Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det börjar snart bli dags att skaffa en modern dator till hemmet. Det kommer sannolikt bli en lång debatt om laptop, stationär, wow och annat.

För min del funderar jag på ljudkort. Bortsett från att firewire-kort är lite dyrare än PCI, är det något mer som skiljer dem åt? Brukar för den delen inte PC-burkar ha en långsammare firewire än Mac? Tyvärr blir det Windows för oss eftersom vissa nödvändiga program finns inte för Mac.

Jag hittade en gammal tråd från 2004, https://www.studio.se/index.php?showtopic=3033, men kanske något ändrats sedan dess?

Annons
Postat

Sedan 2004 har det hänt otäckt mycket på datascenen så jag tror inte skillnaden mellan PCI och Firewire är lika stor idag, om ens någon. Förr var det skillnad då Firewire belastade processor mer men jag hade tveklöst kört Firewire idag då datorerna är så pass kraftfulla. PCI korten kräver inte lika mycket strömförsörjning som en del FW kort kan göra. Några mer skillnader kan jag inte komma på, ljudmässigt och funktions mässigt är det ingen skillnad.

Mac har inte långsammare FW än PC, FW är FW.

Du vet om att du kan köra windows på en Mac idag? På så sätt når du det bästa från 2 världar =P

Gällande datorköpet.

Vill du har så mycket prestanda som möjligt för pengarna, skaffa en stationär.

Behöver du vara mobil med datorn, skaffa en laptop.

Postat

Tack för svaren.

Jag behöver nog inte spela in så många kanaler samtidigt, men å andra sidan vet man aldrig vad som händer om ett par år.

Slutsatsen är att ifall det blir bärbar dator så kör jag firewire, och ifall det blir stationär dator så väljer jag nog PCI-kort.

Postat
PCI är alltid snabbare än Firewire, så om man behöver kunna köra massor av kanaler, så är det PCI-kort som gäller.

I de flesta fall räcker dock Firewire.

Oavsett antal kanaler så är PCI (internt) alltid snabbare då man slipper en massa extra minnesbuffrar (som ger högre latency) och den extra CPU-lasten det innebär att skicka data över FW eller USB.

pme (oregistrerad)
Postat

finns också pci-express för den som behöver maxa.

Postat

Värt att tänka på är att ett Firewirekort kommer funka även om du i framtiden byter till en laptop.

De flesta av Apples datorer kommer utrustade med Firewire800, som är en hel del snabbare än Firewire400 och som prestandamässigt spöar USB2 med hästlängder.

Postat
Värt att tänka på är att ett Firewirekort kommer funka även om du i framtiden byter till en laptop.

Absolut värt att tänka på om man planerar att byta till bärbart senare.

De flesta av Apples datorer kommer utrustade med Firewire800, som är en hel del snabbare än Firewire400 och som prestandamässigt spöar USB2 med hästlängder.

Positivt är också att Firewire inte belastar CPU:n så mycket som USB gör. Redan Firewire 400 är snabbare i praktiska tester, än USB2 - trots att USB2 teoretiskt är snabbare...

Tyvärr finns det fortfarande inte många ljudkort som kör med 800 - och ett ljudkort som "bara" har 400, går inte snabbare än 400 på en 800-port. RME Fireface800 är ett (finns det förresten fler...?) - men Agere ställer till problem för det, så det går inte alltid att räkna med... 😄

Piotr (oregistrerad)
Postat

Firewire ger väldigt ofta problem med "clicks and pops". PCI kör generellt sett stabilare då man hoppar över ett extra steg med drivrutiner osv.

FW 400 eller 800 kan ju kvitta så länge man inte kör ett jätteprojekt. FW 400 klarar väl 16 kanaler 24/192 I/O eller nåt sånt.

/Peter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.