Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Jag vet att det finns utspritt på forumet ett antal trådar med just tips på det jag eftersöker. Men jag håller på att planera upp en musikutbildning med inriktning på ensemble, livespel och lite grundläggande ljudteknik. Så det jag eftersöker nu är bok- och internettips, av olika svårighetsgrad, med innehåll på ovanstående. Alltså Musikteori, livespel, ljudteknik, gehörs och musiklära. ljudtekniksböcker med exempel och gärna med audiofiler, som man kan lägga in på elevernas hårddiskar, som dom får arbeta med. Men även sceniskt framförande, hur man kan "pusha" sitt eget band/skivsläpp och liknande D.I.Y böcker. Det skulle vara skönt att få det samlat på ett ställe.

Ser gärna att det finns någon form av interaktion på internetsidorna, men det behövs inte. Men till exempel som det är på Ricci Adam's Music Theory-sidan där man får klicka sig framåt (inte så jätteinteraktivt, men...) eller i stil med Vacum's sida där man tränar intervaller och gehör. Men alla sajt- och boktips är välkommna.

Tänkte sen uppdatera den här första tråden och försöka kategorisera in tipsen. Börjar med några få länkar själv.

Ljudteknik:

-Böcker

Basics Of Live Sound

-Sajter

Studio Forums länksamling om mastering och mixning

Musikteori:

-Böcker

Sten Ingelf - Praktisk Harmonilära

Musicians Guide To Reading And Writing Music

-Sajter

Ricci Adam's Music Theory

Berklee Shares

Skapande/Kreativitet

Songwriting For Dummies

Management och dyl:

-Böcker

Musik som levebröd

Redigerat av Bone
Annons
Postat

Ingen? Inte en enda idé? Eller tycker ni det finns tillräckligt med sådana här trådar?

Postat

Precis så. Tack! Blir nog bra att använda i 2:an eller 3:an. Perfekt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.