Hoppas den fungerar till min windows xp home pc dator och inte bara till mac dator osv ???

Om du skulle bli besviken pĂ„ den, ja dĂ„ mĂ„ste det vara nĂ„t fel pĂ„ dig i sĂ„na fall 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha... fan svaren i den hĂ€r trĂ„den Ă€r ingen bra lĂ€sning för mig 😛 ... Jag slog "Ă€ntligen" till pĂ„ en "rejĂ€l jĂ€vla" trumplugg i somras och det blev AD. Japp jag diggar den. Men hade jag vĂ€ntat tvĂ„ veckor sĂ„ hade S2 legat pĂ„ hyllan... Å inte fan har jag rĂ„d att skaffa den nu, nĂ€r jag redan investerat.

Hur som helst finns det en god sida: Även om nu S2 Ă€r "bĂ€st" (jag har inte provat, men jag ser ju trĂ„dsvaren...), sĂ„ Ă€r AD skitbra. Bra varierade presets att utgĂ„ ifrĂ„n och en fantastiskt (JA!) anvĂ€ndarinterface.

Jag ska sÀga att jag Àr lite tagen över det lÄga priset pÄ S2. Förutom alla lovord sÄ Àr det ju för fan billigt:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja vet att jag inte fÄr svar hÀr ibland för jag stÀller för dumma frÄgor,men alltsÄ gÀllande denna superior drummer 2.0 alltsÄ mÄste man ha ett trumset för att anvÀnda denna produkt för i alla exempel videos sÄ spelar nÄn riktiga trummor och jag kan inte det men vill kunna göra mina trummor ÀndÄ i datorn eller via midi keyboard alltsÄ gÄr det ? + kan man spara trummor man skapat i mp3 osv format ?

Eller Àr det bara vst 2.0 plugin funktion som gÀller pÄ det musik program man anvÀnder tex dÄ sonar eller cubase osv ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja vet att jag inte fÄr svar hÀr ibland för jag stÀller för dumma frÄgor,men alltsÄ gÀllande denna superior drummer 2.0 alltsÄ mÄste man ha ett trumset för att anvÀnda denna produkt för i alla exempel videos sÄ spelar nÄn riktiga trummor och jag kan inte det men vill kunna göra mina trummor ÀndÄ i datorn eller via midi keyboard alltsÄ gÄr det ? + kan man spara trummor man skapat i mp3 osv format ?

Eller Àr det bara vst 2.0 plugin funktion som gÀller pÄ det musik program man anvÀnder tex dÄ sonar eller cubase osv ?

Det Àr som vilket VST-instrument eller mjukvarusynt som helst och krÀver nÄn typ av vÀrdprogram som Cubase, Sonar Logic osv.. Det styrs med andra ord av midi-signaler som du kan programmera med musen, ett midi-keyboard, digitaltrummor osv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok tack sĂ„ mycket för det enkla svaret 😏

Jag har en usb sladd som gÄr frÄn min keyboard in i datorns usb ingÄng + Àven en midi out pÄ keyboarden. Jag anvÀnder den för att spela synt ljud som finns i min sequel 2 , men sequel 2 har ju ingen vst funktion sÄ man fÄr vÀl anvÀnda tex "Reaper.fm musik programet dÄ om man ska anvÀnda superior drummer 2.0 verkar det som eller om man dÄ sparar det man gjort i superior 2.0 som en fil som man sen drag and dropar direkt in pÄ ett spÄr i sequel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ok tack sĂ„ mycket för det enkla svaret 😛

Jag har en usb sladd som gÄr frÄn min keyboard in i datorns usb ingÄng + Àven en midi out pÄ keyboarden. Jag anvÀnder den för att spela synt ljud som finns i min sequel 2 , men sequel 2 har ju ingen vst funktion sÄ man fÄr vÀl anvÀnda tex "Reaper.fm musik programet dÄ om man ska anvÀnda superior drummer 2.0 verkar det som eller om man dÄ sparar det man gjort i superior 2.0 som en fil som man sen drag and dropar direkt in pÄ ett spÄr i sequel

Och om du Ă€r som mig som inte Ă€r trummis, ganska kass pĂ„ skapa bra sĂ„ finns det bra fĂ€rdiga midifiler bla hĂ€r www.groovemonkee.com â˜ș AnvĂ€nder de sjĂ€lv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 6 mĂ„nader senare...

Jag blÄser liv i denna trÄd igen för nu Àr det aktuellt för mig, alltsÄ AD vs SD2.

En grej med SD som skrÀmmer mig Àr om datorns prestandard rÀcker.

Toontrack rekommenderar multicore CPU och jag har en snart 4 Ă„r gammal pentium 3,0 med 2,5 ram, kommer det att funka?

Tydligen kan man pĂ„ SD vĂ€lja 4 olika installationer frĂ„n 5-25 gig. Är detta endast storlek pĂ„ ljudbank eller blir det Ă€ven tyngre för datorn att köra pluggen om jag vĂ€ljer största alternativet?

Kan tillÀgga i samband med dessa datorrelaterade frÄgor att jag kör inga övriga tunga VSTi, endast massa pluggar vid mix.

AD:s anvÀndarvÀnlighet Àr ju omtalad men hur knöligt Àr det att editera ljud pÄ SD?

Det finns en trÄd pÄ forumet dÀr man kan dela med sig av bra user preset till SD men dÀr finns INGA inlÀgg....... Beror det pÄ att folk inte har lyckats, att man inte vill dela med sig eller för att man behöver inte Àgna sig Ät att editera, det lÄter helt enkelt kanon frÄn början ! ?

Nu har ju SD funnits lĂ€nge sĂ„ det bör ju finnas folk som har stor erfarenhet av pluggen. Har ni tid och lust att delge mig lite erfarenheter och kanske tom svara pĂ„ frĂ„gorna sĂ„ skulle jag bli glad. 😆

/Hastalavista

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag blÄser liv i denna trÄd igen för nu Àr det aktuellt för mig, alltsÄ AD vs SD2.

En grej med SD som skrÀmmer mig Àr om datorns prestandard rÀcker.

Toontrack rekommenderar multicore CPU och jag har en snart 4 Ă„r gammal pentium 3,0 med 2,5 ram, kommer det att funka?

Japp.

Tydligen kan man pĂ„ SD vĂ€lja 4 olika installationer frĂ„n 5-25 gig. Är detta endast storlek pĂ„ ljudbank eller blir det Ă€ven tyngre för datorn att köra pluggen om jag vĂ€ljer största alternativet?

Endast storlek pÄ "ljudbank".

Hur jobbigt det blir för datorns ramminne att bÀra omkring pÄ S2 i praktiken beror hur mÄnga pukor, cymbaler etc du inkluderar i ditt projekt.

AD:s anvÀndarvÀnlighet Àr ju omtalad men hur knöligt Àr det att editera ljud pÄ SD?

LÀttare vill jag pÄstÄ, den inbyggda mixern ser ut och fungerar som mixern i de flesta sequencerprogrammen idag.

Man insertar de medföljande pluginsen pÄ valfri trummikrofon. T.ex Eq och kompressor pÄ kick, Gate och transient pÄ virvel etc.

Det finns en trÄd pÄ forumet dÀr man kan dela med sig av bra user preset till SD men dÀr finns INGA inlÀgg....... Beror det pÄ att folk inte har lyckats, att man inte vill dela med sig eller för att man behöver inte Àgna sig Ät att editera, det lÄter helt enkelt kanon frÄn början ! ?

Det lÄter faktiskt bra frÄn början, oftast justerar jag bara lÀcket mellan mikrofonerna och eq'ar lite varstans beroende pÄ lÄten jag jobbar med.

De medföljande presetsen rÀcker förmodligen lÄng vÀg. Dock ska man ju komma ihÄg att inga presets i vÀrlden passar exakt in i din nÀsta lÄt.

Nu har ju SD funnits lĂ€nge sĂ„ det bör ju finnas folk som har stor erfarenhet av pluggen. Har ni tid och lust att delge mig lite erfarenheter och kanske tom svara pĂ„ frĂ„gorna sĂ„ skulle jag bli glad. 😛

TÀnk dig S2 som ett riktigt trumset inspelat via riktiga mikrofoner. Det Àr alltsÄ inte PUKA 1 du reglerar via mixern utan MIKROFONEN för puka 1.

I varje mikrofon som anvÀnds till att mika upp ett trumset (i en verklig inspelningssituation) kommer det lÀcka in andra trummor. LikasÄ i S2.

AnvÀnd dig av det, det Àr dÀr djupet och livet sitter.

AnvÀnd bara presets som sista möjliga utvÀg.

/Hastalavista

Tjabba! (som de sĂ€ger i Örebro).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...