Jump to content
Annons

Bra sångeffekter till Cubase 4


Preeben

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är en grabb på 18 år som länge ha hållt på med att göra musik osv...

Farsan är musiker så har tillgång till det mesta. Sitter förtillfället på en iMac och har cubase 4 och lite olika vst instruments, virutal guitarist och EZ drummer osv..

Allt rullar som på med det jag gör utom sången... Tidigare körde jag på garageband och jag är tom mer nöjd med sångljudet där än i cubase, är inte det lite märkligt???

Vet som inte vad som är problemet,.. Hur jag än vrider och vänder och trixar och skruvar i både vanliga reverb moduler och kompressorer så blire inge bra.. ljudet blir som metalliskt och trist...

Nu vet ju inte jag om det är så att cubase har svindåliga reverb och liknande plugins, men om det nu är så, så vad finns det för bra plugins för just sångeffekter?? eller vad kan jag göra med det jag har nu för att få det bättre??

Är tacksam för svar :🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är INTE Cubase 4´s fel..promise 🙂 Du har absolut tillräckligt bra pluggar i programmet! När det gäller ditt sångljud så kan du väl beskriva din uppsättning och inställningar från mic till ljud.. Lägg gärna upp ett ljudexempel också, så kan du nog få lite råd här. (Du kan använda ex. speedyshare.com för det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är INTE Cubase 4´s fel..promise 🙂 Du har absolut tillräckligt bra pluggar i programmet! När det gäller ditt sångljud så kan du väl beskriva din uppsättning och inställningar från mic till ljud.. Lägg gärna upp ett ljudexempel också, så kan du nog få lite råd här. (Du kan använda ex. speedyshare.com för det)

Reverbet i cubase suger duktigt, visserligen är roomverb bättre än reverb a/b men någon höjdare är det inte. Den vanliga standardkompressorn är inte rolig den heller, även om den gör vad den skall låter den väldigt trist. Vintage compressor är dock lite roligare om man vill ha lite "bett". Faktum är att de flesta av de medföljande pluggarna är rätt kassa faktiskt. Har du en bra inspelning och en bra låt tror jag dock knappast att pluggarna kommer att vara en begränsning, och det går att få rätt bra resultat om man vet vad man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är INTE Cubase 4´s fel..promise 🙂 Du har absolut tillräckligt bra pluggar i programmet! När det gäller ditt sångljud så kan du väl beskriva din uppsättning och inställningar från mic till ljud.. Lägg gärna upp ett ljudexempel också, så kan du nog få lite råd här. (Du kan använda ex. speedyshare.com för det)

Har inte så bra koll på hur allt är kopplat, måste kika med farsan osv,. men det som är så konstigt är att detr blir så mkt bättre i garageband med samma grejer?

Men vad är att rekomendera till sången om man kör med det som finns i programmet? Tycker att roomworks suger, men finns ju som inga andra rena reverb??

what shall i do...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är INTE Cubase 4´s fel..promise 🙂 Du har absolut tillräckligt bra pluggar i programmet! När det gäller ditt sångljud så kan du väl beskriva din uppsättning och inställningar från mic till ljud.. Lägg gärna upp ett ljudexempel också, så kan du nog få lite råd här. (Du kan använda ex. speedyshare.com för det)

Har inte så bra koll på hur allt är kopplat, måste kika med farsan osv,. men det som är så konstigt är att detr blir så mkt bättre i garageband med samma grejer?

Men vad är att rekomendera till sången om man kör med det som finns i programmet? Tycker att roomworks suger, men finns ju som inga andra rena reverb??

what shall i do...

Garageband enkelt tänkt för nybörjaren.

Cubase ett proffs program utan så mycket hjälp från programmet som sådant.

Kan man inte så mycket i början är jag inte förvånad över at du får bättre resultat med Garageband.

Reverben i Cubase är inte världsklass, men att säga att dem är helt kass då är man ute och cyklar. Testa olika inställningar, det finns tex plåtar i roomworks som kan låta bra till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det är INTE Cubase 4´s fel..promise 😄 Du har absolut tillräckligt bra pluggar i programmet! När det gäller ditt sångljud så kan du väl beskriva din uppsättning och inställningar från mic till ljud.. Lägg gärna upp ett ljudexempel också, så kan du nog få lite råd här. (Du kan använda ex. speedyshare.com för det)

Har inte så bra koll på hur allt är kopplat, måste kika med farsan osv,. men det som är så konstigt är att detr blir så mkt bättre i garageband med samma grejer?

Effekterna i Garageband är knappast samma effekter som du hittar i Cubase. Och därför låter de också annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra påpekat tror jag mer hur de gjort reverb-effekten i Garageband eftersom den "låter bättre".. kan ju vara fler faktorer än bara ett rent reverb som gör att du tycker det låter bättre.. pratar vi inte 2 - 3 sekunderslängd på utklingningen funkar Roomworks bra för att skapa lite rumskänsla, ska man däremot spela in i en stor katedral blir ju pannkakan lite annorlunda, då skulle jag inte använda Roomworks.. det känns lite..hmmm.. oköttigt.

Hemskt synd att de inte säljer WizooVerb 2M längre för den låter verkligen bra och är rolig att jobba med..

Har för mig att gratisreverbet Ambience lät rätt bra, förutom att den suger "rätt mycket" CPU Gratis är gott - finns i MAC-Flavour oxå

Kolla även Rayspace från QuikQuak: Rayspace - Shareware för MAC OS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...