Bulldog Postat 1 augusti 2008 Dela Postat 1 augusti 2008 (redigerat) Skulle behöva hjälp med elektroniska trummor! Att få det att låta mer verkligt. Jag har en trummaskin men att låta denna maskin spela automatiskt blir väldigt sterilt i längden så jag undrar om ni har några tips på hur man kan fixa detta? Har hört något om velocity men det har jag inte riktigt förstått vad det är. Jag kör Cubase SX 3 och spelar in gitarrer och bas och sång och allt sånt där själv men dock inte med trummor, så där skulle jag behöva lite tips på hur man kan få ett trumkomp att låta lite mer verkligare och lite mer levande. Alla råd tas tacksamt emot! ☺️ Redigerat 1 augusti 2008 av Bulldog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 augusti 2008 Dela Postat 1 augusti 2008 Ja.. det finns två alternativ 1. Använd velocity på ett kreativt sätt 2. Skaffa Superior Drummer 2.0 Att lära sig hur en trummis lirar ger ett stort försprång när du programmerar och det går att få en vanlig, stel trummaskin att låta dynamiskt bara du slutar använda velocity 127 på alla noter.. det finns massor med matnyttigt om du söker på orden trummor och tutorials. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 1 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 1 augusti 2008 (redigerat) Ok! Ska försöka kika och se vad velocity egentligen innebär. Har inte hittat nånstans om innebörden av detta ord i Cubase sammanhang. Men att det har med hastighet att göra känner jag till... Superior Drummer, funkar det även till Cubase? Redigerat 1 augusti 2008 av Bulldog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FlyRider Postat 1 augusti 2008 Dela Postat 1 augusti 2008 Ok! Ska försöka kika och se vad velocity egentligen innebär. Har inte hittat nånstans om innebörden av detta ord i Cubase sammanhang. Men att det har med hastighet att göra känner jag till... Superior Drummer, funkar det även till Cubase? Velocity i midisammanhang har med anslag att göra, hur hårt, löst, starkt eller svagt tonen spelas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 1 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 1 augusti 2008 (redigerat) Där ser man. Gäller det endast midi? Men om man inte spelar in ljuden som midi då? Det antar jag att det inte är (i mitt fall) eftersom miditrummor låter helt annorlunda kvalitetsmässigt. Redigerat 1 augusti 2008 av Bulldog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 1 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 1 augusti 2008 Har kollat i cubase manualen men det verkar som det bara går att ställa in velocity när man spelar in via midi och min trummaskin spelas inte via midi. För vad jag vet så finns det ingen velocity funktion om man inte spelar in i midi så hur kan man ändra taktvärdena då? Visst har jag en viss vetskap om hur man spelar trummor men det blir ju knappast realistiskt om trumslagen och div. fill-ins låter exakt likadant? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IrieNixon Postat 1 augusti 2008 Dela Postat 1 augusti 2008 Vill inte låta som en dryg idiot, men... fimpa den där trummaskinen om du vill ha realistiska trummor! Den har säkert sina starka sidor men "realistiska trummor" är tydligen inte en av dem. Satsa istället på ovan nämnda Superior Drummer 2.0 alt. EzDrummer från Toontrack eller Addictive Drums från XLN Audio. Idel svenskutvecklade kvalitetspluggar. mvh Niklas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 1 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 1 augusti 2008 Ja, det verkar nog vara det enda alternativet trots allt.. Tack för tipsen i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 (redigerat) Jag kan också rekommendera Reason Drum Kit. http://www.propellerheads.se/products/refills/rdk/ Redigerat 2 augusti 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 Jag köpte en Cajun och började spela själv. Ett alternativ är att du kör trumprogrammeringar och lägger på lite percussion, typ skedar, tamburin, shakers etc. Då får du liv i trummorna och ett lagomt otajt sväng. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shed Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 Få elektroniska trummor att låta verkligt, det tar lite jobb. * Tänk på att programmera trummorna på ett verkligt sätt, så att det låter som att en trummis spelar det. Menar, inte många trummisar som kan spela 2 pukor och ett virvelslag samtidigt vad jag vet * Se till att ha bra trumljud till trummorna, själv kör jag på EZ drummer, och det funkar rätt bra. Jag kör mest på EZ drummer DFH, och där låter det bra, speciellt de förprogrammerade looparna, dock får man experimentera lite med ljuden, virveln har jag för mig inte alltid låter så bra, så då kan man byta ut den till en annan i biblioteket. Har hört att Superior som Lundin nämnde ska vara ruskigt bra, har inte hunnit testa det än. * Tänk på velocityn, som redan nämnt ovan i tråden. Dynamik är jätteviktigt. T.ex. om du kör raka dubbla baskaggar och slänger in lite trioler här och där kan det vara en idé att ändra lite velocity på några slag i triolerna, det låter lite mer verkligt. Men vad vet jag, jag har jobbat med Black Metal i 1½ månad nu, och där ska ju trummorna nästan låta programmerade, tur att Beat Detective finns till hands! Även om Beat Detective inte är så bra på trioler... Jag har säkert bara upprepat vad de andra har skrivit, men kanske kom det in något nytt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 Varför? Elektroniska trummor har ju en alldeles egen karaktär och låter överlägset riktiga trummor i rätt sammanhang. Är man ute efter "Realism" så är det nog Toontrack och XLN Audio som gäller och naturligtvis hur man spelar in sina slag om man programmerar själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 4 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 4 augusti 2008 (redigerat) Tack för era åsikter allihopa! Själv spelar jag in musik åt det akustiska pop/rock/folk hållet så för det mesta så är det ganska så återhållsamma trumkomp som jag skapar, inga hyperavancerade trumsolon alltså 🙂 Fast det ska ju ändå låta som om det är nya slag på t.ex. virveltrumman hela tiden så det inte hörs att det är ett och samma slag som är kopierat längs hela låten. Velocity då alltså. Det svåraste är ju när man lägger cross stick för då hörs det väldigt datorgjort och sterilt om man inte finjusterar in i det minsta. För hur ändrar man velocityn om man inte spelar in trummor i midi format. Är det med hjälp av eq eller kompressor? För det verkar bara vara tillgängligt att ändra sånt om man har med midi kanaler att göra. Trummaskinen jag kört med hittills är en Dr. Rhythm Boss, minns inte, för tillfället, vilken modell det är men då kör jag alltid med ett torrt trumljud och tar bort all reverb och flanger effekter. Det knepigaste är cymbalerna för dom låter väldigt "plastiga". Konstgjort eller vad man ska säga. Baskaggen gör inte så himla mycket eftersom den är inbäddad tillsammans med basen men jag kan ju ändå passa på att fråga er mer trumkunniga hur stor skillnaden är på baskaggeslagen i en låt. Det är väl rätt svårt att höra i.of. eftersom det inte är det mest framträdande ljudet. I alla fall inte den typ av musik jag sysslar med. Men dessa trumprogram, t.ex. Toontrack. Hur funkar dessa om man spelar in i Cubase? Redigerat 4 augusti 2008 av Bulldog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Tack för era åsikter allihopa! Själv spelar jag in musik åt det akustiska pop/rock/folk hållet så för det mesta så är det ganska så återhållsamma trumkomp som jag skapar, inga hyperavancerade trumsolon alltså 🙂 Fast det ska ju ändå låta som om det är nya slag på t.ex. virveltrumman hela tiden så det inte hörs att det är ett och samma slag som är kopierat längs hela låten. Velocity då alltså. Det svåraste är ju när man lägger cross stick för då hörs det väldigt datorgjort och sterilt om man inte finjusterar in i det minsta. För hur ändrar man velocityn om man inte spelar in trummor i midi format. Är det med hjälp av eq eller kompressor? För det verkar bara vara tillgängligt att ändra sånt om man har med midi kanaler att göra. Trummaskinen jag kört med hittills är en Dr. Rhythm Boss, minns inte, för tillfället, vilken modell det är men då kör jag alltid med ett torrt trumljud och tar bort all reverb och flanger effekter. Det knepigaste är cymbalerna för dom låter väldigt "plastiga". Konstgjort eller vad man ska säga. Baskaggen gör inte så himla mycket eftersom den är inbäddad tillsammans med basen men jag kan ju ändå passa på att fråga er mer trumkunniga hur stor skillnaden är på baskaggeslagen i en låt. Det är väl rätt svårt att höra i.of. eftersom det inte är det mest framträdande ljudet. I alla fall inte den typ av musik jag sysslar med. Men dessa trumprogram, t.ex. Toontrack. Hur funkar dessa om man spelar in i Cubase? Om du spelar in midi i cubase som du sedan spelar upp till trummaskinen vars ljud du sedan spelar in som audio är det ju bara att göra din midiredigering där. Använder du trummaskinen för programmering finns säkert motstavarande funktion där, men förmodligen betydligt krånligare och mindre flexibel. Inget jag skulle rekommendera om du inte har stor tålamod. Jag tror inte någon längre försöker skapa realistiska trummor med hjälp av gamla externa trummaskiner, men för andra typer av trumljud kan det ju möjligen fungera. Fördelen men nämnda pluggar är att du får med massor av trumkomp osv som är inspelade av riktiga trummisar med miditrummor och det låter mycket realistiskt. Det går inte ens att jämföra med din trummaskin. Trumljudet är mycket viktigt i en modern produktion och själv kan jag lägga ett par timmar på t.ex. att fixa med en baskagge, oftast handlar det om att hitta flera bastrummor som kompletterar varandra och lägga dom unisont/paralellt i någon form. Så gör nog de flesta som skapar moderna produktioner nu för tiden (om man inte hittar en färdigprocessad kick man gillar direkt förstås). Men... skippa trummaskinen, det finns avsevärt bättre grejer i mjukvara oavsett om du vill ha realistiska eller syntetiska ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.