Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter och funderar på hur jag kan förbättra min lilla hemmastudio.

Det jag först vill är att få ett fetare gitarrljud och det skall nämnas att musiktypen jag spelar är Death/Blackmetal.

Antar att det till stor del handlar om placering av mickar framför gitarrlådan och rattandet på stärkaren.

Hjälp mig lite här!!

Utrustningen jag använder nu är:

Peavey TripleXXX förstärkare, TripleXXX 4x12 som jag mickar upp med 1st Shure SM57 och 1st Sennheisser E606.

Dessa har jag placerade lite vid sidan om(dock rakt) mittkonen på elementet och ca 2cm från högtalartyget.

När jag rattat bästa ljudet med denna placering av mickar låter det ändå tamt.

Det jag också funderar på är behovet av preamps och mixer. Mixern jag ha är en Yamaha MG16/4 och jag vet inte

hur hög kvaliteten på de preamps som sitter i är.

Nu kopplar jag de två mickarna in i var sin mick-ingång på mixerbordet och sen från mixerbordet in i ljudkortet

som är ett Audiotrak Maya (från år 2000 typ). Kostade ca 2400:- då.

Sen kör jag ljudet till monitorerna från ljudkort genom mixern.

Jag har varit lat och inte testat att koppla på nåt annat sätt så jag vet ju inte hur ljudkvaliteten ändras vid

ändringar.

Med tanke på att ljudkortet är så pass gammalt (1st mickingång tror jag), är det bättre att köpa ett nyare ljudkort med

fler mickingångar och skita i att köra genom mixern?? Om man tar ett M-Audio Delta 1010LT tex.

Behöver man en mixer överhuvudtaget? Jag är så dålig på vad man kan koppla direkt till ett ljudkort, medhörning osv.

Jag har tex alldrig lirat in med hörlurar utan alltid spelat med monitorerna som lyssning samtidigt.

Massa kanske amatörmässiga frågor men jag måste utveckla och lära mig detta om jag ska bli hyfsat nöjd med

mina inspelningar i framtiden.

Min dator i övrigt (om det hjälper till):

AMD Athlon64 3500+, 2GB RAM, GeForce 6800GS.

Kanske har jag glömt nåt, men ge mig lite tips och råd så vore det kanon!

Ha det nice!

Tobbe

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

1. Någon större på ljudförbättring blir det inte enom att byta ljudkort.

2. Du kan köpa preamps till ditt nuvarande ljudkort om du vill förbättre den delen jämfört med din Yamaha mixer.

Inte heller här någon stor skillnad på ljud.

3. Har du en bekvämlyssning idag så varför ändra på det. Att ha en enkel arbetsmiljö är a och o tycker jag.

Enda sättet att ta reda på om ljudkortet har en bättre preamp än Yamahan är nog att testa själv.

Min gissning, ingen stor skillnad ljudmässigt.

4. Mickar du med två mikrofoner så kan det mesiga ljudet bero på fasfel.

Prova att micka med en mick och lyssna i monitorerna hur det blir och ratta i dessa för bästa resultat.

Med andra ord tror jag att du kommer långt på den utrusting du har. Du måste bara lära dig att få bra ljud i grejerna.

Dubba gitarrer, kanske ta någon kanal och bara köra gitarrsignalen och reampa med någon gitarrplugg för att få ytterligare lite bra redskap i jakten på det ditt gitarrljud.

Postat

Ok, kanske är att leta på fel ställe genom att köpa nya prylar.

Har testat att slå av den ena micken och visst, det blir bättre ljud med båda jämfört med en, men jag fär väl

lära mig att ratta stärkaren helt enkelt.

Hur funkar det förresten att lägga kompressor på gitarrerna? När gör man det? Inte varför...utan när?

Jag kör Cubase SX3 och har ett kompressorprogram BlueTubes DynamicPack. Slänger man på det som en plugin i Cubase?

Postat

Jag brukar dubba gitarrerna 2 gånger (en till höger och en till vänster) och sen kör jag de till en Group channel i Cubase och där lägger jag på kompressor.. huruvida det är "rätt eller fel" får någon annan avgöra.

drloop (oregistrerad)
Postat

Skicka upp en fil så får vi höra.

Då kan du få bättre hjälp.

Postat

Jag ska försöka plocka fram nåt rakt riff för lyssning strax.

Ska testa att panorera och slänga ihop dom plus en kompressor på och se vad som händer. Testade en gång att

panorera 4spår. 2 vänster och 2 höger. Det lät inte bättre i monitorerna direkt, men det var utan kompressor o dyl.

Postat

Förresten. Om jag vill ha ett par vanliga högtalare som referens istället för monitorerna som inte känns tillförlitliga. Hur kopplar jag in dom i mixern? Det brukar ju vara vanliga högtalarsladdar till vanliga högtalare. Finns det nån annan högtalarsladd som man kan använda?

Bara en tanke om nån har nåt bra tips.

Mvh Tobbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.