Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag införskaffade mig en Zoom H4 för några veckor sedan, mest för att göra akustiska inspelningar. Till apparaten fick jag också Cubase Le4 med ett plugin som heter HalionOne. Nu har jag skaffat mig ett midiklaviatur, vid namn "M-key", en billig grej för 900 kr utan några mera avancerade funktioner. Jag kopplar klaviaturen genom USB, problemet är bara att Cubase inte hittar den. När jag satte i klaviaturen så hade jag skivan med drivrutinerna i och då stod det efter installationen "Ny maskinvara har installerats och är redo att använda", ska det inte bara fungera direkt? Jag är verkligen inte alls bra på datorer och grejor men jag har försökt med allt möjligt för att få Cubase att hitta klaviaturen, någon som tror sig veta vad jag har missat?

Tack på förhand!

Christian

Annons
Postat

Har du kikat i Device Setup att klaviaturen inte finns där?

Har du valt M-key som midiingång på midispåret?

Postat

Klaviaturen finns inte i device setup och den går inte att välja som ingång på midispåret heller. För att försäkra er att jag inte är komplett idiot så kan jag tilläga att jag väljer "add track" och sedan "instrument", efter att ha gjort det väljer jag HalionOne som plugin och bland midiingångarna finns bara "All midi inputs", "VSL in 1" eller "not connected".

Postat (redigerat)

Klaviaturen finns inte i device setup och den går inte att välja som ingång på midispåret heller. För att försäkra er att jag inte är komplett idiot så kan jag tilläga att jag väljer "add track" och sedan "instrument", efter att ha gjort det väljer jag HalionOne som plugin och bland midiingångarna finns bara "All midi inputs", "VSL in 1" eller "not connected".

Vad är 'VSL in 1' för något? Kan det vara så att det är så drivrutinen heter? Du bör kunna se vilka in och utgångar som är registrerade av Cubase i Device Setup som Linus menar. Vad händer om du skapar ett Midi-spår i Cubase, sätter VSL in 1 som MIDI-Inputdevice och trycker på någon tangent? får du utslag på kanalen ( inte på kroppen) bör det vara den drivrutinen du ska använda...

Redigerat av Lundin
Postat

Vad är 'VSL in 1' för något? Kan det vara så att det är så drivrutinen heter? Du bör kunna se vilka in och utgångar som är registrerade av Cubase i Device Setup som Linus menar. Vad händer om du skapar ett Midi-spår i Cubase, sätter VSL in 1 som MIDI-Inputdevice och trycker på någon tangent? får du utslag på kanalen ( inte på kroppen) bör det vara den drivrutinen du ska använda...

Ingen aning vad VSL in 1 är för något faktiskt. Dock så har jag installerat om windows på min dator nu, och vips så hittar Cubase klaviaturen. Jag antar att det är såhär det funkar med pc, men tack till er som försökt hjälpa!

Postat

Utan att låta idiotförklarande: Har klaviaturet en ON/OFF-knapp eller är det bara att köra i? Om det har det så måste du sätta igång det så att det hittas av Windows innan du startar Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.