Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Det är så att jag testade någon demoversion för ett tag sen.

Det var några sk. virtuella synthpluggar från Arturia som jag tyckte lät skitbra, bl.a. mini-moog

och jag lyckades få fart på det så att jag fick fram olika ljud och så men det jag skulle behöva

lite hjälp med är hur det funkar för att man ska kunna spela in med dessa ljud.

Jag kör Cubase SX 3 och har ett midi-klaviatur (givetvis) men undrar hur man ska gå tillväga

för att kunna få ljuden inspelade för när jag testade att spela in så blev det inget "resultat".

Jag har tidigare bara använt mig av div. effektpluggar tidigare som eq, kompressor och reverb

men aldrig virtuella synthpluggar så skulle ni som kan detta förklara hur det går till att spela in

med hjälp av såna "plug-ins".

Det är kanske lättare än vad jag tror men jag måste ändå fråga er mer rutinerat folk om detta,

för om man inte frågar så får man ju som bekant heller inga svar.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jag ska väl tillägga att jag har kollat i manualen och inget av detta har kommit till någon förklaring där i alla fall.

När jag öppnar den separat - minimoog alltså, så kan jag ställa in så att min midikeyboard blir kopplad till pluggen

så när jag spelar på mitt midiklaviatur så spelas då minimoogens, vid det tillfällets valda ljud, upp.

Men inte när jag lägger den som ett vst instrument i Cubase. Då finns inte den funktionen över huvudtaget.

Att man kan välja vad man vill ha för insert alltså. I mitt fall så är det USB vilket det också finns ett alternativ till

då jag spelar på den om jag inte har Cubase öppet.

Men visst är det väl meningen att man ska kunna spela in med hjälp av dessa synthpluggar? Eller har jag missförstått?

thrinithan (oregistrerad)
Postat
Jag ska väl tillägga att jag har kollat i manualen och inget av detta har kommit till någon förklaring där i alla fall.

När jag öppnar den separat - minimoog alltså, så kan jag ställa in så att min midikeyboard blir kopplad till pluggen

så när jag spelar på mitt midiklaviatur så spelas då minimoogens, vid det tillfällets valda ljud, upp.

Men inte när jag lägger den som ett vst instrument i Cubase. Då finns inte den funktionen över huvudtaget.

Att man kan välja vad man vill ha för insert alltså. I mitt fall så är det USB vilket det också finns ett alternativ till

då jag spelar på den om jag inte har Cubase öppet.

Men visst är det väl meningen att man ska kunna spela in med hjälp av dessa synthpluggar? Eller har jag missförstått?

Ladda in minimoog som en VST plugin i Cubase (tryck F11)

Skapa ett midi spår

Välj din midi keyboard som input på midispåret

Välj minimoog som output på midispåret

Sen är det bara att trycka record och spela in

Postat

Tack thrinithan!

Det funkade alldeles utmärkt! Kul när saker verkligen fungerar som det ska och ditt svar ledde till ett glatt resultat!

Det här med latencyn har jag ordnat också vilket har varit ett stort problem tidigare med hjälp av Asio4all!

Men något som är lite oförståeligt är att ibland så slutar synthpluggarna att fungera dvs. usb-ljudenheten på input

försvinner så att det inte kommer någon signal från midiklaviaturet.

Jag har testat att starta om programmet och ibland fungerar det och ibland inte och då får jag starta om datorn och då har cubase hittat usb kabeln igen men ska det verkligen vara nödvändigt att starta om hela tiden?

Det kan inte vara något fel på usb-sladden eller klaviaturet för det köpte jag för 2 veckor sedan.

Minimoog är ju annars en ganska tung plugg, i alla fall på min dator, då den ibland kräver mycket CPU, men det jag inte kan förstå är varför cubase "tappar bort" usb-pluggen då och då.

Annars funkar det tipp-topp!

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack thrinithan!

Det funkade alldeles utmärkt! Kul när saker verkligen fungerar som det ska och ditt svar ledde till ett glatt resultat!

Det här med latencyn har jag ordnat också vilket har varit ett stort problem tidigare med hjälp av Asio4all!

Men något som är lite oförståeligt är att ibland så slutar synthpluggarna att fungera dvs. usb-ljudenheten på input

Jag har testat att starta om programmet och ibland fungerar det och ibland inte och då får jag starta om datorn och då har cubase hittat usb kabeln igen men ska det verkligen vara nödvändigt att starta om hela tiden?

Det kan inte vara något fel på usb-sladden eller klaviaturet för det köpte jag för 2 veckor sedan.

Minimoog är ju annars en ganska tung plugg, i alla fall på min dator, då den ibland kräver mycket CPU, men det jag inte kan förstå är varför cubase "tappar bort" usb-pluggen då och då.

Kan ju vara Asio4all som är problemet. Asiodrivrutiner kan vara ett problem. Själv använder jag ett audiophile 2496 och en toneport med dess egna drivrutiner och det händer att Asion hoppar ur ibland för båda. Mycket irriterande när det händer. :rolleyes: Antar att du använder det inbyggda ljudkortet med dess drivrutiner? Skulle rekommendera dig att skaffa ett ljudkort som är gjort för skapa musik med. Finns ju bra kort för under tusingen idag. Sen läs på om midi. Finns mycket bra att veta om man ska spela in med vst. Kan även rekommendera Ask Video Cubase som även där innehåller en del bra och nyttiga miditips som även var nya för mig. 🙂

Postat

Absolut! Det går inte an att köra på det där jäkla inbyggda ljudkortet jag har längre så ett nytt och bra ljudkort ska jag definitivt investera inom en snar framtid. Får kolla runt på info i ljudkortsavdelningen här på forumet, för såna här ljudstörningar är bara jobbigt och otroligt okreativt att dras med!

Postat

Jag har flera kompisar (inklusive mig själv) som kör olika typer av musikprogram på datorernas inbyggda ljudkort med Asio4all, funkar utmärkt för samtliga. Skulle tippa på att det är ett väldigt begränsat antal ljudtekniker (räkna in vilka ni vill här... :rolleyes:) som på en färdig produtkion skulle börja våga gissa på vilket ljudkort som använts...

Att Asio4all skulle "tappa kontakten" har jag faktiskt inte hört talas om, men det är ju inte otroligt. Har hänt med mitt EMU1212M-kort också. Men då brukar det räcka med att starta om en gång.

Men du ska såklart gå till affären och prova få klaviaturen eller kabeln bytt, och se om det hjälper. På moderna TV-apparater har man en felmariginal på 4-5%, och det finns produkter som har det betydligt värre (vissa versioner av Xbox360 lär ha haft avvikelser på minst 15-30%....).

drloop (oregistrerad)
Postat
Tack thrinithan!

Kan ju vara Asio4all som är problemet. Asiodrivrutiner kan vara ett problem. Själv använder jag ett audiophile 2496 och en toneport med dess egna drivrutiner och det händer att Asion hoppar ur ibland för båda. Mycket irriterande när det händer. :rolleyes: Antar att du använder det inbyggda ljudkortet med dess drivrutiner? Skulle rekommendera dig att skaffa ett ljudkort som är gjort för skapa musik med. Finns ju bra kort för under tusingen idag. Sen läs på om midi. Finns mycket bra att veta om man ska spela in med vst. Kan även rekommendera Ask Video Cubase som även där innehåller en del bra och nyttiga miditips som även var nya för mig. 🙂

Att USB anslutningen inte funkar klockrent beror troligen inte på Asio4All eller några andra ljudkortsdrivare.

Snarare problem med USB.

Jag har ett M-Audio klaviatur som har spökat på samma vis. Efter uppgradering av mjukvara blev det bra.

Om du har installerat några drivisar för klaviaturen så kolla om det finns uppdateringar till denna.

Postat

Ett liiiitet instick:

Jag har faktiskt - något förvånande - vid två tillfällen på kort tid fått tag på nya USB-kablar som inte funkat. Så kolla upp den, det är ju snabbt gjort!

Postat

tänkte bara nämna eftersom du verkar var nybörjare att det du spelar in från din klaviatur är midisignaler, sedan kan du välja vilken plugg som hellst att spela upp det så om mini moogen är tung för datorn så kan du ju använda nått lättare medan du spelar in och sedan byta till det ljud du vill ha. du behöver inte bestämma dig hur det ska låta förren du gör en audiomixdown av antingen hela låten eller av midispåret så du får ett ljudspår i stället med minimoogen.

Postat
Skulle tippa på att det är ett väldigt begränsat antal ljudtekniker (räkna in vilka ni vill här... ) som på en färdig produtkion skulle börja våga gissa på vilket ljudkort som använts...

Det skulle vara en underhållande tråd , " Ljudtekniker " som påstår sig höra vilket ljudkort som använts... 😕

- Asså det här är ju tydligt att det e ett Soundblaster kort

- E ru knäpp eller det e ju ett M-Audio

osv , Osv ...

drloop (oregistrerad)
Postat
Skulle tippa på att det är ett väldigt begränsat antal ljudtekniker (räkna in vilka ni vill här... ) som på en färdig produtkion skulle börja våga gissa på vilket ljudkort som använts...

Det skulle vara en underhållande tråd , " Ljudtekniker " som påstår sig höra vilket ljudkort som använts... 😕

osv , Osv ...

Den gamla tråden "Gissa Synten" kanske skulle fräschas upp lite...

Gissa mitt ljudkort.

Gissa mitt midiklaviatur

Gissa mina strängar

Gissa min gitarstämmare...

😄

Postat

osv , Osv ...

Gissa mitt ljudkort.

Gissa mitt midiklaviatur

Gissa mina strängar

😆

Gissa DAW-programmet... 😄

Gissa summeringen...

drloop (oregistrerad)
Postat

osv , Osv ...

Gissa mitt ljudkort.

Gissa mitt midiklaviatur

Gissa mina strängar

😆

Gissa DAW-programmet... 😄

Gissa summeringen...

Gissa min midikabel...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.