Assar Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 När jag kollar presets för sång i olika kompressorer så har de ofta en viss attack. Jag kan förstå attacken på t ex trummor där man vill ha extra punch i slagen. Men på sång? Vitsen med kompressor på sång är ju att jämna ut och lyfta fram så att det blir en rakare dynamik och därmed en större tydlighet. Som jag tänker så borde man då ha noll attack och lång release. Ett högre attackvärde borde ju ge icke önskvärda transienter i sången (beroende på kompressionsgraden och tröskelvärdet). Eller? Vad är egentligen vitsen med attack på sångkompressionen? Hur tänker ni när det gäller kompression på sång, vad är det ni vill åstadkomma med den?
KillwithSkill Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Det är svårt att få till det med bra inställningar. Men konsonanter kommer fram snyggare om man har lite attack på. Men som sagt, svårt att ställa in. Speciellt om man kör hård komprimering. Vad det gäller release så kör jag alltid på noll. För övrigt så brukar jag mest köra limiter på sången. Och då går det att gasa rejält.
Gilbert Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Som Killwithskill säger så handlar det om att släppa igenom konsonanter på bästa möjliga sätt och vilken attack som passar varierar p g a hur mycket man komprimerar och olika sångare etc.
Hemluth Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Det behöver inte alls vara så tokigt med attack på sång. Då blir det ju lite mer slag i, vilket passa i ganska många stilar. Vid mer rytmisk sång så kan det göra en stor skillnad. Men som tidigare nämnt får man anstränga sig för att inte få det att låta konstigt.
Anders F Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Något jag brukar göra ibland om jag har en problematisk sångare/sångerska vad det gäller konsonanter eller s-ljud är att jag ibland klipper ut dessa och lägger på separat spår. Kan vara skönt ibland att jobba med kompressorn på sång utan att oroa sig över dessa ljud och styra dem separat. På det sättet kan du få ett mer naturligt ljud på rösten och man hör inte lika tydligt hur kompressorn jobbar. Dock så tar detta en del tid att göra, men det fungerar tycker jag. Ibland räcker det med att bara sänka volymen lite på konsonanterna om de slog igenom lite väl mycket osv. Nu, va ju inte detta direkt din fråga, men det är ett alternativ till hur jag iaf jobbar med röster och kompressorer ibland, inte alltid. MVH Anders
Elof (oregistrerad) Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Attacken och releasen har väldigt stor betydelse. Som redan sagts så får man fram konsonanter och detaljer tydligare. Om man har en djävligt busy mix så kan det vara lättare att få sången att tränga igenom om attacken får konsonanter att "klicka till" lite, snyggt tycker jag. Dessutom så distar kompressorer ganska olika beroende på just vilken attack (och release) man har. Förutom att jämna till dynamiken på sång så kan man ju skapa ett sound med en kompressor. Releasen har ju också stor betydelse, jag brukar ställa den efter fraseringen, men oftast ganska kort. Om man har kort release så kommer S, T, SCH och andra diskantrika ljud att "hoppa fram" mer eftersom låga frekvenser triggar kompressionen mer och när de inte finns där så jobbar inte kompressorn och då flyger diskantljuden fram i ansiktet på en. Det ökar alltså behovet av de-esser.
Torwald Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Attacken och releasen har väldigt stor betydelse. Som redan sagts så får man fram konsonanter och detaljer tydligare. Om man har en djävligt busy mix så kan det vara lättare att få sången att tränga igenom om attacken får konsonanter att "klicka till" lite, snyggt tycker jag. Dessutom så distar kompressorer ganska olika beroende på just vilken attack (och release) man har. Förutom att jämna till dynamiken på sång så kan man ju skapa ett sound med en kompressor. Releasen har ju också stor betydelse, jag brukar ställa den efter fraseringen, men oftast ganska kort. Om man har kort release så kommer S, T, SCH och andra diskantrika ljud att "hoppa fram" mer eftersom låga frekvenser triggar kompressionen mer och när de inte finns där så jobbar inte kompressorn och då flyger diskantljuden fram i ansiktet på en. Det ökar alltså behovet av de-esser. Så tänker jag också. Tycker dock att det brukar bli svårt att få till det med för kort release. När man kompenserar med de-esser är det så lätt att det blir för läspigt sound, och det vill jag ju inte heller. Svår balansgång. Sång är svårt!
drloop (oregistrerad) Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 När det blir kinkigt så tar jag och sidechainar en eller flera kompressor med en EQ som plockar den/de konsonanter som är lite "aggressiva". På så vis kan jag hantera dessa utan att resten av materialet blir så påverkat. Kom ihåg att du skall kräma på eq inte dra av.
PSG Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 I kompressorn i min Eureka (en presonuspreamp) sitter det en sidechain, som gör att man kan skära bort basen i den signal som triggar kompressorn - jätteschönt ljud blir det när man jobbar med sångare som har ett nasalt sound (gör detta ganska ofta av nån anledning), eller som har vassa konsonanter. Själv äger jag ingen mjukvarukompressor med sidechain men det borde ju gå att lösa med lite trixande i sequencerprogrammet..! Själva konceptet är ju ganska simpelt så jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka om man gjorde ett hemmabygge!
shadewind Postat 1 augusti 2008 Postat 1 augusti 2008 Det är klart att det har betydelse men inte tillnärmelsevis lika stor betydelse som vid trumkomprimering där attacken är A och O. Releasen däremot är väldigt subtila grejer.
Karlulf (oregistrerad) Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Jag brukar, vid högtidliga tillfällen använda två kompressorer i följd för attackrik sång. Den första ställer jag lite hådrare men med lite längre attack för att släppa fram tranienterna och den andra lite mjukare med kort eller noll attack för att kapa transienterna. Detta funkar om jag har material utan allt för elaka konsonanter. Brukar för övrigt jobba likadant på närmikarna på trummor ibland men där funkar ju SPL transient designer bra också. Den gör ju det jobbet men lite annorlunda.... 🙂
Rabieshund Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 I kompressorn i min Eureka (en presonuspreamp) sitter det en sidechain, som gör att man kan skära bort basen i den signal som triggar kompressorn - jätteschönt ljud blir det när man jobbar med sångare som har ett nasalt sound (gör detta ganska ofta av nån anledning), eller som har vassa konsonanter. Själv äger jag ingen mjukvarukompressor med sidechain men det borde ju gå att lösa med lite trixande i sequencerprogrammet..! Själva konceptet är ju ganska simpelt så jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka om man gjorde ett hemmabygge! http://www.esnips.com/doc/8f14771d-d6c5-46...d45b/SideChComp Där är en gratis sidechainplugg som jag kör. Funkar fint. 😛
Soulmachine Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 Något jag brukar göra ibland om jag har en problematisk sångare/sångerska vad det gäller konsonanter eller s-ljud är att jag ibland klipper ut dessa och lägger på separat spår. MVH Anders Hiimla intressant, smart sätt, detta måste jag testa. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.