Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Hämtade ut en MacBook Pro, MAudio Keyrig 49 o ett Line 6 Ux2.

Jag kommer hem, får igång datorn hur lätt somhelst, pluggar in Keyriggen, den fungerar utmärkt. Men Ux2 vill inte ge med sig. Datorn ser den, garage band ser den, Gearbox ser den, men Line 6 monke ser den inte och trots att jag provat allt som jag (och datorn) kan komma på och det faktum att programmen säger att det är korrekt inkopplat så vill det in.

"Mätarna" på Toneporten lyser men svarar inte och inte heller några mätare i programmen (Gearbox, Garageband) visar några tecken på kontakt. Jag har avinstallerat, ominstallerat, uppdaterat och kämpat. Men inget händer. Jag har kopplat ur det och installerat på farsans PC och där fungerar allt perfekt på en gång. Men på Macen vill det sig inte. Visserligen är jag ny som Mac användare men så himla knäpp och oteknisk är jag inte. Någon som har något förslag?

//Sean

Annons
Postat

Är ju bra längesen jag körde Mac men på PC ska man köra installationsprogrammet först och sedan koppla in USB-kabeln. Annars kan man få rejäla problem på PC med! Jag vet! 😛 Har du följt instruktionerna rätt från början? 🙁

En sak som Toneportarna inte klarar är USB-hubbar. Om du inte har någon sådan och det har löst sig med direkt koppling så skulle jag börja med att koppla ur Toneporten, avinstallera drivers och gearbox, starta om och söka och ta bort varje spår av Line6, starta om igen, kolla igen att inget finns kvar. Installera senaste gearbox och när den ber dig sätta i USB-kabeln - SÄTT DEN INTE I SAMMA UTTAG!!! Helst inte ens i samma par som den tidigare anslutningen hörde till!

Lycka till!

/Jocke

Postat
Är ju bra längesen jag körde Mac men på PC ska man köra installationsprogrammet först och sedan koppla in USB-kabeln. Annars kan man få rejäla problem på PC med! Jag vet! 🙂 Har du följt instruktionerna rätt från början? 😉

En sak som Toneportarna inte klarar är USB-hubbar. Om du inte har någon sådan och det har löst sig med direkt koppling så skulle jag börja med att koppla ur Toneporten, avinstallera drivers och gearbox, starta om och söka och ta bort varje spår av Line6, starta om igen, kolla igen att inget finns kvar. Installera senaste gearbox och när den ber dig sätta i USB-kabeln - SÄTT DEN INTE I SAMMA UTTAG!!! Helst inte ens i samma par som den tidigare anslutningen hörde till!

Lycka till!

/Jocke

Tja Jocke, Tack för snabbt svar och för att du överhuvudtaget tog dig tid att svara. 🙂

Jag har redan gjort allt du rekommenderar ett flertal gånger. Jag kör ingen hubb och USB uttagen funkar fin fint (har testat min keyrig i båda). Kommer du på fler idéer får du gärna spotta ut dem. Gäller självklart andra som läser tråden.

Postat
Sorry. Det är nog slut på förslag nu, har ingen erfarenhet av Mac från "modern tid"!

Sök lite på Line6 forum!

Lycka till!

/Jocke

Jo det har jag ju redan gjort. Finns en tråd där flera haft liknande problem. Däremot har ingen svarat på den än. Jaja. Får snacka med musikbörsen på måndag. De sa att de kunde ringa nån produktexpert om det inte löst sig över helgen.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Löste det sig? 😛 isåfall, vad var problemet?

Ja du är verkligen lost 🥰 Han sa ju att inte att problemet är löst(än så länge i alla fall).

Postat
Löste det sig? ☺️ isåfall, vad var problemet?

Ja du är verkligen lost 😏 Han sa ju att inte att problemet är löst(än så länge i alla fall).

Det sista inlägget han skrev var för en månad sen, tänkte om han hade glömt av tråden.

  • 2 veckor senare...
Postat

Nu har det gått mer än två veckor sen jag skrev ett detaljerat mail som jag skickade till min kontakt på musikbörsen och som han i sin tur vidarebefodrade till "produktexperten" på Luthman. Sen dess har inget hänt förns idag. Jag får ett mail från Musikbörsen där det står att de(Luthman/Line 6) " jobbar på det. Jag scrollar ner för att läsa tidigare brev och ser att luthmans experts svar. Det står ungefär "Jag vill bara meddela att jag väntar något svar från Line 6. Jag har själv provat några parametrar utan resultat."

Hur det än blir tillslut (lyckas de inte fixa det får det ge köpa tillbaks ljudkortet och ge mig ett annat) så ger jag Line 6/Luthmans kundtjänst(er) max 2 av 10 möjliga poäng.

Och som jag sagt tidigare lägger jag givetvis upp lösningen här på forumet sedan om/när jag får en.

  • 2 veckor senare...
Postat

Jahaja. Tänkte rapportera hur det gått. Fick efter en låång väntan mail från supporten på Luthmann där det stod att de v'ntade svar från Line 6. Några dagar senare får jag mail från dem igen med info om vilka filer jag ska skicka och till vilken line6-snubbe. Jag gör detta. Får sedan till svar att felet kan ligga i att gearboxversionen jag fick med toneporten är 1.3 när nuvarande är 3.60. Så jag får en länk till en patch på line 6 hemsida och patchar. Följer sedan alla instuktioner jag fått av Produktexperten på line 6 europa (belgien/holland). I 5 ljuva sekunder fungerar sedan toneporten som den ska innnan allt kraschar igen. Fortfarande ser datorn den, gearbox ser den. Men Line 6 Monkey programmet ser den inte och jag kan inte välja ngt toneport-kort överhuvudtaget ur listan för hårdvara ja ska installera.

Jag gör sedan om processen två ggr till (efter att ha avinstallerat allt osv) men ingeet händer. Jag skriver tillbaks till experten i belgien och säger halvt irrterat, halvt skämtsamt att "mitt i all frustration vill känns det som om just min toneport är trasig, men eftersom den funkar på farsans pc så är det nog inte problemet. Om du har några fler förslag så hör av dig annars lämnar jag tillbaks kortet på måndag". Jag får sedan ett svar som säger att ja ska skicka den på kontroll/reparation i belgien för att se om det är fel på enheten och jag isåfall får en ny. Jag drar slutsatsen att jag efter allt elände inte vill vänta 1-2 månader till o sedan få tillbaka ett kort som ändå inte fungerar så jag svarar inte på mailet. På måndag är tillbaks till musikbörsen och ett annat kort som gäller! Om ngn har förslag på ett bra så hör gärna av er!!

Slutsats: Slö skitkass service på både line 6 o luthman. Line 6 monkey=kass programvara. Hur kan det annars komma sig att datorn (systeminställningar/installera midi/ljud-enhet), garage band och gearbox ser det men själva "drivrutinsprogrammet" (Monkey alltså) som har som enda uppgift att installera kortet inte kan se det!

Jaja. Till er som fått det att funka säger jag grattis. Till er andra, köp inte ett toneport-kort till mac!

Postat

Tråkig historia, det här! Man är ju så sugen på att komma igång med nya grejer så blir man bara frustrerad av sånt här - stor besvikelse!

men... Är du riktigt säker på att det inte är tvärtom - att det är Macen det är fel på?

/Jocke

Postat
Tråkig historia, det här! Man är ju så sugen på att komma igång med nya grejer så blir man bara frustrerad av sånt här - stor besvikelse!

men... Är du riktigt säker på att det inte är tvärtom - att det är Macen det är fel på?

/Jocke

Jajamen. Min macbook pro är ungefär ju yngre än toneporten. VIlket iofs inte talar för att den är felfri men ändå. Senaste Os X osv. INGENTING annat och ja menar INGENTING annat har krånglat på den. Midi-klaviaturen (Keyrig 49) funkade direkt. Usb-hubben jag installerad igår, inga problem. Den nya musen. felfritt. Och det faktum att datorn ser toneportkortet medans Monkey inte gör det talar ju för att datorn inte har nån skruv lös.

Frustrerande? Javisst. Hade ju tänkt ägna halva semestern åt detta. (beställde allt i juli) men har inte kommit igång än. Så förhoppningsvis kan ja börja nästa vecka när jag har ett nytt fungerande ljudkort.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja inte kul när sånt här händer men har aldrig hört andra som haft nåt sånt problem som du så det kan vara din mac som är problemet. Du skrev att den funkade bra på pc och då är det knappast(?) gearboxen som är problemet.

Postat
Ja inte kul när sånt här händer men har aldrig hört andra som haft nåt sånt problem som du så det kan vara din mac som är problemet. Du skrev att den funkade bra på pc och då är det knappast(?) gearboxen som är problemet.

Nej ja tyckte ju inte heller att gearbox var problemet men Experten på Line 6 kunde inte komma på ngt annat. Och eftersom allt annat usb och ljudmässigt fungerar perfekt känns det ju konstigt att det skulle vara Macen som krånglar. Men jaja. Ska byta mot nytt kort imorn. Hoppas d funkar bättre då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.