Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag och mina bandmedlemmar är helt sålda på Kinks, Hollies, Beatles och annan 60-talspop. Vi försöker spela likvärdig musik själva, men har vid tidigare inspelningar misslyckats med att få det där "naturliga" skitiga soundet. Alla instrument har vid dessa inspelningar spelats in en efter en.

Är det någon som har något tips om vi ska bära oss åt? Kan det vara en bra idé att spela in alla instrument samtidigt i samma rum? Finns det kanske någon förstärkare eller pedaleffekt att rekommendera för att få kinks gitarrljud?

Är det någon som råkar veta mycket om Phil Spectors patenterade "Wall of soundteknik" så får den gärna berätta lite om det också.

Tack på förhand!

Hoppas

Annons
Postat (redigerat)
Alla instrument har vid dessa inspelningar spelats in en efter en.

Däri kan ju ett möjligt fel ligga. Mycket av 60´tals musikrn är ju just inspelat " Live " alla på en gång , ibland även med bara 2 - 4 mickar.

Vi försöker spela likvärdig musik själva, men har vid tidigare inspelningar misslyckats med att få det där "naturliga" skitiga soundet.

Analogt är nog nyckel där , Analoga Band , Analogt mixerbord , Brus , Knaster , jordbrumm , Lite bas , Mycket mellanregister , lite diskant , Galet Panorerat tex trummor höger å bas vänster.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Jag och mina bandmedlemmar är helt sålda på Kinks, Hollies, Beatles och annan 60-talspop. Vi försöker spela likvärdig musik själva, men har vid tidigare inspelningar misslyckats med att få det där "naturliga" skitiga soundet. Alla instrument har vid dessa inspelningar spelats in en efter en.

Är det någon som har något tips om vi ska bära oss åt? Kan det vara en bra idé att spela in alla instrument samtidigt i samma rum? Finns det kanske någon förstärkare eller pedaleffekt att rekommendera för att få kinks gitarrljud?

Får ni till ljudet ni vill ha i replokalen, dvs med den utrustning i form av instrument, förstärkare osv? Vad använder ni för prylar?

Vill man få samma sound så är en bra början att ha ex Fender Twin eller Vox förstärkare av äldre modell. Har man inte det får man börja trolla med annat och det blir krångligare. Själv tycker jag att man kan ratta till rätt hyggligt skitigt ljud med Vox Valvetronix-serien (men det är kanske bara jag som tycker det).

Kinks ryktas det om att de skar/stack hål i högtalarna på Vox AC30 för att få deras sound. Lite dyrt att efterlikna exakt. Men jag sålde precis en 60-tals Vox Tone Bender pedal och den kunde få det där ljudet utan problem.

http://guitargeek.com/rigview/439/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.