Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja är helt ny i cubase men jag undrar en grej det är så att jag inte vill använda dom interna compressorer och eq som finns i cubase utan jag har waves egna som jag vill använda men fattar fan inte hur jag får till en eq till tex midi spår 1 där jag har en vanguard för jag vill köra en low cut eq på den kanalen ?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Den enda kompressorn du kan använda är midikompressorn på midispåren. Om man nu tycker man har användning för den.

Postat
Den enda kompressorn du kan använda är midikompressorn på midispåren. Om man nu tycker man har användning för den.

...men midikompressorn har inte samma funktion som en riktig kompressor, eftersom den bara ändrar styrkan på anslaget - så det är väldigt sällan (om ens någonsin) man har någon användning för den...

DieHard (oregistrerad)
Postat

...men midikompressorn har inte samma funktion som en riktig kompressor, eftersom den bara ändrar styrkan på anslaget - så det är väldigt sällan (om ens någonsin) man har någon användning för den...

Nej precis. Glömde skriva det 😄

Postat
cubase utan jag har waves egna som jag vill använda men fattar fan inte hur jag får till en eq till tex midi spår 1 där jag har en vanguard för jag vill köra en low cut eq på den kanalen ?

I och med att det är vanguard på spåret bör det gå att lägga effekter på , då det är en VSTi.

Hur man gör det finns att läsa här på forumet och i manualen till cubase.

Postat

jo men jag har kört logic innan och där slänger man tex på en low cut på audioinstrument 1 där man tex kan ha en vanguard förstår ni inte vad jag menar ?

jag vill använda waves 5.5 som jag har för eq och compressor på mina vst instrument ? men vet inte hur man slänger på en eq på något spår överhuvudtaget ?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bara liten nyfiken fråga: Vilken Waves-bundle gäller det?

Det är väl Diamondbundeln. Den brukar finnas att ladda ned som torrent 😉

• 2 månader senare...
Postat

Tråkig attityd! Hade jag kunnat hjälpa hade jag gjort det! Skulle dock tro att när du spelar ditt VSTi, så kommer ljudet ut på en audiokanal. Gå in i mixern och scrolla långt till höger, så kommer den upp där. Lägg in din EQ/Compressor på den kanalen så ska du se att det fungerar.

Picazzo har dock rätt, prova att läsa manualen till att börja med. Har du sedan frågor kring detta så ställ en ny!

Postat (redigerat)
Tja är helt ny i cubase men jag undrar en grej det är så att jag inte vill använda dom interna compressorer och eq som finns i cubase utan jag har waves egna som jag vill använda men fattar fan inte hur jag får till en eq till tex midi spår 1 där jag har en vanguard för jag vill köra en low cut eq på den kanalen ?

Markera midispåret som vanguard ligger på, och titta i kolumnen längst till vänster. I mitten av den listen ska du se att det står Vanguard, i en ljusgrå ruta. Klicka på den rutan, så fälls ytterligare några rutor (kategorier) ut. Den översta av dom heter "Inserts". Klicka på Inserts, så fälls den undermenyn ut. Klicka i ett av de tomma svarta utrymmena där, under inserts, så ser du en lista över alla plug-ins som är installerade på ditt system. Välj den plug-in du vill lägga till där - eq, kompressor, waves eller inte.

Det ligger till så, att allt som är under titeln "Vanguard" är ljudet som kommer ut ur Vanguard (eller vilken mjukvarusynt du än använder). Allt som ligger ovanför titeln Vanguard, är MIDI informationen som skickas in i Vanguard. Försök, misslyckas några gånger osv, så förstår du snart hur du ska göra och hur det funkar 😄

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.