Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Marshall JTM30. Den har en finfin simulerad högtalarutgång, men ibland vill jag micka upp den när jag spelar in för jag vill utnyttja slutsteget för att få till naturligt överstyrt rörljud. 30 W är dock öronbedövande och jag har inte direkt råd att köpa någon ny förstärkare med minde effekt. Men så funderade jag på om man kanske kan halvera effekten genom att plocka bort ett slutstegsrör, men jag vågar inte prova utan att vara säker på att jag inte pajar förstärkaren om jag gör det. Så frågan är helt enkelt om det går att göra så och om det är något speciellt man måste tänka på.

Annons
Postat
Om jag inte minns fel så finns det powerbreakers från Marshall.

Ja, det kanske skulle funka. Var köper man dom och vad kostar dom?

Men om det funkar att plocka bort ett rör så är det ju gratis, och gratis föredrar jag! :rolleyes:

Postat

Vet faktiskt inte vart man får tag i dom, googla.

Annars finns kanske billigare pads man kan sätta mellan toppen och lådan.

Rör skulle nog inte jag plocka bort.

Postat
Om den går på EL34 rör kan du alltid slänga i ett par Yellow Jackets ihop med ett par EL84'or.

Och på så sätt halvera uteffekten.

Oj, det låter väldigt skoj! Men kostsamt. Men när jag har bättre ekonomi så ska jag definitivt prova.

Men jag börjar fundera på hur mycket mindre öronbedövande ljud man får ut genom att halvera 30 W. Det kanske egentligen inte är så stor idé att börja mecka alls.

Postat

I och med att rören förstärker var sin del av ljudvågen (den ena den positiva och den andra den negativa) så går det inta att plocka bort det ena röret. På en stärkare med fyra slutstegsrör går det oftast och ta bort ett par, det gäller bara att veta vilket som är par. Jag har byggt om många stärkare med fyra rör i slutsteget med en switch som lyfter katoden från jord, och vips så har du halva effekten. Tror att Mesa har en sån orginal. Hittar du ett schema kan du kolla där om du är nyfiken.

Kolin

Postat

15 watt låter också en hel del.

Jag har en hemmabyggd rörstärkare på 11 - 12 watt(ren signal) som jag har kopplad till en 1 x 12 låda med en greenback i.

Vrider man på endel gain så blir det snabbt olidligt ändå.

Dessutom så låter ju oftast elementen bättre när man pressar dem lite.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.