Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om en låt man gör i reason låter en aning "instängt" svårt att förklara.. är detta pga av att man mastrat den för dåligt i själva programmet eller är detta något man kan fixa sedan med andra program som tex wavelab?

eller är kanske inget man ska haka upp sig på nu, först gör klart skiten och sedan tänka på mastring? hur gör ni? :S

För jag vet att man måste fixa en del av ljudkvaliten i programmet men sedan också en jäkla massa med andra mastrings program som tex wavelab och T-racks, fast jag vet inte hur mycket de tillför själva låten direkt för har aldrig mastrat förut.

// Danne

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Ljudfråga" /olsberg

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Panoreringar, kompressorer och effekter kan ge liv åt musiken. Experimentera.

testa åxå stereoexpander och kompressor på masteringen sen. Breddar ut det och trycker till låten lite.

Postat
eller är kanske inget man ska haka upp sig på nu, först gör klart skiten och sedan tänka på mastring? hur gör ni?

Du ska absolut "haka upp dig" tycker jag. 😄

En dålig mix går inte att rädda i mastring (för att tala ny-studiosvenska! 🙂 ),

du måste försöka sätta en bättre mix från början!

"Instängdheten" kanske beror på att för många ljud slåss om utrymme i samma frekvensområde? Använd eq -och skär hårt!

Det här med mastring är lite överreklamerat tycker jag.

Bättre satsa på bra ljud från början!

Postat

Håller med föregående talare. Mixning är A och O.

Dvs lägg ner mer krut på: nivåer, EQ, compressor, panorering (+ andra stereoeffekter som chorus/unison/reverb/delay).

Ett tips är att du tänker ungefär att varje instrument skall ha en "egen plats" i ljudbilden, man ger ett ljud en plats med t.ex. panorering (höger/vänster) och equalizer så att varje ljud får en "unik" karaktär och inte krockar med andra ljud. Det finns mycket mer men tänker man på denna enkla regel så har man kommit en bra bit på vägen.

"Mer krut" betyder inte "mer av alla effekter" utan bara att du ska arbeta mer med det.. Ibland kan det bli bättre med mindre efx oxå, det beror på.. Kolla hur andra gör.. Framför allt lyssna hur andra gör..! 😉

Postat

Så som jag ser det så bör man ha ganska olika tänk när det gäller mastering kontra mixning.

Så som flera säger så handlar mixningen om nivåer/sound mellan instrumenten medans man nästan "kör ihop" dom i masteringen. Men att försöka mixa så det låter mastrat är lika dumt som att tro att man kan mixa i masteringen.

Nu vet jag inte hur ni house/techno/discograbbar gör alls (har ingen koll på er eller er genre alls) men i dom allra flesta genres bör man verkligen skilja på mix och master.

Postat
Det här med mastring är lite överreklamerat tycker jag.

Bättre satsa på bra ljud från början!

precis... jag mastrar aldrig mina låtar.. låter skivbolagen sköta det.

därför gäller det att få det att låta så bra som möjligt under mixningen...

Postat
Det här med mastring är lite överreklamerat tycker jag.

Bättre satsa på bra ljud från början!

precis... jag mastrar aldrig mina låtar.. låter skivbolagen sköta det.

därför gäller det att få det att låta så bra som möjligt under mixningen...

Men när du mixar eftersträvar du att det ska låta "platta" då, eller bara att det ska bli en riktigt bra mix, som du vet kommer låta platta när den mastrats? Jag menar, bryr du dig om det skulle vara lite för mycket av nån frekvens nånstans i helheten osv??

Postat
Det här med mastring är lite överreklamerat tycker jag.

Bättre satsa på bra ljud från början!

precis... jag mastrar aldrig mina låtar.. låter skivbolagen sköta det.

därför gäller det att få det att låta så bra som möjligt under mixningen...

Men när du mixar eftersträvar du att det ska låta "platta" då, eller bara att det ska bli en riktigt bra mix, som du vet kommer låta platta när den mastrats? Jag menar, bryr du dig om det skulle vara lite för mycket av nån frekvens nånstans i helheten osv??

jag strävar efter ett så bra ljud som möjligt... enligt min uppfattning dvs, sen är det upp till skivbolaget att mastra

klippen jag lägger upp här har jag manglat genom en multibandskompressor och en maximizer...

Postat
Det här med mastring är lite överreklamerat tycker jag.

Bättre satsa på bra ljud från början!

precis... jag mastrar aldrig mina låtar.. låter skivbolagen sköta det.

därför gäller det att få det att låta så bra som möjligt under mixningen...

Men när du mixar eftersträvar du att det ska låta "platta" då, eller bara att det ska bli en riktigt bra mix, som du vet kommer låta platta när den mastrats? Jag menar, bryr du dig om det skulle vara lite för mycket av nån frekvens nånstans i helheten osv??

jag strävar efter ett så bra ljud som möjligt... enligt min uppfattning dvs, sen är det upp till skivbolaget att mastra

klippen jag lägger upp här har jag manglat genom en multibandskompressor och en maximizer...

Ok.. Ja, att låta nån annan ta hand om masteringen är ju det bästa.

Postat
Så som jag ser det så bör man ha ganska olika tänk när det gäller mastering kontra mixning.

Så som flera säger så handlar mixningen om nivåer/sound mellan instrumenten medans man nästan "kör ihop" dom i masteringen. Men att försöka mixa så det låter mastrat är lika dumt som att tro att man kan mixa i masteringen.

Nu vet jag inte hur ni house/techno/discograbbar gör alls (har ingen koll på er eller er genre alls) men i dom allra flesta genres bör man verkligen skilja på mix och master.

Techno/house/trance handlar väldigt mycket om att skapa det rätta soundet. Inom dessa stilar är det populärt med ett mycket komprimerat ljud. Speciellt bas o kick vill man ha väldigt kompakt och framträdande. Det är viktigt att det låter rätt även när man producerar så man får en känsla för slutresultatet, därför komprimerar man gärna medans man bygger låtarna, annars får man ju kanske en helt annan ljudbild senare, och det är ju till stor del själva ljudbilden man vill skapa och forma (snarare än vers, refräng, melodi... = inte lika viktigt alltid 🙂)

Men det är också olika inom olika subgengrer, t.ex. melodic trance är som namnet antyder mer melodisk då lägger producenten mer vikt vid det. Medans i Detroit- techno är det viktigast att det låter fett, högt, och brutalt, och nån melodi är man inte ett dugg intresserad av. Compressorn blir då lika viktig för technoproducenten som distpedalen är för hårdrockaren. 🙂

Så att säga till technoproducenten att "du får bara använda compress när proffset ska mastra din låt", är ungefär lika dumt som att säga till hårdrocksgitarristen att han ska vänta med disten tills det är dags att spela in en master... Lite överdrivet, men det är nästan så.. 🙂

Postat
Techno/house/trance handlar väldigt mycket om att skapa det rätta soundet. Inom dessa stilar är det populärt med ett mycket komprimerat ljud. Speciellt bas o kick vill man ha väldigt kompakt och framträdande. Det är viktigt att det låter rätt även när man producerar så man får en känsla för slutresultatet, därför komprimerar man gärna medans man bygger låtarna, annars får man ju kanske en helt annan ljudbild senare, och det är ju till stor del själva ljudbilden man vill skapa och forma (snarare än vers, refräng, melodi... = inte lika viktigt alltid 😛)

Men det är också olika inom olika subgengrer, t.ex. melodic trance är som namnet antyder mer melodisk då lägger producenten mer vikt vid det. Medans i Detroit- techno är det viktigast att det låter fett, högt, och brutalt, och nån melodi är man inte ett dugg intresserad av. Compressorn blir då lika viktig för technoproducenten som distpedalen är för hårdrockaren. 😳

Så att säga till technoproducenten att "du får bara använda compress när proffset ska mastra din låt", är ungefär lika dumt som att säga till hårdrocksgitarristen att han ska vänta med disten tills det är dags att spela in en master... Lite överdrivet, men det är nästan så.. 🙂

Tack för ett bra svar!

Det är precis just av denna anledningen åsikter allt som oftast går isär hurvida en producent ska tänka när han gör en hel produktion. Hur man ska jobba med diverse effekter är ju otroligt genrebundet, och att jobba utifrån technoproducentens tillvägagångssätt när man spelar in ett rockband är precis lika klantigt som tvärt om. Sedan finns det ju nästan alltid mittimellan-musik där man kan variera sig lite hursomhelst..

Postat (redigerat)

Fast lite dynamik vill man ju ändå ha. Med maximal dynamik på en danslåt så lär ju ändå de låga ljuden höras på ett dansgolv. Finns egentligen ingen mening med att komprimera hårt på hela mixen. Bättre och trycka till lite extra som effekt på vissa kanaler tycker jag iaf. Mangla med MBkomp och speciellt med limiter låter så jävla kasst.

Edit: redigerade stavfel(som vanligt)

Edit2: jo, trancedanne, det med "instängdheten" eller som jag säger "en smetig mix" är att du har för många instrument/ljud/samplingar/whatever som tar upp samma frekvensområde. Antingen eq:ar du, komprimerar eller tar bort några ljud som krockar med varandra, både i frekvens och tid(med tid menar jag att du inte kan ha kick,bas, clap, snare, basooka osv på samma step i sequensern, typ step 1 i redrum...) Efter ett tag får man känsla för arrangemanget.

Redigerat av Disobedient
Postat

Till att börja med instämmer jag helt med er som menar att man bör ha en bra mix som utgångsläge om man vill att det ska låta bra.

Men även om effekter och inställningar är viktigt kan det vara bra att tänka på vad det är för ljud man utgår från. Ska du ha en hård kick, ladda en sån och fixa till den, ladda inte in en "mjuk" kick å försök få den hård, det finns ingen anledning. Dessutom kan du ju akta dig för "grumliga"/otydliga,sega ljud... för vissa ljud kan låta instängda redan från början medan andra e mycket klarare, närmre.. u name it... Använd öronen!! 😉

//Smulan

  • 2 veckor senare...
Postat

Fan surfade runt i forumen och glömde svara på denna tråd, tack allihop, jäkligt sköna svar.

Har 2 frågor till om någon skulle kunna svara på de.

När jag laddar ner andra reason låtar ifrån nätet och lyssnar på de (mesta dels åt trance hållet) så har de en inställning att om man har en för hög bas i det hela så sänks allt annat ljud, vad kallas detta? inte sidechaining det vet jag..

Själv så tycker jag att det låter riktigt risigt, kan man ju aldrig få fram de här riktigt tunga baslinjerna och samtidigt så försvagas kicken.

Andra frågan här handlar också lite om mastring, när ni kopplar in hur många mixar använder ni`? Jag använder 1-2 mixar endast åt mastring (kopplar in vodocers, eq och massor av annat skit i de, sedan från andra mastrings mixen så kopplar jag in de andra mixarna som specialiserar sig på en sak tex , trummor, effekter, syntar etc. Hur gör ni?

Bonus fråga här bara 😛 Om någon skulle kunna posta eller skicka en sidechaining i rns fil så skulle jag vara JÄVLIGT =O tacksam, för det enda exemplet jag har är den där Call On Me låten som ni hittar i min äldre tråd som inte är något mästerverk direkt. För jag förstår inte helt själv när ni förklarar med ord hur man gör =/ Det ända jag vill är att få kicken och basen mer kompakt och det är bäst genom sidechaining (tror jag)

Mvh

// Danne

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Nu får ni fanimej snart sluta tjata om sidechaining.

Man kan ju knappt gå ut på internet utan att det kommer nån unge och frågar hur man får Call On Me-ljudet.

"Basgång" heter det förresten.

Postat (redigerat)
Om du visar oss hur man gör så slutar vi  😆  🙂

Så här gör du! Kör allt ljud som du vill ska "tryckas ner" av kicken till en mixer. Sedan har du kicken på en egen mixer. Sedan högerklickar du på master-fadern på mixern där ljudet ska "tryckas ner" och tar "edit automation". Sedan ritar du ut volymautomationer på mixern på varje kickslag i sequencern. I hela låten!

Detta är det absolut lättaste sättet att få till en bra sidechaining! Folk som säger något annat vet inte vad de pratar om! Seså sätt igång!

Väl mött!

Redigerat av dbd
Postat (redigerat)

weii tackar, eric prydz gjorde också något sånt här att han sänkte volymen när kicken kom hela tiden på (håll för ögonen Nattvaktaren) Call On Me låten..

Men då vet jag, då gjorde jag fel förut, sänkte volymen på subtractorn istället, bahh 😆

Redigerat av trancedanne
Postat
Om du visar oss hur man gör så slutar vi  😆  🙂

Så här gör du! Kör allt ljud som du vill ska "tryckas ner" av kicken till en mixer. Sedan har du kicken på en egen mixer. Sedan högerklickar du på master-fadern på mixern där ljudet ska "tryckas ner" och tar "edit automation". Sedan ritar du ut volymautomationer på mixern på varje kickslag i sequencern. I hela låten!

Detta är det absolut lättaste sättet att få till en bra sidechaining! Folk som säger något annat vet inte vad de pratar om! Seså sätt igång!

Väl mött!

🙂

Postat
Om Propellerheads la till en 'cv in' på kompressormodulen skulle det bli enklare att side-chain'a.

Nä då blir det ju för enkelt! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.