Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Måste nu häva ur mig lite galla över dagens sammhälle. Folk är ju rena idioter då det kommer till detta!

Jag rotade i ett grovsoprum och hittade en stereo. Det var en rätt high-tech ny pryl av märket JVC med cd-växlare, dubbla kassetbandspelare och radio. Strömsladden var dock avklippt, men jag tog hem pjäsen i alla fall för att slakta den på elektroniska komponenter. När jag kom hem med den satte jag dit en ny strömsladd och kopplade in stereon. Den fungerade nästan helt felfritt förutom att volymratten var lite mysko.

Detta tycker jag är så otroligt jäkla urkorkat idiotiskt så att det inte är sant. Varför kasta bort en nästan helt fungerande stereo? Okej det kan jag fatta, om man inte vet nån som vill ha den, eller att man inte vill sälja den, men att klippa av strömsladden så att folk inte ska kunna ta den ur soprummet och sedan använda den? Jag fattar det inte. Hur tänker man då? Om den kommer till glädje för nån är det väl bra? Eller tänker man "Jag har köpt den, så att ingen ska kunna utnyttja det jag har köpt gratis, även om jag ska kasta bort det och aldrig ens ägna det en tanke igen!"? Det är ju helt... Helt.. JAg kan inte finna ordval för det. Helt fel helt enkelt.

Jag hoppas inte några här inne känner igen sig i detta beteende, men om nån gör det, så fy skäms på er! Världens miljö går nog dåligt som det är utan att rika I-landsmänniskor ska tänka så otroligt barnsligt själviskt.

Hoppas inte mitt inlägg lät för elakt eller gör nån upprörd, jag ville bara säga min åsikt om detta beteende och vem vet, kanske folk som gör så här har bättre anledningar till bettendet som inte jag tänkt på? Upplys mig gärna isåfall. =)

Annons
Postat

kan det inte vara så att någon "råkat" klippa av kabeln och då tyckt att stereon var trasig? Typ något barn eller så. Eller kanske att en katt gnagt hål på kabeln så den var livsfarlig, och ägaren klippte av den i förebyggande syfte så att inte den som plockade hem den från soprumet skulle avlida?

Inte alla som förstår att en kabel, som till synes sitter fast i stereon, kan bytas ut.

Postat

när jag kasserar en apparat som är trasig så klipper jag sladden

men är den hel, men "gammal" så skrivar jag en lapp:

"funkar men är gammal och trött" 🙂

återvinning är bra, dom här bokstäverna t.ex. är till 100% återvunna 😄

Postat

Tycker oxå det är åt pepparn. Och vill flagga för den positiva MOTSTÅNDSRÖRELSEN Blocket 😄 .

Fan vad det är bra. Någon blir av med nåt gammalt som annars skulle slängas eller damma på vinden, nån annan får en fungerande grej/möbel för en femtilapp. Toppen.

Släng inte för fan, ge bort:)

StevenJohnson (oregistrerad)
Postat

Navelsträngen klipps vid födsel. Ja, det är vad dom flesta tror. Men i udda länder, såsom England och Ystad, låter man navelsträngen vara kvar.

Detta för att hedra folk som gått vilse på "de gröna öarna" utanför Västervik.

Postat

På soptippen ska man iofs, iallafall här i skövde, klippa av sladdarna på elektroniska prylar innan man kasserar dem.. Kanske var personen i fråga på väg att åka med pjäsen till tippen?

Hur som helst är det korkat att slänga något i ett grovsoprum..

Det bästa är ju förövrigt att skänka gamla prylar, som man inte orkar sälja, till second hand-butiker som låter sina pengar gå till välgörande ändamål.. Win-win-win-situation.

/Daniel

Postat
Navelsträngen klipps vid födsel. Ja, det är vad dom flesta tror. Men i udda länder, såsom England och Ystad, låter man navelsträngen vara kvar.

Detta för att hedra folk som gått vilse på "de gröna öarna" utanför Västervik.

Jo exakt!

Men har för mig att de även polerar stjärten i Ystad!? Rätta mig gärna om jag har fel??

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.